E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 18:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inga värden efter uppdatering av elmätare  (läst 4355 gånger)
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2022-06-27 17:36 »

Min nätleverantör, Tekniska verken i Linköping, har uppdaterat HAN-gränssnittet till , ”Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare". Detta gjordes i torsdags och sedan dess har inga värden kommit in till min Logger1010.. Har inte hittat något här på forumet som talar om vad jag skall göra. Är det en bugg och finns det en rättning? Jag har kollat med Tekniska verken att HAN-porten är öppen vilket det är. Mvh Johan
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-06-28 08:06 »

Kontaktperson på tekniska verken?
Kanske kan Andreas få protokollet från hen, om de ändrat på något.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-06-28 10:24 »

Hej,

Vad är det för elmätare det gäller, fabrikat/typbeteckning?

Vad är det för mjukvaruversion i loggern nu?

Det kan vara så enkelt att det är någon anpassning som redan är gjord i nyare mjukvara.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-06-28 12:47 »

Det är en Aidon 6534. Mjukvara i Logger 1010 är 210615.
« Senast ändrad: 2022-06-28 12:50 av srofor » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-06-28 15:03 »

Då har du mest troligt för gammal mjukvara. Men skulle det visa sig att det ändå inte fungerar pga nån detaljändring i det som skickas så löser vi det.

Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220518 så får vi hoppas det fungerar. Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-06-28 15:50 »

Ok. Tack. Jag testar när jag kommer hem.
Loggat
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-06-30 21:18 »

Det gjorde susen! Nu kommer värdena in igen. Tack för hjälpen!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-07-01 13:48 »

Fint det löste sig, och tack för att du återkopplade!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!