E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Villkor mellan givare för styrning av utgång  (läst 3699 gånger)
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2022-01-19 00:13 »

Hej ! I Logger 3030 och 1010 kan man sätta villor mellan givare och tid. Skulle vilja kunna sätta villkor mellan inomhus temperatur, utomhustemperatur och tid. Fick en elräkning i december, 800 kwh, pris  för elen 1930 kr. jag sitter i ett dåligt avtal just nu, område 4:a. Det är en sommarstuga. Funderar på att byta till timpris igen men avsikten är att alltid hålla en min innetemperatur, låt oss säga 10 grader den kalla årstiden. Men om  utomhustemperaturen sjunker på natten tillfälligt kan jag tänka mig en lägre inomhustemperatur, låt oss säga min 7 grader.  Dagtid så vill jag kunna sätta andra villkor för givarna då det finns 10 kvm vattensolfångare som börjar ge (lite) energi redan nu. Det blir rätt snart både AND, OR och IF och dessutom tid. Lite väl mycket begärt kanske ? Varför vill jag så mycket som möjligt med loggern ? För att den är stabil och fungerar. Vill inte ha ett lappverk med en massa appar. Kommer jag en bit på vägen så är jag nöjd. Kan nog släppa onskemålet om IF i så fall.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-01-19 07:51 »

Hej! En ny styrfunktion som kommer att klara mycket mer är på gång. Dock är det ett stort projekt, som ständigt avbryts av små, så det kommer att ta flera månader innan det är klart. Enda sättet att få mer logik i dagsläget är dessvärre att kombinera olika utgångar med reläer...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-03-13 08:31 »

Jag vill bara lägga till att jag också är intresserad av mer komplex styrning. Kombination av flera givare och tid vore lysande. Nånting på gång?

Min tänkta tillämpning är att jag har pellets och solvärme med elpatron som backup. Med rådande pelletspriser vill jag byta till timprisavtal på elen och värma ackumulatortanken med elpatronen under vissa villkor:
Nattetid och lågt elpris och tanktemperatur under xx grader. (under vår/höst då solen kan ge värme dagtid)
eller *)
Lågt elpris och dygnets X billigaste timmar. (Jag vill inte vara helt utan pelletseldningen, den värmer murstocken vilket bidrar till husets ventilation.)

Som ett första steg kunde villkoret "Nattetid och lågt elpris" räcka. Det ser väldigt nära ut. Idag kan man välja tid ELLER givarvillkor. Kan man lägga till möjlighet till OCH där?

*) Inte nödvändigtvis ett logiskt villkor, har inte bestämt mig för vilken av reglerna jag vill använda.

Jag gjorde ett överslag att spotpris < ca 100 öre/kWh blir billigare än aktuellt pelletspris. Nån annan som har gjort denna beräkning?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-03-13 09:10 »

Hej,

Nej dessvärrre inget på gång i närtid. Det här har fått stå och står fortfarande tillbaka då annat har högre prioritet.

Det som går att göra i dagsläget för att få fram OCH mellan två villkor är att skapa två styrningar som styr var sin reläutgång. Sen kopplas ett relä på varje reläutgång på loggern. Och så får reläernas utgångar ligga i serie så att bägge måste vara aktiva för att aktivera lasten. Inte det smidigaste, men det fungerar.  Generad

Hmm det finns förresten en variant till för den som har lite programmeringskunskaper - att köra styrningen i en m5stack-modul eller liknande. Den externa modulen skulle då läsa av mätvärden från loggern via Modbus TCP och styra loggerns utgångar via funktionen "Styrning av loggerns utgångar via HTTP-anrop (M2M)". Se tråden Wifidisplay med M5stack CoreInk som beskriver utläsning av data med CoreInk via Modbus TCP, det som saknas är styrvillkor och skrivning till utgångar. Nackdelen är väl att snabbaste avläsningshastighet via Modbus TCP är var 10:e sekund, så snabbare än så kan styrningen inte reagera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-03-20 07:37 »

Tack för svar! Det låter intressant med m5stack eftersom jag också tänkt ha en extern display. Men det låter lite instabilt om det ska användas för styrning av husets uppvärmning ;-)

Kombinera flera utgångar med hårdtrådad relälogik låter stabilare. Om jag behöver kombinera mer än två givare eller tid etc, så kan jag ansluta en https://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/348-modbus-modul-med-8-digitala-ingangar-utgangar.html, eller hur? Och sedan relälogik på utgångarna. Lämpliga reläer till det?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-03-22 07:53 »


Tack för svar! Det låter intressant med m5stack eftersom jag också tänkt ha en extern display. Men det låter lite instabilt om det ska användas för styrning av husets uppvärmning ;-)

Nej CoreInk såsom jag använder den i det länkade inlägget på batteridrift med sleepfunktionen för att spara ström är förstås inte att tänka på för nån styrning. Cheesy Men kör man den på nätadapter utan sleep så borde den vara betydligt stabilare. Till styrändamål hade jag dessutom valt en modell med trådat ethernet och inte wifi. Fast riktigt lika stabilt som styrfunktionen i loggern blir det förstås ändå inte. Men då tänker jag att man i så fall även skulle lägga in övervakning av styrningen i loggern med larm som ser att utgångar inte ligger på för länge eller att mätvärden inte drar iväg. Så kanske det går få till en acceptabel lösning.

Kombinera flera utgångar med hårdtrådad relälogik låter stabilare. Om jag behöver kombinera mer än två givare eller tid etc, så kan jag ansluta en https://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/348-modbus-modul-med-8-digitala-ingangar-utgangar.html, eller hur? Och sedan relälogik på utgångarna.

Ja precis, Modbus-modulen du länkar till går använda för fler utgångar. Det går även att använda Dallas DS2406 IO-krets som kopplas på onewirebussen för fler utgångar.

Lämpliga reläer till det?

Vilken typ av reläer du behöver beror på drivförmågan på utgångarna och hur stor last du tänkt styra.

För de inbyggda ingångarna i Logger 1010 gäller spolresistans på minst 200 ohm och samma för modbus-expansionen WP8028ADAM. DS2406 kräver minst 300 ohms spolresistans. Svårt hitta vanliga reläer för DS2406, men halvledarreläer drar väldigt lite ström på primärsidan.

Men sen beror det som sagt på vilka spänningar/strömmar du tänkt styra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!