E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 06:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elavläsing per månad  (läst 2963 gånger)
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2021-12-09 12:45 »

Hej,

När jag läser av förbrukning under rubriken RAPPORTER så blir det 203,2 för månaden men när jag går in under fliken DATA och väljer 1 nov till den sista november sedan multiplicera det med 24 så blir det 287,1 alltså en diff på ca 40 % differens. Det blir ett högre värde under DATA. Vad gör jag för fel och vilken summa är korrekt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-12-09 13:57 »

Förstår inte riktigt hur du menar.
Jag får olika timvärden som måste summeras för att det skall stämma under data.
Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-12-09 15:56 »

Jag summerar dagarna och multiplicerar med 24 (timmar) under DATA och den summan blir högre än när man tittar under RAPPORTER, där kan man se hela månaden som en stapel och där blir det alltså lägre värde.

Var det bättre förklarat?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2021-12-09 16:13 »

Så här ser det ut för mig, man kan väl inte först summera och sedan multiplicera.
Räcker väl att summera?
Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-12-09 18:16 »

Det du får fram är genomsnittet per timme och dag.  Alltså summera och multiplicera med 24 så får du månadsförbrukningen för hela månaden.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2021-12-10 07:27 »

OK.

Konstigt nog får jag inte Excel att fungera med den där datan, och jag har inte tid att räkna ut det manuellt, så Andreas får kolla på det där - det är ändå han som måste titta på vad som kan vara orsaken, om du räknat rätt - vilket jag utgår ifrån att du har.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-12-10 09:29 »

Hej!

Felet var rapporten, av någon anledning hade inte all data kommit med i november-stapeln, precis som om den genererats innan månaden tagit slut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-12-10 09:36 »

Konstigt nog får jag inte Excel att fungera med den där datan

Det kan bero på problem med decimalpunkt/decimalkomma, kör hitta/ersätt . mot ,
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-12-10 10:45 »

Efter er justering så är det nu rätt, tack för detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-12-10 11:43 »

Ingen orsak!

Och när jag tänker efter så beror det nog på underhållsarbetet på servern 25/11. Gissningsvis kopplades din logger inte upp förän efter månadsskiftet och då var rapporten - som görs vid månadsskifte - alltså genererad på data fram till 25:e bara. Och vid nästa månadsskifte hade det då blivit rätt av sig självt.
« Senast ändrad: 2021-12-10 11:48 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!