E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 23:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styrning mot elpriset på Nordpool via Logger 1010 / Logger 3030  (läst 4624 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« skrivet: 2022-08-04 08:23 »

På förekommen anledning så tycker jag att vi skall prioritera utvecklingen av en styrning kopplad mot nordpools API.
Det skall göra det möjligt att med hjälp av Logger 1010 eller Logger 3030 styra på vilket sätt man värmer sitt hus under de dyra perioderna.

Min uppfattning baseras dels på att jag ser en möjlighet att sälja många fler loggrar, men självklart också som en del i lösningen av de höga energipriserna på ett större plan, för hur man än vänder och vrider på detta så kommer vi att behöva anpassa vår förbrukning av elenergi till priset/tillgången, som fluktuerar med väder (vind) och utetemperatur.

Frågan är vad och hur man skall styra så att det blir så smart och flexibelt som möjligt.
Finns det någon som har förmågan att specificera detta bättre än mig så får ni mer än gärna bidra!

Jag tänker mig nåt liknande med detta (logiken)

Kopplingen mot Nordpool tillhandahåller spotpriset.
Utifrån det bör man kunna:

Ställa in ett maxpris där värmen slås av helt, eller begränsas med xx.xx°C. OM man t.ex. normalt har 22 grader varmt inne så kan man välja på att antingen helt stoppa värmen, oavsett hur kallt det blir inne om priset överstiger vald gräns, eller så kan man spärra värmen tills det blir xx.xx°C inne (Styrs av separat rumsgivare kopplad till Loggern)

Man bör även kunna ställa maxtid, och välja om både värme och tappvarmvatten skall spärras, eller enbart det ena eller andra.
(På vissa värmepumpar finns troligen kontaktingångar som kan spärra värme/tappvarmvatten, medan man på andra måste "lura" värmepumpen att det är varmt inne, eller ute - det kan göras med ett relä som kopplar in ett motstånd som indikerar hög utetemp eller hög varmvattentemp, eller både och.)

Har man andra värmekällor, som t.ex. pellets, som kan startas automatiskt, så kanske man skall kunna ställa en utgång för det också.

Finns det data i API som ger medelpris över dygnet så kanske man bör ha en inställning som gör att anläggningen bara får värma när priset ligger på xx antal procent över eller under medelpriset, eller lägre.
Att kunna välja en sådan inställning kan vara bra, t.ex. om man vet att värmepumpens uteffekt gör det möjligt att värma huset om kompressorn får gå xx antal % av dygnet.
Om man som jag har en värmepump med 12 kW uteffekt, och ett effektbehov på ca 8 kW vid DUT så räcker det ju att den går typ 66% av dygnet för att hålla huset varmt vid DUT.
Man kunde också tänka sig (överkurs) att man styrde hur många procent av dygnet värmepumpen måste få gå för att hålla huset varmt - mot en utetemperaturkurva - om man känner till värmepumpens överkapacitet vid olika temperaturer, vilket inte är sååå svårt att räkna ut.

Andra förslag, eller logiska upplägg som styrningen bör klara?

PS. Logger 1010 har max 2 reläutgångar utan expansionsmodul, så det bör gå "klara sig med det" för de primära funktionerna för att lösningen skall bli så prisvärd som möjligt.
Det skulle kunna ge en fungerande lösning för ca 1500 kr inkl moms.
Nåt som nog många skulle kunna betala för denna funktion.
« Senast ändrad: 2022-08-04 08:28 av Rickard » Loggat

bf
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-08-07 21:26 »

I sommar har timpriset varierat mycket från timme till timme, har ett överskott av solel som jag gärna säljer för fem kronor/kWh men mindre gärna för fem öre/kWh.
Skulle vara hjälpt av en styrning där jag ger alternativvärdet i öre/kWh för egenanvänding av solelen, understiger spotpriset detta värde aktiveras egenförbrukningen.
Idealt kan man tänka sig flera prisnivåer, effektnivåer mm.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2022-08-08 07:27 »

OK, fick också önskemål om smart styrning så att man kan aktivera värme eller höja börvärde timmarna innan det skall bli som dyrast.

Och att det finns ett gratis API på Tibber som man borde kunna använda för att tanka ned timpriserna upp till 24 timmar innan.
Loggat

PeterTA
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-08-09 13:47 »

Hej Rickard.

Jag håller själv på och ser över hur jag skall kunna styra och logga mitt hem med främsta inriktning energi. Er logger är högintressant och jag var mailledes i kontakt med dig för par veckor sedan. Sedan dess har jag kommit fram till att jag kommer använda Homey Athom som den huvudsakliga styrningen. I Homey kan man välja ”Flows” (när, och, då). Använder man sig av Tibber så har de en app till den där man kan styra efter elpriser, snittpriset , högsta och lägsta etc.  Vill man inte köra med Tibber (om man inte är kund där) så finns appen ”Power by the hour) som då är fristående från elbolagen.
En integrerad e-logger app till Homey hade varit fantastiskt där Homey blir en brygga att styra bl a 433, 846, Bluetooth, Wi-Fi, Z-wave, Zigbee etc.
Jag har fundering att köpa en Ngenic Tune, Integrera den med Tibber för att styra värmepumpen energismart som du beskrev. Men pris skenar om man vill ha massa funktioner etc och skulle det gå integrera elogger med Homey och en smart temperatur/timpris kompensering så är det oslagbart.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-08-29 10:23 »

Hej,

Kan du utveckla vad du menar att en "En integrerad e-logger app till Homey" skulle göra?

Som jag skrivit i inlägg #55 i API-tråden http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1531.0 så verkar det som att Homey stöder Node Red, vilket då borde innebära att du kan använda samma metod som beskrivs i API-tråden för Home Assistant för att få över data från våra loggrar till Homey.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2022-10-19 06:56 »

Stal denna logik från Emil i värmepumpsforum:

Citat
I dagsläget utgår jag från att grundtempen baseras på elpriset enligt följande:

<1kr -> 22*
1kr-2kr -> 21*
2kr-3kr -> 20*
3kr< -> 19*

sen har jag lagt på en balansering över dygnet där tempen förskjuts baserat på om priset ligger över/under dygnsmedelvärdet:

Negativ pris -> +2*
<75% -> +1*
125%-200% -> -1*
200%< -> -2*

Han styr en luftvärmepump vars börvärde justeras om med en fjärrkontroll, men om man är OK med varierande innetemp så är ju denna typ av styrning en möjlig grundlogik.

Det kanske blir lite kaka på kaka, men jag adderar även en skrivning till som jag kommunicerat med Andreas tidigare, alla är fria att komma med input.

Från ett mejl:
Citat
Personligen tänker jag att det borde finnas någon form av behovsreglering, typ som "kurvan" som man ställer på en värmepump, som berättar för styrningen hur mycket energi huset förbrukar vid en viss utetemp.
Ponera att vårt hus förbrukar 10 kWh/dygn när det är +5 grader och vår värmepump ger som minst 3 kW, då behöver den gå i drygt 3 timmar för att hålla huset varmt.
När det är -10 ute så förbrukar huset kanske 33 kWh/dygn och kompressorn måste gå i minst 11 timmar för att hålla huset varmt. (Stämmer inte eftersom vår värmepump är varvtalsreglerad, men ni förstår tänket i alla fall)
Energibehovet i ett hus ökar mer eller mindre linjärt från ca 17 grader utetemp och ned till DUT för orten, så i princip kunde man ha en start och stoppunkt för den beräkningen. T.ex:
Starta värme vid: +15°C
Ortens DUT (Dimensionerande utetemperatur): -31
Husets maximala effektbehov vid DUT: 9 kW
Värmepumpens lägsta uteffekt: 3 kW
Värmepumpens högsta uteffekt: 12 kW

Att många värmepumpar är invertrar idag komplicerar det hela, men det går ju labba med dessa värden så att det fungerar så bra som möjligt ändå.
Utifrån utetemp och husets effektbehov, med vetskap om värmepumpens uteffekt så kan man teoretiskt räkna sig fram till i hur många timmar värmepumpen behöver gå, men för att det skall bli en smart styrning så måste man kunna lägga till ytterligare styrning, t.ex hur många timmar kan huset klara sig utan att tillföras ny energi, och ändå bibehålla en skälig rumstemperatur.
Möjligen att man skulle kunna fylla i tre fält för "Önskad rumstemp", "Min rumstemp" och "Max rumstemp"
När elpriset ligger inom en viss intervall så styr man mot Önskad, när priset på el är högt så styr man mot Min rumstemp och när priset är lågt så styr man mot max rumstemp.
Dyrt, acceptabelt och billigt kan kunden själv ställa in, men idealet vore ju någon form av algoritm som styrde baserat på de timpriser som skall råda det närmaste dygnet.

Ngenic Tune styr genom att de fejkar lite varmare/kallare utetemp och på så sätt låter värmepumpen arbeta mer eller mindre beroende på elpriset.
Det vore smartare att blockera kompressorn på de värmepumpar som finns under dyrtider tycker jag.
Gör man det "brutalt" genom att förregla kompressorns driftskontakotor så lär man få larm från styrningen, så det bör nog i så fall ske via de ingångar som finns på många moderna värmepumpar, och här har jag ett önskemål:
Om det finns någon som har tid och lust att bidra så skall det vara mycket värt om vi kunde bygga en lista på vilka värmepumpar man kan blockera kompressorn på via en kontaktingång, och även om det går blockera "värme" och "tappvarmvatten" via separata ingångar.

På de pumpar där man inte kan blockera driften så måste man troligen arbeta med fejkade temperaturer för utegivare och tappvarmvattengivare, och i de fallen vore det bra om vi tillsammans kunder hitta resistanstabeller för de givare som används i olika tillverkares värmepumpar.

Exempel på funktionen:
Om vår styrning anser att det är för dyrt för att värmepumpen skall få värma huset så kopplas en falsk utetemperaturgivare in, den säger till värmepumpens styrning att det är +20 grader ute, och värmeproduktionen upphör.
Den ligger inkopplad så länge som:
1. Det är varmare inne än den lägsta temp man själv ställt in som acceptabel.
2. I så många timmar som den tidigare omtalade "dygnsvärmebehovet-beräkningen" medger

För tappvarmvatten är det lite enklare, här bör man kunna ställa in under vilka timmar värmepumpen tillåts producera tappvarmvatten, baserat på spotpriset, man blockerar helt timmar som ligger över snittet, eller en viss procent av snittet.
Möjligen med en lägsta acceptabel temp som man ställt in, där man tillåter att den värmer upp till en viss inställd temp oavsett elpriset.
Utmaningen här är att komma åt ett mätställe där man kan komplettera med en egen givare, så även här får ni som redan gjort det gärna komma med instruktioner för hur ni gjort för att addera extern tempmätning på tappvarmvattnet på olika värmepumpar.
« Senast ändrad: 2022-10-19 07:10 av Rickard » Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!