E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HAN/H1 port Sagemcom T211 Ellevio - inga värden  (läst 3742 gånger)
RobertR
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2021-12-13 10:44 »

Hej!

Fick en Logger 1010 i dagarna och har inte lyckats få igång kommunikationen till min huvudelmätare via H1 porten (Sagemcom T211) som levererats av Ellevio.

Har kikat på följande:

- "kundgränssnittet" är aktiverat (kollat både på deras kundportal och på elmätardisplayen).
- Jag har rätt version av Logger (Logger 1010 Modbus H1 version 210615)
- Inkoppling nästan enligt manual (i manualen står "brun till - och grön till +", men min adapterkabel har vit och brun, så har kopplat brun till - och vit till +.
- Har lagt till HAN/H1-ingång i e-logger.se och sedan lagt in lite olika givare under hantera, men får inget värde på dessa.
- Loggern har varit omstartad ett antal gånger (vid inkoppling av andra givare)


Kan någon komma på vad jag har missat?

Väldigt tacksam för tips!

Mvh,
RobertR
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-12-13 11:20 »

Hej!

Det låter som du gjort alldeles rätt. Kruxet är nog att du har en elmätare av en sort vi inte hunnit testa än. Det finns små skillnader i protokollen mellan olika tillverkare så i regel behövs lite handpåläggning/kodanpassning. Om du lämnar den inkopplad ska jag höra med tillverkaren och se om det går att få fram vad den skickar ut. Hör av mig på några dagar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RobertR
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-12-13 11:39 »

Grymt Andreas, väntar med spänning!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-12-17 15:28 »

Hej!

Nu bör det kunna gå att få in värden. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 211217.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RobertR
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-12-17 15:40 »

Hej!

Fungerar nu galant, tusen tack!!!

Mvh,
Robert
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-12-20 08:44 »

Hej!

Du var då verkligen supersnabb på att testa. Leende (smiley) Tack så mycket för återkopplingen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!