E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 14:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Givarproblem (Logger 1010, BRIDGE LR 230 VAC LORA, Eastron SDM630)  (läst 1621 gånger)
Otto Stackelberg
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2022-09-03 10:16 »

Hej,

Jag har installerat två mätare (Eastron SDM630) och kopplat de till en Bridge LR 230 för distansavläsning. På mottagarsidan har jag en Logger 1010 och en likadan Bridge jag installerat som master. Jag kan identifiera mätarna i e-logger, har registrerat givare och skapat kanaler för respektive givare. Nu lyckas jag dock inte läsa av givarna förutom en som står för importen på en av mätarna. På loggern visas felmeddelande "Sensor err (s)" för resp givare. Vad kan jag ha gjort för fel? Och hur ska jag gå vidare?

Tack!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-09-05 08:21 »

Hej,

Det låter som en halvknepig nöt att lösa, men förhoppningsvis skall vi kunna ringa in problemet med några frågor.

Bara för att säkerställa att det inte något problem med avståndet mellan enheterna:
Är Bridge LR inställda på LoRa mode 0 (292,97 bps)?
Vad har du för avstånd mellan dina Bridge LR?
Hade du samma avstånd mellan Bridge LR master och slave när du körde "Sök Modbus-enheter"?

Har det hela tiden varit så att du inte fått fram mätvärden från mer än en enda givare för elmätarna i fråga, eller har du någon period fått fram värden från flera?

Om du tar bort den givare för import som fungerar på ena mätaren, får du då istället fram korrekt värde för någon annan givare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Otto Stackelberg
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-11-03 14:58 »

Hej,

Förlåt, insåg inte att jag fått svar på detta. Se svar nedan:

1) Ja
2) De två mätarna/givarna som inte funkar (alltså 2st SDM630 kopplade till samma Bridge) är ca 100m bort. Den som funkar är 500m bort.
3) Ja
4) Nej, ibland kommer fler mätvärden men oftast inte. Jag har lagt till 6 givare för de två mätarna som inte funkar (3 per mätare; import, export, total). I räkneverket för en av dessa givare visas rätt datum för start, för övriga givare står det i e-logger att start är 1970.01.01
5) Nej

Blev du ngt klokare nu tror du? Jag känner mig inte klokare alls..

Tack!

Med vänlig hälsning,
Otto
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-11-04 08:47 »

Hej,

Nej inte klokare än, men det mesta brukar ju gå att reda ut.

Är det fri sikt mellan bryggornas antenner, eller finns där hinder, och i så fall vilken typ av hinder?

Om du kopplar ur en av mätarna på bryggan med problem, blir det nån skillnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!