E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 02:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: H1-port Landis + Gyr E360 LTE stör ut logger  (läst 4369 gånger)
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2022-03-02 02:41 »

Hej

Jag har en logger 1010 med ett antal tempgivare och huvudelmätare (Landis + Gyr E360 LTE) via h1
Allt fungerade utmärkt innan jag kopplade in h1 kabeln men med den inkopplad störs allt ut efter allt från några minuter till timmar och kräver då en omstart
Vid detta fel står detta på skärmen:
GERR Bus (L/s)
EA ex9D03170D
VA 0x5593BBFD eller VA 0x7582BBFD

Jag har provat att driva loggern med ett annat nätagg och provat att koppla ur alla andra inkopplade kablar men felet upphörde först när h1 urkopplades

Vad mer kan man göra?

Mvh Per Sköld
Loggat
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-03-02 02:43 »

Har även provat att nollställa loggern men det blev inte bättre
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-03-02 15:32 »

Hej!

Tack för rapporten, det låter som om mätaren skickar ut nåt som loggern inte gillar. Det får vi lösa med en mjukvaruppdatering. Kollar upp felkoden och återkommer. Tyvärr är det lite mycket just nu så det kommer att ta några dagar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-03-04 09:59 »

Hej!

Jag är inte helt säker på vad som ger felet. Men har gjort ett försök att komma till rätta med det. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220304.

Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per2692
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-03-04 17:22 »

Hej
Nu har jag kört loggern med uppdateringen i 6 timmar och det har inte kommit någon felkod
Men istället får jag inga värden alls från elmätaren.

Jag har startat om elmätaren enligt tips från en annan tråd. ingen skillnad

Har nu även provat med en annan kabel ingen skillnad.

Kollade även igenom de värden som jag fick från elmätaren före uppdateringen (före felkoden kom och loggern hängde sig) och de värdena var felaktiga och verkar ha alldeles för låg upplösning typ 1 uppdatering /5 minuter

Tror du att det är eons elmätare som är skräp?

Mvh Per Sköld
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-03-04 19:20 »

Hej,

Så bra att loggern inte längre fastnar. Tror inte det är något fel på mätaren (såvida den inte har den famösa buggen som gör att den lägger av efter ett tag förstås). Men loggermjukvaran kan nog behöva lite ytterligare handpåläggning. Mailar dig om det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KampholmaPer
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-03-15 21:34 »

Hej
Jag har ett liknande problem.
Får in data lite sporadiskt från elmätaren och logger har hängt sig vid flertalet ggr.
Inte samma felkod EA 0x9D03170D, VA 0xADA8D07E.
Är det så att det kommit ytterligare någon ny version?
/Per
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-03-16 08:17 »

Hej!

Ja, det finns en ny version. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220315 så borde det bli bättre (det står inget om Landis i den uppdateringen men det gjordes tidigare).

Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KampholmaPer
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-03-17 20:12 »

Hej Andreas
Nu har den uppdaterade loggern varit igång ett dygn och märvärdena kommer in fint från elmätaren. Jag tackar för snabbt svar.
/Per
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-03-18 16:39 »

Fint höra att det löste sig, tack!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!