E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flerårsgraf för utetemperaturen  (läst 3551 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« skrivet: 2022-06-22 06:30 »

Som rubriken lyder, det saknar jag Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-06-22 07:12 »

Håller med.
Frågan är väl vad den skall innehålla:
Månadsmedelvärden som övriga flerårsgrafer?

Mitt förslag är någon form av kombination av flerårsgrafen för t.ex. energiproduktion, men där månadsmedelvärdet är klickbart, så man får upp dygnsmedelvärden, som i sin tur är klickbara, så att man kan få fram tim-medelvärden - först då anser jag att nyttan skulle vara riktigt bra.
Frågan till både trådstartaren, och Andreas - som i så fall skulle utveckla funktionen, är väl vad som efterfrågas, och vad som är möjligt.

Just när det gäller utetemperatur så duger ju timvärden rätt bra, men om man t.ex. vill titta historiskt på värmebärartemperatur, eller KB-temperatur så är timvärden i princip meningslösa, de säger inget alls om hur värmepumpen gick för x antal år sedan.

I de vanliga graferna kan du redan nu ta fram data på utetemperaturen som baseras på timvärden under önskad period. (15 minuter upp till 180 dagar med valfri starttid)

Det svåra är ju om man t.ex. vill jämföra helår med andra helår, då blir det besvärligt.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-06-22 19:32 »

Jag har inte funderat så mycket på funkioner och klickbarhet... Jag nöjer mig med månadsmedel precis som vilken annan förbrukare som redovisas.
För mig duger det med att kunna följa upp det jag gjort och se om det är temperaturen eller om det är åtgärden som är orsaken till mina fantastiska värden  Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-07-01 13:49 »

Så du tänker dig att den flerårsgrafen i så fall skall ligga i rapporten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vvp
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-04-16 07:17 »

Så du tänker dig att den flerårsgrafen i så fall skall ligga i rapporten?

jag vill också ha en flerårigg rafe på temperaturen per månad i rapporten så man kan jämföra värmeförbrukningen mot månadsmedelvärdet då kan man även se temperaturskillnaderna samma månad i alla fall 5 år

mvh vvp
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!