E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Finns det laddbox som kan kommunicera med Logger 1010?  (läst 4387 gånger)
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« skrivet: 2022-06-30 10:33 »

Hej,

Till vintern får jag min elbil och tänkte sätta upp en laddbox.
Jag har redan en Logger 1010 där jag loggar både solceller och husförbrukning.

Min fråga är:
Finns det en laddbox (3fas, 16A) som logger 1010 stödjer?

Hälsningar
Peter
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-06-30 10:53 »

Hej.
Inte så vitt jag vet, men det är Andreas som jobbar med utvecklingen som kan svara bättre, och kanske ge en hint om det är något han kan eventuellt kan lösa vid behov.
Antar att du har logger 1010 med Modbus?
Grundförutsättningen är ju i så fall att du väljer en laddstation med Modbus.
Själv är jag väldigt dåligt insatt på laddstationer.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-06-30 16:03 »

Hej!

Har tyvärr inte heller vidare koll på laddboxar. Men om den har möjlighet att läsa ut data och ett gränssnitt som loggern stöder (ex. Modbus RTU, Modbus TCP eller HTTP-utläsning i json-format) så går det säkert att ordna.

Posta gärna info om laddboxar du tycker verkar intressanta här i tråden så kan vi titta på dem.

Vilka parametrar är du intresserad av att logga?

Som en sista utväg går det förstås alltid att sätta en elmätare innan laddboxen för att få ut vissa data den vägen... men självklart är direktkoppling mot boxen det som vore önskvärt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-07-01 14:06 »

Tack för info.
Jag har precis börjat fundera på kriterierna för laddboxen, så har jag inte hunnit kolla vilka som man kan logga på ett eller annat sett.
Som du säger, man kan ju sätta en SDM630 innan laddboxen. (Man får ju över en nu när EON har bytt mätare  Leende (smiley) )

Det som är intressant egentligen hur mycket kWh den har laddat när den är ansluten till bil. Vet inte om det finns annat intressant att veta?

Jag återkommer om/när jag hittar mer om detta.
//Peter
Loggat
andersb
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-11-28 11:24 »

Jag är också nyfiken på vilka bra användningsområden som kan finnas om man har en laddbox som kan snacka med Logger 1010. Är det bara förbrukade kWh som är intressant eller finns det något annat?

petergarda: hittade du någon laddbox som Logger 1010 stödjer på något sätt eller hur gick du vidare?
Loggat

Min sajt om laddboxar: https://laddboxguiden.se
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!