E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 10:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 Modbus tcp, Han H1  (läst 3630 gånger)
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2022-03-21 08:11 »

Hej

jag försöker få igång logger 1010 med han-port H1 samt modbus tcp men lyckas inte få till modbussen, verkar inte som den aktiverar den.

Alla andra delar verkar funka, jag har ännu inte kopplat den till mätaren, kanskke det som behövs för att modbussen ska hoppa igång?

//Håkan

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-03-22 10:20 »

Hej!

Vad är det du försöker göra via Modbus TCP? Gäller det utläsning av data från H1-mätaren på adress 1000 så borde du åtminstone få en exception om mätaren inte är ansluten. Vad läser du av med, och hur ser din utläsningsdefinition ut?

Vad har du för mjukvaruversion i loggern? Modbus TCP kräver 220304 eller nyare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-03-22 18:50 »

Hej

Logger har mjukvara 211217 vad jag kan se, kör ett program som heter Modscan32 som vi använder på jobbet, vi har hundratals modbusenheter bland annat och den funkar bra där.

Jag försöker läsa en adress på  adress1000, går ej heller telnetta till IP - port 502 men funkar till 80

Hur uppdaterar jag mjukvaran? - Hittade nu att den vill uppdatera och håller på med det......

//Håkan

« Senast ändrad: 2022-03-22 18:56 av Håkan Lindahl » Loggat
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-03-23 13:07 »

Av förklarliga själ får vi inte ha kontakt utifrån till vårt nät på sjukhuset och då kommer det stå Internetfel 2 i displayen i driftläge SD och Loggersoft, då kopplar den bort anslutningen, trycker jag enterknapp går det iallafall att pinga ända till internetfel kommer igen.

Så det går ju inte använda denna som det är nu.

//Håkan

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-03-23 20:09 »

Hej!

Det går att lösa. Att loggern ger internetfel #2 i ett nät utan kontakt med omvärden går att komma förbi på två sätt:
1) Sätt upp en egen NTP-server som loggern kan anropa istället för en extern. Detta är förstahandslösnigen om ni även skall logga till SD-kort så att data får rätt tidsstämplar. Utan NTP så kommer loggerklockan så sakteliga att visa mer och mer fel.
2) Gå in i inställningsmenyn på loggern och inaktivera NTP-
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-03-28 13:09 »

ok, får testa det.

MEN får ingen utläsning från mätaren, har testat med två st Aiodon, HAN port är aktiverad jag får ut 5V men ingen data i displayen.

//Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-03-28 14:35 »

Hej!

Vilket typnummer har Aidon-mätarna i fråga? Vet du ungefär när de är installerade?

Om de är nya kanske de hunnit byta dataformat, och i så fall kan loggermjukvaran möjligen behöva handpåläggning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-04-01 14:50 »

Hej!

Har hittat något som skulle kunna orsaka fel från Aidon-mätare i ASCII-baserat protokolläge. Så om det nu är det läget som er elleverantör ställt in för mätarna så är det är möjligt att det fungerar bättre nu. Kruxet är att det skall vara en standard, men olika tillverkare har ändå olikheter i vad som skickas ut. Vissa mätare har buggar, och förändringar/förbättringar sker fortlöpande. Detta är ju fortfarande lite av en testfas, det är inte förän 2025 kravet på lokalt kundgränssnitt skall vara infört. Hur som helst, om du vill provköra senaste mjukvaran, så gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220401.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-04-04 12:03 »

Ok, jag sk atesta.

En sak till, vilken ingång ska användas? Kabel satt i Mbus ingången när den kom så förutsätter att det är rätt så den inte ska sitta i modbusingången?

//Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-04-04 15:13 »

M-bus-ingången är rätt. Anledningen till att det står M-bus är att tillbehören för HAN/H1 inte var påtänkta när loggern gjordes. Nu monteras antingen M-bus, Han eller H1 på samma ställe. Självfallet borde vi förtydliga det på frontpanelen i nästa serie.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-04-05 08:33 »

Har nu testat på elmätaren men endast ett värde kom upp i displayen, momentan effekt, det som är benämnt import i min konfig.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-04-05 11:42 »

Tack, det låter som ett steg framåt. Det här löser vi om vi bara kan reda ut lite detaljer.

1) Vilka värden är det du försöker läsa ut från mätaren?

Alla värden är inte alltid tillgängliga i alla mätare.

2) Kan du se de värden du försöker komma åt i elmätarens teckenfönster?

3) Vilken modell av Aidon-mätare det är du läser av?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan Lindahl
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-04-05 17:33 »

Total import, total export samt momenten effekt.

I min konfig är det givare 7 som jag kan läsa av.

Aidon 6550.

« Senast ändrad: 2022-04-05 18:00 av Håkan Lindahl » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-04-05 18:38 »

Tack! Jag mejlar dig ang. hur vi går vidare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!