E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 10:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft hittar inte givare  (läst 9847 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2022-01-14 08:07 »

Hej!

Det låter som vi kan utesluta problem i windowsinstallationen. Men vi kan inte utesluta problem i routern.

1) Vad är det för router du har?
2) Har routern några säkerhetsinställningar aktiverade, vilka?
3) Har du provat nollställa routern?

Visst kan det vara något udda problem med LoggerSoft och Logger 2020 som visar sig i just din miljö. Men den version av LoggerSoft du kör har funnits i fyra år, och kommunikationen har sett exakt likadan ut i över tio år. Så skulle där finnas något allmänt problem skulle många ha sagt till vid det här laget. Jag mejlar dig version 1.0.0.8 som är från 2011, den äldsta som fungerar med Windows 10, så kan du testa den.

Att flytta inställningar mellan XP och Windows 10 är trixigt eftersom de inte ligger på samma ställe. Men om du klickar manualer i övre högre hörnet här och sen Loggersoft så hittar du rubrik/tråd om flytt av LoggerSoft mellan datorer.

4) Vad har du för givare anslutna till Logger 2020 förresten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Chistian R
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2022-10-30 07:49 »

Hej

Köpte Lämpö och kört det sen -06 både med W-XP och W-7 utan några som helst problem, nu ska den gamla stationära få pension, till förmån för energisnålare Laptop.
Jag har 2 laptops som jag donar med, och en Aten UC232A adapter.
Alla program är installerade och körs som Adm.
Den ena har Win XP och fick Serieport 4 vid install av USB-adaptern.
Den andra har Win 7 och fick Serieport 9 vid install av USB-adaptern.

Den adapter i programmet som heter DS9490 USB, är det rätt adapter ?

På ingen av dessa får jag Lämpömittari eller LoggerSoft att hitta givarna.

Någon som har tips ?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2022-10-31 08:29 »

Hej,

Serieportsloggern, dvs temperaturgivare anslutna direkt till serieporten, har jag inte använt på många år. Osäker på i vilken mån den fungerar med LoggerSoft, de ändringar som är gjorda är anpassningar för Logger 2020 - LoggerSoft är knappt provkört med serieportsloggning. Så sannolikheten för att det skall fungera är störst med Lämpömittari.

DS9490 USB låter inte rätt. Googlar jag DS9490 så står det "The DS9490B is a USB bridge and holder for a single F5-size iButton". Gissar på DS9097E "DS9097E COM Port Adapter". Som också är det första valet i listan, kan inte minnas att jag behövt ställa om det.

När jag hinner ska jag försöka hitta igen en serieportslogger och en adapter och provköra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Chistian R
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2022-11-02 10:40 »

Hej,

Serieportsloggern, dvs temperaturgivare anslutna direkt till serieporten, har jag inte använt på många år. Osäker på i vilken mån den fungerar med LoggerSoft, de ändringar som är gjorda är anpassningar för Logger 2020 - LoggerSoft är knappt provkört med serieportsloggning. Så sannolikheten för att det skall fungera är störst med Lämpömittari.

DS9490 USB låter inte rätt. Googlar jag DS9490 så står det "The DS9490B is a USB bridge and holder for a single F5-size iButton". Gissar på DS9097E "DS9097E COM Port Adapter". Som också är det första valet i listan, kan inte minnas att jag behövt ställa om det.

När jag hinner ska jag försöka hitta igen en serieportslogger och en adapter och provköra.

Funkade bra med DS9097 i Lämpömittari !
Tack för tipset

// C
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2022-11-02 13:19 »

Toppen, tack för återkopplingen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!