E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 11:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styra elpatron att gå på överskott från solceller  (läst 4110 gånger)
Jonas Månsson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2022-04-20 12:57 »

Hejsan,

Ny på forumet och tänkte ställa en fråga här innan jag köper några grejor.

Har för någon vecka sedan fått vår solcellsanläggning installerad och nu vill jag göra av med strömmen till nått vettigt.
Min tanke är att elpatronen skall hoppa in när vi har ett elöverskott som säljs.
Tidigare år så har vi eldat i vedpannan även på sommaren men jag tänkte försöka slippa det.
Vi har idag 2 st 6kw elpatroner installerade i en av våra ack tankar.
Jag tänkte styra en av dom och den andra får vara som backup.
Eftersom jag är ganska okunnig på el men intresserad av att lära mig styrning så kommer all installation utföras av behörig elektriker men inköp och testande med styrning kommer jag att sköta.
Det jag vet om dagens installation är att om jag slår på en fas till elpatronen så händer ingenting, slår jag på två faser så drar den 3kw och drar jag igång alla tre så drar den 6kw.
Min elektriker tyckte då att vi kan styra den i två steg.
Steg 1. två faser påslagen och den ger då 3kw
Steg 2. då kopplar vi in 3:e fasen och då ger den 6kw.  

Jag har tänkt köpa en Logger 1010 (Modbus +HAN/H1 4 puls ingång + 2 relä utgång) och två stycken Relämodul 12/230 V.
Resten av grejorna (kontaktorer och liknande) fixar elektrikern.

Vår elnätsägare är Ellevio och vår nya elmätare är en Sagemcom T211

Min fråga är då går detta lösa med Logger 1010 jag tänkt köpa?
Alltså när jag har ett överskott på över 3kw så hoppar steg 1 igång.
Sen om jag får ett överskott på ytterligare strax över 3kw (alltså totalt 6kw) till så hoppar steg 2 igång.
Och sen samma omvänt, att om jag börjar köpa el igen så slår den först av steg 2 och sen om jag fortfarande köper el så slår den av steg 1.

Mvh/Jonas Månsson

Edit. Glömde skriva att jag ej har nån smartmätare till växelriktaren utan tänkte koppla in mig på HAN/H1 på Ellevios mätare.
« Senast ändrad: 2022-04-20 13:09 av Jonas Månsson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-04-20 15:39 »

Hej!

Ja det bör kunna lösas genom att skapa två styrningar, med låt säga 5 sekunders fördröjning, enligt följande:
1) Om export>3kW slå på elpatron 1, om export<3kW slå av elpatron 1
2) Om export>6kW slå på elpatron 2, om export<6kW slå av elpatron 2

Hmm fast sen kanske du behöver någon typ av temperaturstyrning också..?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jonas Månsson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-04-20 19:30 »

Tack för svaret.
Näe temperaturstyrning behövs inte. Eller ja det sitter i patronen.

Men då kan jag vara lugn med att det går att lösa funktionen med de grejer jag skrev att jag tänkte köpa?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2022-04-21 07:34 »

Hmm, om export >3 kW gör att steg 1 hoppar in så går ju exporten ned till >0 kW istället, så steg 2 borde triggas om steg 1 är aktiv och exporten >3 kW.
Annars hoppar ju steg 2 aldrig in så länge man inte har mer än 9 kW överproduktion. (3 kW går till steg ett och steg två går in först när det redan går 3 kW till steg ett OCH finns ytterligare 6 kW export.

Kanske man man lösa det med följande inställning:
Steg 1 = export >3 kW i (t.ex) >1 minut
Steg 2 = export > 3 kW i >2 minuter
Frånslag:
Steg 2 = export <3 kW i 1 minut
Steg 1 = export < 3 kW i 2 minuter

Då skulle inte steg 2 kunna hoppa in innan du haft minst 6 kW överproduktion i mer än 2 minuter.

Det borde väl kunna fungera?
Loggat

Jonas Månsson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-04-21 11:11 »

Ja det är ju det där med att förstå logiken i logiken  Glad

Men det där löser nog sig med tiden hur man ska göra med villkoren.
Jag var mest intresserad av om det var möjligt eller inte.

Och det verkar det ju vara. På nåt sätt.

Sen blir det väl att jag ska logga lite temperatur osv lite senare men jag tänkte börja här så man får nån nytta av solcellsinvesteringen.

Tack för svaren.
Kommer säkert att dyka upp några fler frågor senare.
Loggat
Jonas Månsson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-06-14 13:23 »

Nu är det här i drift.

Nu till mitt problem.
När jag lägger in en styrning så har man ju ett vilkor för påslag och ett för avslag men det är samma fördröjning på dessa.
Jag skulle vilja ha en mindre fördröjning på avslag än vad jag har på påslag.

Som jag har gjort nu så ser det ut så här.
Påslag första steget när export >3100w, avslag när import >1w fördröjning 30sek
Påslag andra steget när export >3100w, avslag när import >1w fördröjning 60sek

Snål som man är så hade jag gärna haft kortare tid på avslaget än tillslaget. Nu får jag en liten förbrukning av köpt el innan den slår ifrån.

Ett annat problemen som kan dyka upp men som egentligen inte gör så mycket är om jag exporterar mer än 6200w för då slås bägge stegen på.
Om då exporten sjunker till 5900w så slås första steget av först.

Hade jag haft olika fördröjning på avslag så hade jag sluppit det problemet.
Då hade jag kunnat gjort såhär:
Påslag första steget när export >3100w fördröjning 30sek, avslag när import >1w fördröjning 10sek
Påslag andra steget när export >3100w fördröjning 60sek, avslag när import >1w fördröjning 5sek

Är det jag som gör nåt galet?
Kan man komma ifrån detta?

Mvh/Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-06-20 13:50 »

Hej!

Jag tror det borde gå att lösa genom att ha två styrdefinitioner med olika fördröjningar för varje utgång. En med fördröjning X för på och med ett avvillkor som aldrig kan uppfyllas. En med fördröjning Y för av och med ett påvillkor som aldrig kan uppfyllas.

En ny och mer flexibel styrfunktion är på gång, men oklart när den kan tänkas bli klar...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!