E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 10:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger1010 HAN-modbus  (läst 5456 gånger)
Christer_S
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2022-01-03 21:04 »

Hej.
Jag ska ta in mätvärden från min elmätare Aidon 6525 med HAN port till en PLC, via Modbus. Kan man använda logger 1010 med HAN till detta?
Kan jag koppla Logger till elmätaren, för att sedan läsa värdena från Logger till PLC med Modbus?
Jag bor i Norge, men som jag har förstått det så fungerar Logger 1010 mot den norska standarden på HAN?
//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-01-04 07:37 »

Hej!

Logger 1010 kan läsa ut mätvärden från alla typer av elmätare enligt både norsk HAN- och svensk H1-standard. Men när det sen gäller "utläsning" från Logger 1010 så är det som finns utskickning av data via HTTP.

När du säger Modbus, menar du då seriell RS485-Modbus eller TCP-Modbus?

När det gäller seriell Modbus så är Logger 1010 en Modbus master, inte en slav, så det går inte att läsa ut data den vägen, däremot skulle det kanske gå att skriva data.

När det gäller Modbus-TCP så skulle det nog gå att ordna utläsning den vägen. Men det är en del jobb med det.

1) Handlar det om en enda PLC och logger eller om flera?
2) Vad är det för PLC och har den möjlighet till andra gränssnitt än Modbus?
3) Vad skall du göra med mätdata när du fått över dem till PLC:n? Det kanske finns någon annan lösning än PLC.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Christer_S
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-01-04 11:33 »


1. Nu är det bara 1 logger med HAN läsning.
2. Det är en SAIA PCD3.M5540 Där finns modbus som standard, både RTU och TCP. Om jag ska använda andra gränssnitt måste jag utöka den med flera kortplatser och kort. Det vill jag undvika. Men den är ochså master....
3. Jag styr värmen i huset med PLC, yrkesskada :-)  Jag ska lâsa förbruket för att kunna stänga av VVB och VP när det är risk för effekt topp, samt visa aktuellt forbruk på pc.

 Det kommer snart att innföras effektavgift, blir olika fastledd avgift beroende på din effekttopp.
steg 1: 0-2 kW 130 kr    steg 2: 2-5 kW 190 kr    steg 3: 5-10 kW 280 kr    steg 4: 10-15 kW 375 kr    steg 5: 15-20 kW 470 kr

Om jag hittar en smidig produkt som inte kostar skjortan kan det bli att jag använder det i jobbet ochså, vi tar in S0 pulsen idag på stora anlägg där vi styr värme,ventilation mm. Tyvärr blir vi snart nekade av nätägarna att få S0 på nya anlägg, de vill at man skal använda HAN.
//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-01-05 15:32 »

2. Det är en SAIA PCD3.M5540 Där finns modbus som standard, både RTU och TCP. Om jag ska använda andra gränssnitt måste jag utöka den med flera kortplatser och kort. Det vill jag undvika. Men den är ochså master....

Vi skulle kanske kunna göra något test med utläsning Modbus-tcp om det inte blir alltför trassligt. Har du nån bra länk till dokunentationen för just TCP-modbus till SAIA PCD3.M5540-plc:n?

Räcker det om du får ut totaleffekten, eller är det ytterligare parametrar du behöver från HAN-elmätaren?

3. Jag styr värmen i huset med PLC, yrkesskada :-)  Jag ska lâsa förbruket för att kunna stänga av VVB och VP när det är risk för effekt topp, samt visa aktuellt forbruk på pc.

Att stänga av  VVB och VP vid risk för effekttopp borde du iofs inte behöva nån PLC för utan kunna göra direkt i Logger 1010, den går få med två reläutgångar (och det går vid behov ganska enkelt koppla in ytterligare reläer via onewire-IO-kretsar typ DS2406 alternativt Modbus-IO-moduler).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Christer_S
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-01-06 10:18 »

Om jag ska läse på HAN så vill jag få ut allt. Spänning, ström per fas, effekt....
Eftersom jag redan har PLC och styrer en del med den så är det inte aktuellt att börja med något annat system för att styra detta, är bara intressert om man kan få data från elmätaren. Ett alternativ som jag har är att köpa en 3-fas mätare som jag sätter in i elcentralen, kan få köpt en billigt via jobbet.
Det jag har av dokumentation är detta:

https://sbc-support.com/uploads/tx_srcproducts/26-866_ENG_Manual_Modbus.pdf
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-01-07 14:57 »

Hej!

Tack! Jag ska köra lite tester för att se hur mkt. jobb det kan vara att få till access till han/h1-parametrarna via tcp-modbus. Återkommer till veckan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-01-13 08:25 »

Hej!

Jo men det går att ordna en HAN/H1 till tcp-modbus-gateway-funktion i Logger 1010. Vad tror du om utläsning HAN/H1-data med 14 mätvärden* i format float 32 big endian enligt IEEE 754 som nås via tcp-modbus anrop mot Logger 1010:s ip-adress på port 502 med kommandoparametrar modbus-id 0, funktion 4 read input register, adress 1000 och antal register 28?

*)  Effekt totalt import (W momentaneffekt), Effekt totalt export, Reaktiv effekt import, Reaktiv effekt export, Ström fas 1-3, Spänning fas 1-3, Energi totalt import (kWh räkneverk), Reaktiv energi totalt import, Reaktiv energi totalt export. Dvs alla HAN-register som mätaren ger. Observera att alla mätare inte returnerar alla register.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Christer_S
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-01-13 14:13 »

Hej Andreas.
Detta låter väldigt bra, det är det jag vill ha. Med glimten i ögat (blinkande)
Har sänt dig pm.
//Christer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-01-14 08:07 »

Toppen, då tittar jag på ditt pm nu!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jonny0920
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-01-26 14:51 »

Även jag skulle vara intresserad av att kunna läsa ut värden från logger via Modbus-tcp, men i mitt fall rör det sig om dallas temperaturer, luftfuktighet och i bästa fall lufttryck..
Går det att få någon info kring den möjligheten?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2022-01-26 14:58 »

Lufttryck finns i Logger 3030 PRO modbus om det är ett alternativ, annars går det med 0-10 V givare och en expansionsmodul också, typ denna:
https://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/350-modbus-modul-med-8-analoga-ingangar-0-10-v.html
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-01-27 07:24 »

Har du redan en logger eller funderar du på att köpa en?

Till vad behöver du få ut mätvärdena, är det en plc, rasberry, pc eller webbserver osv?

Jag brukar i allmänhet rekommendera funktionen "Skicka mätvärden till egen webbserver (M2M)" eftersom den går genom brandväggar osv. utan konfigurering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2022-01-27 07:32 »

Gäller en PLC som pratar modbus.
Jag hänvisade honom hit för att jag sett att du verkar ha en lösning för det på gång.
(Ingen ide att beställa om det inte fungerar, eller inte är på gång).
« Senast ändrad: 2022-01-27 07:34 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-01-27 08:57 »

Aha. Vad är det för plc, och finns länk till Modbus TCP-dokumentationen för den? Det som är på gång och borde vara klart i nästa vecka är utläsning av tiosekundersdata i formatet float 32 big endian enligt IEEE 754. Men visar det sig att den plc som är aktuell inte stöder det formatet kanske det går att ordna relativt snabbt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!