E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 02:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elpriser styra med logger  (läst 5333 gånger)
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-08-24 20:56 »

I morgon 2022-08-25 så kommer spotpriset på el eventuellt att gå upp till 10 SEK för en kwh i SE4. Hus på Öland ca 5000 kwh per år. Mycket tack vare 10 kvm vattenburna solfångare med bra verkningsgrad. Lägsta temperatur i husen under vintern har varit ca 10 grader C. Större delen av förbrukningen är november december och januari i form av ren el. Har en logger 2020 som mäter sen många år. Hänger sig aldrig, mycket bra. Har snart ett nytt timpris avtal med Tibber. Om solfångarna inte ger energi så värms det med el, gäller det att kunna styra och reglera mycket bättre än tidigare. I vissa fall trådlöst. Måste och kan ladda med el på natten under de 3 kallaste månaderna. Har en 500 liter ackumulatortank. Kommer att uppgradera till en logger 3030 för att kunna styra utgångar. Finns det några tips om Shelly här så är dom välkomna. Fördelen med Shelly är ju att dom fungerar med WiFi. Avståndet mellan loggern och gäststugan är 20 meter. Man drar inte kabel dit.
« Senast ändrad: 2022-08-24 21:25 av Sven-Ulrik » Loggat
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-08-24 21:02 »

Med styra utgångar menar jag att kunna kombinera temperatur i husen med ett schema som laddar ackumulatortanken under nattenvid kall väderlek. Det innebär att jag själv måste logga in ibland och sätta villkoren. Men visst det underlättar mycket. Kunde jag få mer And och Or funktioner i loggern mellan olika givare så vore det bra men det går att göra mycket med det som finns om man redan vet att elpriserna är som lägst mellan 00.00 och 04.00 varje dygn. Det kommer mycket nya prylar på marknaden, Appar, annat som inte lever så länge. Logger 2020, 3030 och 1010 är de mest stabilaoch dritsäkra produkterna jag någonsin haft under 10 års tid. Som sagt, någon som testat integrationen med Shelly ? Jag kommer att göra det där det inte går att dra kabel.
« Senast ändrad: 2022-08-24 21:23 av Sven-Ulrik » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-09-05 08:30 »

Hej!

Vi tittar just nu på en enkel form av elprisstyrning med tröskelvärde eller val av "x antal lägsta timmarna under dygnet", den kan i bästa fall vara några veckor bort.

Kombination av villkor däremot kommer inte att bli möjligt förrän i nästa version av styrfunktionen och den är en bra bit bort.

Vad man kan göra i väntan på den är att styra olika utgångar med olika villkor och sen kombinera utgångarna med ett extra relä som man då sätter parallellt eller i serie beroende på om or eller and önskas. Inte den smidigaste lösningen förstås, men det fungerar till nöds. Så på så vis går det redan i dag att göra en timerstyrning som kör en utgång mellan 00-04 och andar ihop det med temperatur<x grader på en annan utgång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-11-11 06:52 »

Hej

Såg att funktionen med elpris har kommit in i E-logger, super arbete. Kan lägga upp den som graf men hur skapar jag en styrning?

Tack på förhand
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2022-11-11 08:04 »

Kommer snart.
Loggat

Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-11-11 08:46 »

Kommer snart.

Väntar med spänning! Tunga
Loggat
Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-11-24 13:34 »

Hej

Såg att styrningen är uppe nu, Super arbete ni gör!
Det är säkert jag som gör något tokigt men får inte styrningen att lira som jag vill. Vad jag upplever är att utgången aktiveras som tänkt vid inställt värde men bryter inte förrän långt under inställt värde.
Har konfigurerat följande:
Utgång PD4
Reläutgång: Av: 0 / På: 100
På= >200
Av= <160

Några ideer?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2022-11-24 13:51 »

Det finns en inställning för fördröjning, kan det vara den du har en tidsinställning på?
Och, värdet måste ju gå under 160 för att den skall växla, det räcker inte att den kommer ned till 160.
Loggat

Philip Alvefridh
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-11-24 23:09 »

Tidsfördröjningen är på 5s.
Kollade i grafen och kan läsa ut följande.
Aktiverade funktionen igår vid 18 tiden, då låg priset på ca 180 öre.
Kl 20 gick elpriset ner till ca 152 öre
Kl 22 stänger funktionen och då är elpriset ca 137 öre
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2022-11-25 08:32 »

Verkar som om Andreas har något att kika på där, jag kan i alla fall inte se annat som kan störa styrningen än någon form av bugg.
Men funktionen är ju helt ny, så det kanske man får förvänta sig.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-11-25 14:47 »

Hej!

Det låter märkligt om det skulle vara något fel i styrfunktionen, precis samma styrfunktion har funnits i många år, det enda nya nu är att elpriset går att använda som givare.

Det här är en sån funktion som går fint att felsöka utan att något alls är anslutet till loggern.
1) Skapa en givare för en utgång genom att gå till Inställningar->Utgångar, klicka "Ändra" och sedan klicka "Skapa ingång för utgång".
2) Skapa sen en kanal för givaren för utgången.
3) Skapa en kanalgrupp där både givare för utgång och elpris ingår.
4) Skapa en elprisstyrning och låt den gå något dygn.
5) Gå till grafer och gör en graf över kanalgruppen skapad ovan.

Om nån kan visa en graf där både elpris och utsignal finns med, och där det blir fel, så blir det tydligt vad som ev. gått fel.

Ytterligare ett hjälpmedel för felsökning är utgångsloggen som visar när loggerns utgångar ändrats, se avsnittet Utgångslogg i loggermanualen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!