Tack för svar! Det låter intressant med m5stack eftersom jag också tänkt ha en extern display. Men det låter lite instabilt om det ska användas för styrning av husets uppvärmning ;-)
Nej CoreInk såsom jag använder den i det länkade inlägget på batteridrift med sleepfunktionen för att spara ström är förstås inte att tänka på för nån styrning.

Men kör man den på nätadapter utan sleep så borde den vara betydligt stabilare. Till styrändamål hade jag dessutom valt en modell med trådat ethernet och inte wifi. Fast riktigt lika stabilt som styrfunktionen i loggern blir det förstås ändå inte. Men då tänker jag att man i så fall även skulle lägga in övervakning av styrningen i loggern med larm som ser att utgångar inte ligger på för länge eller att mätvärden inte drar iväg. Så kanske det går få till en acceptabel lösning.
Ja precis, Modbus-modulen du länkar till går använda för fler utgångar. Det går även att använda Dallas DS2406 IO-krets som kopplas på onewirebussen för fler utgångar.
Lämpliga reläer till det?
Vilken typ av reläer du behöver beror på drivförmågan på utgångarna och hur stor last du tänkt styra.
För de inbyggda ingångarna i Logger 1010 gäller spolresistans på minst 200 ohm och samma för modbus-expansionen WP8028ADAM. DS2406 kräver minst 300 ohms spolresistans. Svårt hitta vanliga reläer för DS2406, men halvledarreläer drar väldigt lite ström på primärsidan.
Men sen beror det som sagt på vilka spänningar/strömmar du tänkt styra.