Per2692
Medlem
Antal inlägg: 28
|
|
« skrivet: 2022-03-02 02:41 » |
|
Hej
Jag har en logger 1010 med ett antal tempgivare och huvudelmätare (Landis + Gyr E360 LTE) via h1 Allt fungerade utmärkt innan jag kopplade in h1 kabeln men med den inkopplad störs allt ut efter allt från några minuter till timmar och kräver då en omstart Vid detta fel står detta på skärmen: GERR Bus (L/s) EA ex9D03170D VA 0x5593BBFD eller VA 0x7582BBFD
Jag har provat att driva loggern med ett annat nätagg och provat att koppla ur alla andra inkopplade kablar men felet upphörde först när h1 urkopplades
Vad mer kan man göra?
Mvh Per Sköld
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Per2692
Medlem
Antal inlägg: 28
|
|
« Svara #1 skrivet: 2022-03-02 02:43 » |
|
Har även provat att nollställa loggern men det blev inte bättre
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #2 skrivet: 2022-03-02 15:32 » |
|
Hej!
Tack för rapporten, det låter som om mätaren skickar ut nåt som loggern inte gillar. Det får vi lösa med en mjukvaruppdatering. Kollar upp felkoden och återkommer. Tyvärr är det lite mycket just nu så det kommer att ta några dagar.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #3 skrivet: 2022-03-04 09:59 » |
|
Hej!
Jag är inte helt säker på vad som ger felet. Men har gjort ett försök att komma till rätta med det. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220304.
Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
Per2692
Medlem
Antal inlägg: 28
|
|
« Svara #4 skrivet: 2022-03-04 17:22 » |
|
Hej Nu har jag kört loggern med uppdateringen i 6 timmar och det har inte kommit någon felkod Men istället får jag inga värden alls från elmätaren.
Jag har startat om elmätaren enligt tips från en annan tråd. ingen skillnad
Har nu även provat med en annan kabel ingen skillnad.
Kollade även igenom de värden som jag fick från elmätaren före uppdateringen (före felkoden kom och loggern hängde sig) och de värdena var felaktiga och verkar ha alldeles för låg upplösning typ 1 uppdatering /5 minuter
Tror du att det är eons elmätare som är skräp?
Mvh Per Sköld
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #5 skrivet: 2022-03-04 19:20 » |
|
Hej,
Så bra att loggern inte längre fastnar. Tror inte det är något fel på mätaren (såvida den inte har den famösa buggen som gör att den lägger av efter ett tag förstås). Men loggermjukvaran kan nog behöva lite ytterligare handpåläggning. Mailar dig om det.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
KampholmaPer
Medlem
Antal inlägg: 3
|
|
« Svara #6 skrivet: 2022-03-15 21:34 » |
|
Hej Jag har ett liknande problem. Får in data lite sporadiskt från elmätaren och logger har hängt sig vid flertalet ggr. Inte samma felkod EA 0x9D03170D, VA 0xADA8D07E. Är det så att det kommit ytterligare någon ny version? /Per
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #7 skrivet: 2022-03-16 08:17 » |
|
Hej!
Ja, det finns en ny version. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 220315 så borde det bli bättre (det står inget om Landis i den uppdateringen men det gjordes tidigare).
Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
KampholmaPer
Medlem
Antal inlägg: 3
|
|
« Svara #8 skrivet: 2022-03-17 20:12 » |
|
Hej Andreas Nu har den uppdaterade loggern varit igång ett dygn och märvärdena kommer in fint från elmätaren. Jag tackar för snabbt svar. /Per
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #9 skrivet: 2022-03-18 16:39 » |
|
Fint höra att det löste sig, tack!
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
|