E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 15:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Specifik ekvation i beräknad kanal + beräknad kanal som kanal i beräknad kanal  (läst 7395 gånger)
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-04-07 23:05 »

Solcellerna på taket innebar en större komplikation än jag trodde för att få korrekta beräkningar.

Två önskemål:

1 - Skulle vilja kunna ange ekvationen i en beräknad kanal mer specifikt. Så t.ex kanal 1 - kanal 2 + kanal 3 = Beräknad kanal A.

2 - Önskar sedan kunna använda denna beräknade kanal som en kanal i en annan beräknad kanal. T.ex Beräknad kanal A - kanal 3 - kanal 4 - kanal 5 = beräknad kanal B.

På detta vis kan jag tex ta produktion (1) - export (2) + import (3) och få en beräknad kanal för att få fram konsumptionen mitt hus har = A.

Sedan kan jag använda använda konsumption A som kanalen för total el.
Har inga problem med att lägga till fler elmätare, just nu verkar det vara beräknade kanaler som sätter lite stopp för mig.

Jag förstår inte hur jag annars ska kunna mäta totala effekten mitt hus använder nedbrutet på olika delkonsumenter.
Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-04-08 22:36 »

Sitter med samma problem.

//Thomas
Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-04-09 19:31 »

Jag har sett att du har SolarEdge Thomas och din tråd var hjälpsam för mig eftersom jag också har det. Kommer köpa en Logger 1010 (och komplettera min 2020) så snart jag vet vad elbolaget har för planer för min nya elmätare, han eller h1. Då kopplar jag in båda två direkt i loggern. Osäker på vad som händer sen.

Hur långt har du kommit med att få korrekta siffrorna in till din loggning? Får du mycket data från både elcentral och solaredge? Är det således endast de beräknade kanalerna som sätter stopp för dig nu?
« Senast ändrad: 2022-04-09 20:23 av Viktor » Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-04-09 22:42 »

Hej Viktor!

Jag får in all data. Just nu har jag 6 mätare som mäter olika byggnader på gården och en växelriktare som tar hand om solproduktionen.
Mitt problem är att jag behöver logga konsumtionen på hela gården, vilket inte fungerar eftersom räknaren i mätaren för hela gården drar av för produktionen.

helst vill jag ha in allt i rapporten, köpt, sålt, förbrukning per objekt och kostnad. Vore toppen för bokföringen.

En annan sak som jag tycker vi ska föreslå är fler kanaler i beräknade kanaler, gärna 8-10 samt fler kanaler till rapporten gärna 8-10 här med.

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-04-12 13:03 »

Var tänkte du sen visa den beräknade kanalen för total el, handlar det om en vanlig linjegraf eller är det i systembilden, eller tänker du på rapportfunktionen?

De vanliga sättet att lösa det är med en enkom elmätare för husets förbrukning, dvs en som ligger efter elbolagets och mellan solanläggningen och huset. Fördelen med det är att man får något att jämföra elbolagets mätare med. Men visst är det skönt slippa en till mätare.

Solcellerna på taket innebar en större komplikation än jag trodde för att få korrekta beräkningar.

Två önskemål:

1 - Skulle vilja kunna ange ekvationen i en beräknad kanal mer specifikt. Så t.ex kanal 1 - kanal 2 + kanal 3 = Beräknad kanal A.

2 - Önskar sedan kunna använda denna beräknade kanal som en kanal i en annan beräknad kanal. T.ex Beräknad kanal A - kanal 3 - kanal 4 - kanal 5 = beräknad kanal B.

På detta vis kan jag tex ta produktion (1) - export (2) + import (3) och få en beräknad kanal för att få fram konsumptionen mitt hus har = A.

Sedan kan jag använda använda konsumption A som kanalen för total el.
Har inga problem med att lägga till fler elmätare, just nu verkar det vara beräknade kanaler som sätter lite stopp för mig.

Jag förstår inte hur jag annars ska kunna mäta totala effekten mitt hus använder nedbrutet på olika delkonsumenter.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-04-12 13:03 »

Du vill alltså helst ha in allt i rapporten. Men menar du att även om allt fanns i rapporten så vill du även ha in fler kanaler i beräknade kanaler? Och var skall du i så fall sen visa den resulterande beräknade kanalen?

Hej Viktor!

Jag får in all data. Just nu har jag 6 mätare som mäter olika byggnader på gården och en växelriktare som tar hand om solproduktionen.
Mitt problem är att jag behöver logga konsumtionen på hela gården, vilket inte fungerar eftersom räknaren i mätaren för hela gården drar av för produktionen.

helst vill jag ha in allt i rapporten, köpt, sålt, förbrukning per objekt och kostnad. Vore toppen för bokföringen.

En annan sak som jag tycker vi ska föreslå är fler kanaler i beräknade kanaler, gärna 8-10 samt fler kanaler till rapporten gärna 8-10 här med.

//Thomas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-04-12 15:14 »

Självklart vill jag ha med allt i rapporten. Det är ju den man tittar på och visar upp! Med fler beräknande kanaler skulle man kunna lägga ihop flera förbrukare inom ett område, tex värme i fler hus osv.

//Thomas
Loggat
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-04-12 21:17 »

Du vill alltså helst ha in allt i rapporten. Men menar du att även om allt fanns i rapporten så vill du även ha in fler kanaler i beräknade kanaler? Och var skall du i så fall sen visa den resulterande beräknade kanalen?


Jag skulle vilja kunna ange (i elogger) att "El-total" ska beräknas istället för att det är en fysisk elmätare/kanal. Och jag vill även kunna specificera hur den ska beräknas exakt. Så det jag är ute efter är en beräknad El-total.

Att skaffa fler elmätare är inget huvudbry. Hade tänkt göra precis så: att köpa er INEPRO PRO380 M-bus trefas elmätare > installera den efter huvudelmätaren och ansluta den via pulsutgången till logger 1010. Hade även tänkt ansluta SolarEdge-inverteraren via modbus till logger1010. På detta vis får jag import, export, och produktion som separata kaneler i elogger. Men varesig INEPRO PRO380 M-bus trefas elmätare, eller inverteraren kan för sig självt visa totala konsumptionen i mitt hus just nu (om jag inte missförstått).

Nu när jag skaffat solceller så motsvarar inte längre "import" hela husets elkonsumption över ett år. Eltotal blir ju (produktion-export)+import (Se bifogad bild).

Och ja precis, när jag angett en ny el-total så vill jag att den syns i rapporten som el-total istället för den fysiska el-totalen. På detta vis kommer även min hushållsel att stämma. Nu visar hushållselen helt galet. När solen lyser så visar "hushållsel" min export minus mina andra el-kanaler. När det är kväll visar den import minus andra elkanaler (dvs rätt).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-04-13 09:54 »

Men om du kopplar in en fysisk elmätare mellan husets förbrukare och resten av anläggningen, så borde väl den mätaren alltid visa just el total, dvs husets förbrukning, alldeles oavsett övriga parametrar?

                                Solfångare
                               "produktion"
                                     |
Elbolagets huvudelmätare <-> Husmätare  -> Husets proppskåp
        "import/export"              "el total"
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-04-13 09:56 »

Men dessa hoplagda förbrukare vill du i så fall visa i rapporten också? Det jag försöker komma fram till är om det egentligen är rent generellt beräknade kanaler du behöver, eller om det är utökad funktionalitet i rapportfunktionen.

Självklart vill jag ha med allt i rapporten. Det är ju den man tittar på och visar upp! Med fler beräknande kanaler skulle man kunna lägga ihop flera förbrukare inom ett område, tex värme i fler hus osv.

//Thomas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Viktor
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-04-13 11:41 »

Men om du kopplar in en fysisk elmätare mellan husets förbrukare och resten av anläggningen, så borde väl den mätaren alltid visa just el total, dvs husets förbrukning, alldeles oavsett övriga parametrar?

                                Solfångare
                               "produktion"
                                     |
Elbolagets huvudelmätare <-> Husmätare  -> Husets proppskåp
        "import/export"              "el total"

Jag tror jag förstår dig. Och jag tror det skulle kunna funka. Men då kanske elektrikern som installerade solcellerna tog en enkel väg ut, för han kopplade in den direkt mot dvärgbrytarna. Elsystem - Idag visar hur det är kopplat hos mig. Elsystem - Förslag är hur jag uppfattat dig.
Då tror jag.. kanske... att jag inte önskar någon förändring i e-logger (om det är så du menar, som min förslagsbild)
« Senast ändrad: 2022-04-13 12:19 av Viktor » Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-04-13 13:18 »

Utökad funktionalitet i rapporten skulle lösa problemet. Då skulle jag få in förbrukningen från alla mätarna i samma rapport. Sen skulle jag vilja ha med egen produktion och försäljning.

Jag tror att de negativa värdena kommer av en inställning i mätaren (Inepro380). Den kan visa resultaten utifrån olika formler:

Code Total (active) energy
C-01 Forward only
C-04 Reverse only
C-05 Forward + Reverse
C-06 Reverse - Forward
C-09 Forward - Reverse
C-10* Forward - Reverse
C-11 Forward - Revers

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-04-14 12:12 »

Ja, din förslagsbild ser bra ut tycker jag.

Vet inte om det finns nån praxis för inkoppling av solcellerna, men det är ju enklare att koppla in sig direkt i centralen istället för att grena matarledningen i en extradosa, så kanske de flesta gör det förstnämnda just pga att det är enklast.

Jag tror jag förstår dig. Och jag tror det skulle kunna funka. Men då kanske elektrikern som installerade solcellerna tog en enkel väg ut, för han kopplade in den direkt mot dvärgbrytarna. Elsystem - Idag visar hur det är kopplat hos mig. Elsystem - Förslag är hur jag uppfattat dig.
Då tror jag.. kanske... att jag inte önskar någon förändring i e-logger (om det är så du menar, som min förslagsbild)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-04-14 12:12 »

Tack, då vet jag. Ska se vad som går att göra.

Utökad funktionalitet i rapporten skulle lösa problemet. Då skulle jag få in förbrukningen från alla mätarna i samma rapport. Sen skulle jag vilja ha med egen produktion och försäljning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2023-02-03 11:29 »

Hej,

Vill bara meddela att även jag är intresserad av att kunna skapa kanaler utifrån formler.
tror inte det ska vara svårt då jag gjort detta till företag med hjälp av C++ för några år sedan.
Jag sparade formlerna som textsträngar i DB, och konverterade sedan detta till formler vid anropen.

Vore bra om man kunde använda Givar ID istället för kanaler:
Exempelvis:
[Kanal1]=(([00001988B1E300A0] * [00001988B1E300A6])+1)/[00001988B1E300A7]

Godkända räknesätt är: +-*/PI ROUND etc.
Alternativt vore det guld att kunna ngn typ av SQL satser.
Exempelvis CASE & Convert etc.

Och istället för kanal borde man även kunna adressera en utgång direkt (tex analoga). Då kan man med formler och funktioner som ROUND etc. skicka värden till utgångarna.

Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!