E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koppla INEPRO PRO380 M-bus till Logger 1010  (läst 2541 gånger)
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-05-06 14:46 »

Jag har er Inepro pro380 mbus och logger 1010 modbus + mbus. Jag har problem med att lägga till Inepro som seriell enhet i elogger.

Jag har kopplat Inepro elmätaren via 22/23 till loggerns mbus-ingångar (Inepro A (22) till Logger 1010 + och Inepro B (23) till Logger 1010 -).

När jag försöker lägga till mbus i eloggern så finns dock endast alternativ för Inepro pro380 Modbus. Och inte Inepro mbus.

Hur gör jag för att lägga till ansluta den?

Modbusingången på loggern hade jag tänkt använda för solaredge-inverterare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-05-06 15:37 »

Hej,

Det var inte bra Inepro PRO380 M-bus stöds inte av loggrarna i dagsläget. Jag har för mig att det påbörjades men av att det av någon anledning inte slutfördes.

Detta är alltså en redan monterad mätare vi talar om? I så fall får jag försöka ordna stöd för den.

Annars brukar jag alltid rekommendera Modbus framför M-bus när valet finns. Modbus går att läsa av i högre hastighet och det brukar ofta finnas stöd för fler mätparametrar i Modbus-versionen av samma mätare. Att du tänkt ansluta en växelriktare till modbusingången är inget hinder för att även ansluta elmätare där, det går att koppla in upp till 30 enheter samtidigt via Modbus.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-05-06 15:57 »

Nej vad tråkigt. Ja den är ju nyss installerad. Jag trodde det gick med mbussen, och visste inte att det gick att koppla in flera modbus via samma igång. Jag skickade med ett meddelande vid beställningen att jag skulle koppla ihop Inepros mbus med loggerns mbus och att ifall det inte gick att kontakta mig.
Alternativet är väl att jag returnerar denna och ber elektrikern komma hit igen. Men om det går att fixa stöd för mbus är väl det enklast (för mig)


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2022-05-07 09:07 »

Har du fått kWh på mätaren så kan jag inte sälja den igen, så även jag föredrar att det byggs stöd för den.
Egentligen bör vi ju ha stöd i loggern för alla elmätare vi säljer så man slipper denna typ av krångel.
Loggat

Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-05-07 12:21 »

Attans. Ja den har kwh på sig. Kan jag göra något för att hjälpa dig utveckla stödet för den?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2022-05-08 14:10 »

Det hänger nog mer på om Andreas har tid.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-05-09 08:38 »

Nu har jag tittat på anteckningarna för Inepro PRO380 M-bus från 2018. Fick aldrig någon kontakt med den trots en hel del experimenterande. Det exemplar av mätaren som testades var så gammalt att det saknade inställningsmöjlighet för M-bus via displayen, den möjligheten kom först i nyare mjukvaruversioner, så kanske var något med det.

Men frågan är hur intressant PRO380 M-bus egentligen är då den är väldigt begränsad. Jag skrev ovan att Modbus-varianten av en och samma elmätare ofta har fler parametrar att läsa ut, och när det gäller PRO380 är det alldeles ovanlig mycket så.

När jag tittar i den senaste upplagan av manualen för PRO380 så står det att för M-bus är det enda som går att läsa ut det totala räkneverket (kWh) i olika versioner; total, forward och reverse, samt dessa tre enligt två olika externt styrbara tariffer.

För Modbus finns närmare 60 parametrar att läsa ut. Ström, spänning, effekt (total, forward, reverse och även reaktiv, skenbar), frekvens, effektfaktor. Och nästan alla parametrar går att läsa ut per fas. Dvs går läsa ut spänning/ström/effekt fas 1, 2 3, det finns t o m separata kWh räkneverk för varje fas och dessutom både total, forward och reverse för varje fas.

Nu beror det förstås på vilka behov man har, men åtminstone total momentaneffekt och ström (effekt) per fas brukar vara ett grundkrav för loggerkunder, såvida man inte enbart är ute efter fjärravläsning av räkneverket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2022-05-09 17:15 »

Vi borde prova en av de nya, vi skickar ned en elmätare åt dig Andreas så får du se om det går komma i kontakt med den.
Alldeles oavsett, om Viktor vill byta så får jag försöka göra bästa möjliga på ett inbyte, men det är ju knappast möjligt att sälja en begagnad elmätare med kWh på räkneverket, den lär inte flyga från hyllan i alla fall.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!