E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 11:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vilka komponenter behöver jag?  (läst 2135 gånger)
Stefan Lyck
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2022-02-08 13:38 »



Jag har idag en vedpanna, Baxi Excellent med ackumulatortank. Radiatorer i källarplan och golvvärme på markplan.
Jag vill ta ut temp från:
Ackumulatortank 4st
Rökgastemp panna 1st
Till och från värme panna-, golv-, radiator-värme. 7st(rör temp)
Jag vill också kunna se tempen online och kunna få notiser om någon temp går upp för mycket.
Vad behöver jag för huvudenhet(?) 3030,2020?
Behöver jag har någon annan modul för att koppla in så många tempgivare?

Lista upp hur ni hade gjort ett sådant system.
Har även sett en bild hur någon har ritat upp pannsystemet på en websida. Hur fungerar det?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-02-09 08:38 »

Hur du bygger upp systembilden hittar du här: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Systembild
Lägger in en bild på en varukorg som skulle kunna fungera.
Det finns tempgivare med längre kabel om de som ligger i varukorgen blir för korta.
Tänk på att givarna är digitala (Utom rökgasgivaren) så du kan koppla från en givare vidare till nästa som ett nätverk.
Har lagt med lite extra kabel också om du behöver.
Om du skippar rökgasgivaren så skulle det räcka med den billigare Logger 1010 (Saknar ingångar för PT1000-givare)
Det finns även en annan rökgasgivare med 6 X 50 mm kapsling som skulle kunna passa om det finns en ledig tempficka på pannan redan.
Klicka på bilden för att förstora.
« Senast ändrad: 2022-02-09 08:39 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-02-10 08:09 »

Ett alternativ kanske också skulle kunna vara Logger 1010 Modbus tillsammans med den nya tvåkanaliga PT1000-modbusmodulen? Den är nu testad och fungerar bra, går att strömförsörja från samma nätagg som loggern. Kommer med stöd för den i nästa mjukvaruuppdatering, troligast i nästa vecka.

En fördel med den nya modulen är att den klarar tredtråds PT1000 så att givarkabelns påverkan kan balanseras bort. Fördel också att kunna ha korta givarkablar och istället köra Modbus på längre sträckor. Sen går det förstås också bra att haka på elmätare och annan modbusutrustning på samma modbusslinga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!