E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 02:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mätare visar negativt värde vid solelsproduktion  (läst 4761 gånger)
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2022-04-09 20:16 »

Hej

Jag har fått igång alla mätare efter en uppgradering av Logger 1010 till Modbus + Mbus, fungerar fint!

Mitt problem är att mätaren (Inepro380mod) som sitter efter huvudmätaren visar negativt värde vid produktion vilket gör att det inte stämmer med huvudmätaren.
När jag går till menyn mätare>räkneverk och tittar på diagrammen så visas ett omvänt diagram (på minussidan).

Resultatet blir att kolumnen förbrukning inte stämmer. Jag hade tex 16Kwh förbrukning enl loggern men enl Vattenfall 88. Solen var uppe och levererade 78 Kwh den dagen.

Jag misstänker att det är en bugg i mätare>räkneverk. Eller så är det jag som valt fel givare för räkneverket på mätaren. Sen hade det varit snyggt om det kunde stå produktion i stället för förbrukning när man lägger till en växelriktare.

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-04-12 08:45 »

Hej!

Vilket register är det du loggar?

Är du säker på att mätaren är inkopplad rätt väg, dvs att in- och utgående kablage inte är omkastat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-04-12 10:10 »

Mätaren visar negativa värden vid solproduktion, annars visar den rätt. Import och export stämmer.

Det är som om den visar köpt el minus egen produktion.

//Thomas
Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-04-12 15:20 »


Hantera "Total El" Modbus Elmätare 3-fas Inepro PRO380 på adress 31
Mätpunkt   Beskrivning   Lägg till
Phase 1 volts   Spänning fas 1 (V)   Lägg till
Phase 2 volts   Spänning fas 2 (V)   Lägg till
Phase 3 volts   Spänning fas 3 (V)   Lägg till
Phase 1 current   Ström fas 1 (A)   Lägg till
Phase 2 current   Ström fas 2 (A)   Lägg till
Phase 3 current   Ström fas 3 (A)   Lägg till
Total system power   Effekt totalt (W)   Givare 8, 00002BD87E5500A0
Phase 1 power   Effekt fas 1 (W)   Lägg till
Phase 2 power   Effekt fas 2 (W)   Lägg till
Phase 3 power   Effekt fas 3 (W)   Lägg till
Total system reactive power      Lägg till
Phase 1 reactive power      Lägg till
Phase 2 reactive power      Lägg till
Phase 3 reactive power      Lägg till
Total system apparent power      Givare 25, 00002BD87E550AA0
Phase 1 apparent power      Lägg till
Phase 2 apparent power      Lägg till
Phase 3 apparent power      Lägg till
Total system power factor      Lägg till
Phase 1 power factor      Lägg till
Phase 2 power factor      Lägg till
Phase 3 power factor      Lägg till
Total active energy   Räkneverk (kWh)   Givare 7, 00002BD87E5500A4
Phase 1 peak current      Lägg till
Phase 2 peak current      Lägg till
Phase 3 peak current      Lägg till
Total system power import      Givare 9, 00002BD87E5501A0
Total system power export      Givare 10, 00002BD87E5502A0
Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-04-12 19:25 »

Jag har en teori!

Kan det vara så att mätaren är inställd på att mäta köpt el minus producerad el?

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-04-13 10:12 »

Hur är mätaren inkopplad i förhållande till solanläggning och huvudelmätare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-04-13 14:10 »

Direkt efter huvudmätaren från Vattenfall (huvudcentral).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-04-14 12:00 »

Det är inte så då att den mäter till viss del både förbrukning och produktion pga att den är inkopplad på fel sida om solanläggningen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-04-15 21:51 »

Hej Andreas!

Jag kontaktade InePro och fick veta att den skulle programmeras om från code-11 Forward-Reverse  till code-1 Forward only. Nu fungerar mätaren perfekt! Fick en brutal förbrukning i går då den uppdaterade totalsumman. den lade till 1520 kwh!

Programmeringen gjordes via tryckknapparna på mätaren, ganska enkelt. Det står i manualen exakt hur man gör.

Det som saknas nu är möjlighet fler förbrukare i rapporten. (Bostadshus 1, bostadshus 2, djurstall, verkstad, pumphus, stuga. Samt mer information i fliken produktion som export och sammanfattning av dagens produktion.

En annan sak som vi solnördar vill ha koll på är elkonsumtionen även om solen är framme så om det skulle kunde visas i rapporten vore bra.

//Thomas



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-04-20 15:16 »

Hej! Vad bra att det ordnade sig! Jag förstod aldrig vad det var du ville ha ut, men du var alltså inte ute efter förbrukning oavsett solfångarens tillskott, utan du ville ha en parallell avläsning av huvudelmätren?

Fast nu ser jag att du också pratar om elkonsumtionen även om solen är framme, och då är det ju just en sådan elmätare som jag pratar om som ligger på andra sidan av solanläggningen du behöver..?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-04-20 21:57 »

Hej igen!

I mitt fall så skulle jag vilja ha 2 saker:

1 Fler elförbrukare i rapportens under elförbrukning.
2 Mer info i rapporten under elproduktion som produktion, import, export och konsumtion 

Konsumtionen borde gå att räkna ut med en formel som skulle kunna visas.

//Thomas

 
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!