E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 00:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 blåskärm  (läst 5486 gånger)
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« skrivet: 2021-11-30 18:50 »

Hej, jag drabbas av frekventa hängningar där loggern visar blåskärm vilket har pågått sedan jag fick denna enhet. Jag har provat att plocka bort en elmätargivare men detta fortsätter, dock något mindre frekvent. Det händer ibland ett par gånger i veckan, ibland mer sällan och jag hittar ingen logik. Jag har 6st tempgivare (samtliga har varit oanvända förutom en utegivare) i övrigt som ligger på två slingor som utgår från en gemensam kopplingspunkt. Har provat att koppla ur en slinga utan effekt. Testar att bifoga bilden på blåskärmen men får inte det att fungera. Vågar inte lägga över solfångarstyrningen från min andra 2020 då problemen är återkommande.
Texten i skärmen:
V210129
Unknown error # 60-5-00
Samma budskap varje gång.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-12-01 09:07 »

Hej,

Det låter besvärligt. Utifrån den felsökningskoden skulle det eventuellt kunna vara något internetrelaterat. Sitter loggern på fast eller mobilt internet? Är det mycket trafik på nätverket innanför routern där loggern sitter?

Det har inte gjorts några ändringar i styrprogrammet som borde kunna vara relaterade till detta. Men det kan ändå vara idé att provköra senaste mjukvaran. Så om du vill så kan du uppdatera till mjukvaruversion 211123 genom att gå till E-logger->Inställningar->Konto och klicka "Uppdatera" i panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-12-01 18:21 »

Tack för svar! Den sitter kopplad på kabel i en switch som i sin tur är kopplad till min router. Jag har fiber och har många saker uppkopplade om det kan vara det du menar, osäker på din fråga men hoppas jag svarat någorlunda rätt  Leende (smiley)  Logger 2020 är kopplad till samma switch via kabel.
Okej, jag missade den uppdateringen, provar den.
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-02-27 11:45 »

Hej, jag har haft loggern nere då jag byggt om väggen där den sitter. Jag gjorde uppdateringen och den gick felfritt i några dagar för att sedan vara blåskärm utan någon text. Efter det tog jag ner den för väggen. Nu är den uppe igen, gick felfritt i några dagar men har nu visat blåskärm igen tyvärr. Osäker på när det skedde då jag legat inne för benbrott. Tyvärr noterade jag inte vad det stod i texten när jag startade om den denna gång då jag är lite snurrig fortfarande. Tacksam för rekommendation vad jag ska göra.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-03-01 05:50 »

Hej,

Tråkigt med benbrott, hoppas det läker fint.

Utan felmeddelande är det tyvärr väldigt svårt reda ut vad som kan tänkas vara fel. Så försök komma ihåg att fotografera felmeddelandet nästa gång så får vi förhoppningsvis nån bra ledtråd därifrån. (Den version du uppdaterade till är delvis omstuvad, förhoppningsvis blir det ett annat felmeddelande än du fick initialt.)

Vad du möjligtvis kan prova med, om du inte redan gjort det, är att nollställa loggern.

Använder du förresten ett nytt nätaggregat till loggern, eller är det ett gammalt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-03-01 10:21 »

Kollade meddelandet och märkligt nog fanns det ingen kod, bara nollor.
Det är nätaggregaten som levererades med loggern och den är ju inte gammal.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-03-02 15:36 »

Tack för info. Så ordagrant står där "Unknown error #0-0-00"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-03-03 10:06 »

Stämmer, jag är tyvärr lite invalid och kunde inte ta ett kort men är säker på att det bara var nollor. Versions numer anges väl också och det var med ihop med det du skriver.
Nu har den faktiskt gått felfritt i ett par dagar men du menar alltså att detta kan vara strömadaptern?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-03-04 10:52 »

Det är osannolikt att det är nätadaptern när nätadaptern är ny. Det skadar dock inte att prova byta den för att utesluta det problemet. Med en defekt nätadapter kan det bli alla möjliga konstiga fel.

Vad du mer skulle kunna prova med är att dra ur nätverkskabeln och se om loggern blir mer stabil då för att säkerställa att det inte är någon väldigt udda internetrelaterad bugg.

Men annars låter det som att det kanske skulle kunna vara något hårdvaruproblem med själva loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-03-05 09:06 »

Fortsatt stabil, märkligt. Okej, jag avvaktar lite och ser om detta håller men testar dina förlag när blåskärm dyker upp. Håller tummarna just nu Leende (smiley)
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-03-10 08:23 »

Loggern gick stabilt i flera dagar men igår var det blåskärm igen. Samma upplägg som tidigare, bara nollor förutom versionsnummer. Jag provar nu med nätverkskabeln men kan tyvärr inte lösa strömadaptern. Jag har ju en logger 2020 igång och den adaptern är bytt sedan något år så man kan ju tänka sig ett skifte där om det fungerar. Har inte specifikationerna i huvudet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-03-10 09:05 »

Synd, ja det är tyvärr sällan fel bara försvinner av sig själva.

Har ni eller någon granne förresten någon 433 MHz-trådlös utrustning i närheten av loggern? Eller finns frekvensriktare/inverter eller liknande tänkbar störkälla i närheten? En teori skulle kunna vara att det är någon udda bugg relaterad till att radiomottagaren i loggern får för mkt att göra. I så fall skulle vi kanske kunna prova stänga av den som nästa steg innan vi provar byta logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-03-10 21:52 »

Ja, det finns både 433 sändare som är kombinerad med Z-wave. Det finns också två växelriktare för solel som sitter 1,5 m från ligger.
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-03-13 12:05 »

Uppdatering, sedan jag drog ur nätverkskabeln har loggern varit helt stabil, inga felsymtom hittills.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-03-14 09:02 »

Hej,

Så den har gått sen 9/3, dvs 5 dagar idag? Det är alltid knepigt med den här typen av intermittenta problem som kan komma ibland tätt och ibland väldigt glest. Loggern gick väl ännu fler dagar utan problem gången innan också? Men låt den gärna gå ett par dagar till utan nätverk innan du gör nåt annat.

Jag har fortfarande en teori om att det kanske är radiomottagaren som ger problem. Om du vill får du gärna prova köra utan den och med nätverket. Har lagt till en uppdaterad mjukvara för det som finns under E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030". (Denna mjukvaruversion innehåller ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 3030 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!