E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 06:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solaredge och 8 mätare på gården  (läst 3538 gånger)
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2021-11-25 21:32 »

Vi håller på att sätta upp ett system för övervakning av elförbrukning och elproduktion. Vi har renoverat all el på gården. Vi har installerat 7 mätare, SMD630, M-bus en till varje fastighet. Vi har även monterat upp en solelanläggning med Solaredge VR.

Kan vi på ett smidigt sätt kunna lägga ihop mätarvärden (Kwh) från dessa mätare och få en bra sammanställning?

Kan vi läsa av solelsproduktionen och lägga den till sammanställningen?

Kan jag påverka innehållet i rapporten?

//Thomas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-11-26 06:03 »

Som jag förstått det så är solaredge Modbus, och elmätarna Mbus, i så fall behöver du en logger 1010 med både Mbus och Modbus.
I rapporten visas varje elmätare för sig, och i stapeldiagram, samt i grafer år för år.
Här kan du se min rapport för flera år tillbaks. http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=9
Frågor om hur man kan påverka rapporten svaras det bäst på av Andreas som driver webtjänsten, men vi vill självklart se till att de som har solceller skall kunna få en bra överblick över produktionen.
Exakt vilka funktioner som önskas är lite svårt att veta innan vi får in specifika önskemål.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-11-26 09:44 »

Hej! Rapportfunktionen har vissa valmöjligheter men är inte alls så flexibel som den borde vara idag.

När rapportfunktionen gjordes var utgångspunkten ett hushåll med två elmätare. En elmätare för huvudel och en för energiförbrukning där hushållsel automatiskt räknades fram som skillnaden. Dessutom gick det att se utomhustemperaturen i förhållande till detta. Sen lades det till stöd för energiförbrukning pellets/flis, möjlighet att lägga in elförbrukare, vattenmätare för vatten total och varmvatten där kallvatten räknades fram som skillnaden, energiproduktion (solfångare), elproduktion (solceller).

Allt detta var innan vi hade loggrar med Modbus/M-bus-stöd, så all mätaravläsning skedde med optisk givare eller S0-ingång.
Den logger som användes var Logger 2020 med två pulsingångar för elmätare. Det gick ansluta fler mätare via en expansionsmodul, men totala antalet mätare var ganska begränsat.

Sedan dess har inte rapportfunktionen gjorts om.

Vilka kanaler som ingår i rapporten styrs av valet “kanaltyp” i kanalinställningarna. Och när man sen väljer “El total”, “El värme”, “Elförbrukare”, “Elproducent”, "Vatten", Fastbränsle” osv. så genereras rapporten helt automatiskt utifrån det med samma upplägg för alla.

I ert fall faller rapportfunktionen dels på att ni har fler elmätare än vad funktionen stöder. Det skulle nog kanske gå att klämma in fler mätare där. Men sen är problemet även summeringen, eller har ni kanske ändå en mätare för el total även om ni inte skrivit om det?

Det finns förstås planer på att uppdatera rapportfunktionen mer övergripande, men när det kan ske är oklart då flera andra stora saker behöver vara klara innan.

Andra tänkbara sätt att presentera data:
¤ I menyvalet grafer går det att göra stapeldiagram som visar kWh per dag från upp till 4 samtidiga effektkanaler. I stapeldiagrammen går det även att lägga in beräknade kanaler som kan innehålla en summa av 4 effektkanaler. Men sju går inte att summera/presentera samtidigt idag i ett och samma stapeldiagram.
¤ I menyvalet Mätare->Räkneverk går det att se stapeldiagram med förbrukning per timme och dag för varje räkneverk för alla anslutna mätare. Men de visas då i enskilda grafer.

(Rapportfunktionen och stapeldiagremmen baseras på momentaneffekt dvs W som sen räknas om till kWh medan graffunktionen under räkneverk istället använder just räkneverken dvs kWh. Oftast loggar man ju ändå både momentaneffekt och räkneverk, men gäller att välja rätt beroende på vad man ska göra.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-11-26 15:07 »

Tack för bra svar.

Bara att slippa springa runt på gården och skriva av mätare kommer göra stor skillnad för oss. Jag hittade beräknade kanaler och där kan jag lägga ihop värden, men bara 4 st. skulle man kunna lägga till fler där? och kan jag göra den publik?

//Thomas

Loggat
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-11-26 23:18 »

Menyvalet Mätare->Räkneverk låter spännande! Jag kan inte hitta det någonstans. Behöver jag uppgrader???

//Thomas
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!