E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 11:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mätfel Inepro PRO380, mäter fel.  (läst 3447 gånger)
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2022-08-26 16:10 »

Hej,

Jag har fått ett myska fel med min mätare sen någon dag (vad jag vet),  att den tappar nån kw på vad jag exporterar dvs jag kan genom SDM630 mätaren se en förbrukning på några hundra watt men på grund av att Inepro mätaren redovisar fel till Solaredge växelriktaren så ser det ut som att det går kanske 2,7 kw tex men Eastron mätaren visar under 1kw?!
Fattar inte hur den kunnat börja göra så, har ni någon ide?
Vet att den fått spatt nån gång och att man då fått startat om den men det verkar inte funka nu,  har startat om den flera ggr nu.

Mvh Jens
« Senast ändrad: 2022-08-26 17:15 av JensM » Loggat
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-08-28 14:38 »

Ser ut som det bara är exporten som visan fel, ej importen.
Däremot visas exporten mer fel ju större den är.
Har nu testat även med SDM630 så nu efter 2 dgr med tester är jag 10% säker att nåt är knas med Inepron.
När Inepron visar ,9kw in visar SDM630 2,8kw ut vilket stämmer mot växelriktaren.
« Senast ändrad: 2022-08-28 17:26 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-08-29 09:06 »

Hej,

Att elmätaren mäter fel låter osannolikt, mer sannolikt är att det är något vajsing med inkopplingen till elnätet eller störningar/glapp i kommunikationen mellan mätare och logger osv.

Skulle du kunna rita en skiss över hur mätarna är kopplade? Så blir det lättare för oss sätta oss in i problemet.

Var exakt tar du ut siffrorna du jämför? Om du inte redan gjort det, försök jämföra det som visas i elmätarnas teckenfönster. På så vis kan vi kanske utesluta kommunikationsfel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-08-29 10:59 »

Hej Andreas,

Det var så jag gjorde till slut efter att ha uteslutit störningar, jämförde värderna i tecken fönstren (förutom i Logger 1010) som är helt olika mot Eastronen mätaren. Trodde först att det var i Solaredge portalen (kommunikation eller liknande) som det blev fel så jag felanmälde där med.
Har haft Inepron först tillsammans med solpanelerna på utgången sedan Eastronen efter det resten av huset och kunde då se att det diffade en hel del. Och ju mer solen lyste desto mer såg huset ut att förbruka vilket var helt fel.
Satte till slut solpanelerna efter Eastronen igår mär jag testat allt och kunde då se att när de generarerade 2,5kw visada Inepron fortfarande 0?!
Just nu när de genererar ca 4,1kw visar Inepron att 1,61 går till huset med 2,48 exporteras, medan Eastronen visar att 3,6kw exporteras och 0,4 används vilket stämmer.
Sa till Rickard att den har dummat sig ibland redan från att den var ny ibland med att nån av värderna fryst (stått still på samma värde hela tiden) och krävt omstart = göras strömlös för att den skall börja mäta rätt igen.
Men Rickard skickar ner en ny till mig för att byta ut denna så skall det funka sedan.

 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-08-29 11:06 »

Jag förstår. Jag hade nog snarare satsat pengarna på att det är något med strömförsörjningen/inkopplingen av mätaren som gör att den beter sig underligt än att det det skulle vara något med själva mätaren, för det sistnämnda är trots allt ytterst ytterst ovanligt. Men håller såklart tummarna för att mätarbytet löser problemet!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-08-29 11:20 »

Jo jag trodde i det längsta att det var något sådant också som dålig kontakt, störningar på nåt vis från korsande kablar, modbus problem(från början).
Därför ödslade jag 2 dgr innan jag kopplade om och fick det svart på vitt, tyckte också det kändes som en utopi att nåt sånt skulle kunna hända.
Japp får hoppas på det för annars skulle jag bli väldigt konfundersam på vad som plötsligt har hänt Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!