E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Larm vid strömavbrott  (läst 2664 gånger)
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2021-12-04 10:02 »

Hej,
Vi skulle önska få ett sms vid strömavbrott.
Logger 3030 och övriga nätverket har UPS-kraft i ca 10 minuter.
Så Logger 3030 har kontakt med "moderskeppet" under denna tid.

Kan man sätta ett larm på t.ex. en energimätare (som ju blir strömlös) till "Givarfel" som triggar ett sms?
Eller finns det ett bättre sätt? Vilken fördröjning skulle det bli?
Vi har andra system som skapar larm via mail vid avbrott, men skulle vilja använda sms-funktionen i E-Logger.

Tack på förhand!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-12-04 11:06 »

Du skulle kunna sätta in ett relä typ detta som ger 0 på digital in vid strömavbrott.
https://www.energibutiken.se/sv/elinstallationsmateriel/452-1-fas-kontaktor-20a.html
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2021-12-04 11:07 »

Larman skickas omgående om du inte anger fördröjning.
Loggat

Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-12-04 12:59 »

Tack!
Ja, det skulle ju fungera. Lite mer "komplicerat" än vad jag tänkt men bör ju fungera bra.
Bara så jag är med fullt ut eftersom jag inte jobbat med dessa in/utgångar tidigare.

Digital in faller till 0 då drivspänningen på reläet försvinner vid strömavbrott, men vad skall man använda för default hög in d.v.s. 1?
Tar man +12V från samma plint som digital in?


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2021-12-05 08:20 »

Jo, 12 V från loggerns plintar, över kontaktorn och in på en av de digitala ingångarna.
Loggat

Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-12-06 07:22 »

Tack då vet jag!

Mvh
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-12-06 08:32 »

Hej!

I princip bör det också fungera såsom du funderar i första inlägget, dvs att skapa larm vid givarfel på givare från Modbus/M-bus-utrustning som slutar skicka data vid strömavbrott. Hur fort larmet triggas beror då på avläsningsintervallet på givaren + fördröjning innan det blir givarfel + inställd fördröjning på larmet. Fördelen med att använda ett relä som känner av nätspänningen direkt och drar digitalingång är att larmet kan skickas snabbare. Detta eftersom de digitala ingångarna läses av en gång per sekund, att jämföra med avläsningen på Modbus-M-bus som är som tätast var 10:e sekund + fördröjningen innan det blir givarfel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-12-06 09:42 »

Hej Andreas,
Tack för infon. Jag får testa om givarfel ger önskad effekt. Fördröjningen skulle vara helt ok.
Fördelen om det fungerar är ju också att man får larm på alla tre faser.
Då är det ju inte strömavbrott eller jordfelsbrytare som löst ut, men kanske har en
säkring på en fas löst ut (om man nu inte har en 3-fas kontaktor för larmet)

Mvh
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-12-06 10:01 »

Hej!

Lite osäker på hur du menar med får larm på alla tre faser?

När jag tänker efter så brukar elmätare kunna snurra på med både en och två faser borta. Så det ni förmodligen får larm på med givarfel på modbus är just att alla tre faser är borta, dvs inget larm om bara en eller två faser är borta. Men ni skulle kunna bevaka alla faser genom att lägga in larm på spänningsbortfall (ex spänning<200 volt) på alla tre faser som komplement till givarfelslarmet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-12-06 10:20 »

Hej Andreas,
Ja, så kan det ju bli. Kör med larm på U<200V på alla faser också.
Tack!

Mvh
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!