E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 23:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fungerar elmätare Aidon och logger 1010, 3030?  (läst 6746 gånger)
e98toka
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2021-08-23 08:59 »

Har precis fått reda på att vår nya elmätare kommer att komma från leverantören Aidon.

HAN porten, kommer följa den nederländska standarden:

”P1 Companion Standard, version 5.0.2” och alltså baserat på IEC 62056-21 Mode D, samt med de ändringar och kompletteringar som framgår av EI dokument Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare.”

 Kontakten är således av typen RJ12

Kommer man kunna importera data från denna elmätare till en logger 1010 o eventuellt 3030?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-08-24 23:37 »

Hej! Vad har du för elbolag?

Om det är ett svenskt elbolag är det sannolikt inte en mätare som följer den nederländska P1-standarden utan en som följer den svenska H1-standarden. I så fall fungerar elmätaren tillsammans med Logger 1010 med tillvalet H1/Rj12.

HAN är någonting annat, det är en norsk standard med RJ45-kontakt. HAN finns även på vissa mätare i Sverige, men HAN är på väg att ersättas av H1. Logger 1010 stöder även HAN/RJ45 men då behöver loggern beställas med det tillvalet.

Logger 3030 stöder varken HAN eller H1.

I vilket fall behöver du kontakta ditt elbolag och reda ut begreppen så att du säkert vet vad du får.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
e98toka
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-08-25 09:22 »

Hej och tack för svaret!

HAN är endast en förkortning för Home Area Network och säger således inget om vilken standard som följs.

Mitt elbolag HEM.se hänvisar till "Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare":
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/det-erbjuder-vi/kurser-och-konferenser/elnat/branschrekommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf

Där nämns även: ”P1 Companion Standard, version 5.0.2” och alltså baserat på IEC 62056-21 Mode D"

Så verkar som det är detta som rekommenderas för de nya elmätarna som ska vara på plats senast 2025.

Har du nån länk till H1 standarden du hänvisar till?
Kan det vara samma som spec som ”P1 Companion Standard, version 5.0.2”?




Loggat
e98toka
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-08-31 09:59 »

Hej igen!

Går det få någon kommentar på P1 kontra H1?
Som jag förstår det kommer min nya mätare inte att fungera ihop med logger 1010, stämmer det?
Tänker att ni säker kommer få liknande frågor efterhand så bra om det framgår vad som gäller.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-08-31 12:03 »



Hej!

Ja det är trassligt med begreppen.

HAN står mycket riktigt för Home Area Network. Norge var först på bollen i Norden. Norges vassdrags- og energidirektorat kallar genomgående porten som används i Norge för HAN och även mätartillverkare som Kampstrup, Aidon osv. kallar det som används i Norge för HAN modul / HAN interface. Så därför kallar vi i samband med Logger 1010 det norska gränssnittet för HAN. Eller HAN/RJ45 eftersom det är en RJ45-kontakt som används.

I det pdf-dokument från Energiföretagen du länkar till står på sidan 3 att sveriges lösning skall baseras på P1 men med ändringar och kompletteringar. Det är alltså inte samma sak som holländska P1 utan något annat. På sidan 10 i din pdf står "Det lokala kundgränssnittet som avses i denna rekommendation brukar benämnas på olika sätt, det förekommer att den kallas H1-port (i IEC-standarder), P1-port (i den nederländska nationella branschstandarden), HAN-port (i den norska nationella branschrekommendationen). Denna rekommendation följer den benämning som används i internationella standarder, alltså H1-porten." Och om du sen läser vidare i dokumentet talar de genomgående om H1-port. Så därför kallar vi i samband med Logger 1010 det svenska gränssnittet för H1. Eller H1/RJ12 eftersom det är en RJ12-kontakt som används.

Logger 1010 stöder både HAN/RJ45 och H1/RJ12, dvs både norsk (förekommer även i Sverige på en del mätare installerade innan i år) och svensk (ny) standard för kundgränssnitt på moderna elmätare.

Hoppas det besvarar din fråga!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
e98toka
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-09-01 06:58 »

Hej Andreas!

Tack för förtydligandet.
Då ska det fungera med 1010 och H1/RJ12.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-09-01 15:01 »

Ja! Dock kan det behövas en mjukvarujustering i loggern beroende på vilken mjukvara du får i din elmätare. Standarden är som jag förstått det spikad nu, men tillverkarna är inte klara med allt enligt standard. Så det kommer att bli ändringar i dataformatet som kräver anpassning. Då detta enbart handlar om mjukvara så är det inget problem, utan det löser vi i takt med att det behövs.

Hårdvaran/gränssnittet kommer inte att ändras. Så bara man ser till att få rätt hårdvara för sin elmätare, dvs HAN/RJ45 eller H1/RJ12 så kommer det att fungera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-09-08 09:49 »

Stjäl tråden lite, ber om ursäkt.
Jag som redan har en Logger 3030 Pro med M-bus konverter kommer det finnas någon lösning för mig att den ska kunna prata med H1 eller HAN-interfacet på min Kamstrup mätare. I testsyfte erbjuder mitt energibolag mig att prova båda varianterna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-09-09 10:51 »

Det är en passande fråga i den här tråden tycker jag, tack.

Tyvärr finns inga planer på HAN/RJ45 eller H1/RJ12 för Logger 3030. Bägge kräver ytterligare hårdvara och Logger 3030 saknar kortplatser för expansion. Så då skulle loggern behöva skickas in för skatbolödning av ytterligare komponenter och montering av något slags extra kontakt någonstans = dyrt. Logger 3030 har vidare ingen ledig seriekanal för fler gränssnitt, det skulle inte gå köra HAN/RJ45 eller H1/RJ12 samtidigt som Modbus/M-bus. Så få skulle ha nytta av det som skulle bli utfallet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-09-09 12:44 »

Ok, jag förstod att HAN/H1/P1 var M-Bus men då går det alltså inte att bara koppla in på befintlig M-Bus slinga?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-09-09 13:09 »

Nej det går inte. HAN bygger visserligen på M-bus på den lägsta nivån, men mätaren är inte en slav utan en master. För M-bus är slav och master helt olika, den ena kommunicerar med strömmar och den andra med spänningar, så en slav är en helt annan hårdvara än en master. M-bus i Logger 1010/3030 är alltså M-bus master. Medan HAN i Logger 1010 är M-bus slav.

Dessutom, till skillnad från M-bus så skickar en HAN-mätare ut data hela tiden och det tätt, OM det hade gått att lägga den på en M-bus-slinga hade den kolliderat med all annan kommunikation.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Stefan Linden
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-02-14 22:43 »

Jag har en Logger 1010 med M-bus. Betyder det att jag kan koppla in stift 1 och 2 på H1-porten på min elmätare till M-bus (+/-) på Logger 1010 och identifiera elmätaren som vilken M-bus-enhet som helst?
Är H1-tillvalet bara en RJ-koppling så det skall vara smidigt att koppla in en kabel mellan elmätaren och Loggern?

Det är lite förvirrande med HAN/H1/P1/M-bus Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-02-15 07:26 »

Hej!

Nej, Logger 1010 M-bus går bara att koppla mot M-bus-elmätare du köper själv, dessvärre aldrig mot energibolagens elmätare.

Och jo, det är trassligt, men får vi bara fram rätt info så skall det inte vara något problem!

Exakt vad är det för elmätare du har?

För att kunna koppla upp Logger 1010 mot energibolagets elmätare är det två saker du behöver ta reda på:
1) Har elmätaren en RJ12 eller en RJ45-kontakt? Beroende på kontakt så behöver du sen en Logger 1010 med HAN/RJ45 eller H1/RJ12.
2) Kan ditt elbolag aktivera HAN/H1-porten i mätaren? Som jag förstått är det inte alla elbolag som kan(vill) det än.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!