E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 20:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkoppling Temp - Fukt - Ljus-givare THLIQ-01 mot Logger 3030 PRO  (läst 3416 gånger)
Jan-Olof Påvall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2022-01-23 15:10 »

Jag har letat men kan inte hitta hur jag kopplar THLIQ-01 mot Logger 3030 PRO.
/Jan-Olof
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2022-01-23 16:01 »

GND -> GND
OW - > S1
12V -> 12 V

Ovan gäller om du ansluter till Ingång 1.
Loggat

Jan-Olof Påvall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-01-23 17:04 »

Jag provade tidigare att koppla så fast på ingång två. Men då hittade den ingen flera givare. Sen mätte jag spänningen med hade ingen spänning på 12V på både utgång 1 och 2.
Provade att hämta spänning från utgång 3 men det gick inte bättre. Sen läste jag lite och det verkade som om den skulle kopplas in på modbus. Och då kände jag mig vilsen. :-)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-01-26 14:38 »

Men nu fungerar det i alla fall?

Mycket märkligt med ingen spänning på 12V, hade du något annat inkopplat som låg och lastade 12V när du mätte? Det finns säkringar på ingångarna som stänger av vid för högt strömuttag.

Var läste du när du tyckte det verkade som den skulle kopplas in på Modbus? Jag tänker om det är något vi behöver ändra/förtydliga nånstans.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jan-Olof Påvall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-01-26 21:55 »

Nej det fungerar inte.
Jag har bara en THLIQ-01 som ska kopplas in på 12V. I övrigt har jag 5 st Dallas rörgivare och 1 st Dallas utgivare som fungerar som dom ska.
Provade idag igen och mäta. Och nu hade jag 12V på port 1 och 3 men inget på port 2.
Kopplade in THLIQ-01 på port 1. När jag startade Loggern så hade jag bara 1.7V på 12V. Efter att ha kopplat bort sensorns så har jag igen 0V på port 1 och port 2 på 12V.
Men när jag tittar på kretskortet på THLIQ-01 så ser jag att två lödningar på baksidan på dom stift som går till det lila kortet har flutit ihop. Det är stiften till GND och 3.3V.
Kan det vara det som bråkar? Fast hur får jag Loggern att mata 12V igen?

Angående modbus så var det denna text som fick mig att tro det: "Passar till Logger 3030 PRO Mobus - Logger 1010 med Modbus samt Logger 2020"
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-01-27 07:21 »

Det låter som du kanske hittat felet, eländigt i så fall om du fått ett sådant exemplar. Kan du posta en bild på lödningarna som flutit ihop? Så ser jag direkt om det är fel.

Ang. 12V så är säkringarna jag talade om självåterställande när de har hunnit svalna cirka 10-30 minuter.

Ang. texten så håller jag med om att den är förvirrande. Det borde stå något i stil med "Passar till Logger 3030, 1010 och 2020" bara.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2022-01-27 07:24 »

Jag fixar texten.
Borde inte vara svårt att "löda isär" den dåliga lödningen om det finns en lödpenna i huset.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2022-01-27 07:29 »

Text uppdaterad.
Loggat

Jan-Olof Påvall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-01-27 14:46 »

Bifogar bilden

Jag kan försöka löda isär dom. Fast jag har fortfarande ingen 12 volt på port 1 och 2.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2022-01-27 15:03 »

Det kan vara svårt att mäta spänningen.
Mäter man på skruvskallarna är det inte alltid det blir kontakt med själva plinten.
Man måste nästan mäta i själva terminalen, där kabeln skall in.
Eller, koppla in en kort bit kabel och mät i ändan av den.
Loggat

Jan-Olof Påvall
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-01-27 17:04 »

Nu har jag tagit bort ihop-lödningen och kopplat in på utgång 1 och det fungerar nu. :-)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-01-28 08:32 »

Bra jobbat, fint att det löste sig! Ledsen för måndagsexemplaret. Fel av den där typen ska inte slinka igenom, här får vi helt klart skärpa oss. Generad
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!