E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 22:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DMIQ - Analog ingång  (läst 10696 gånger)
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2010-10-04 20:23 »

Har en lite pryl som matas med 12V från loggern och kommer att ge 0-5V 25mA till en av de analoga ingångarna genom ett vridmotstånd (0 - 90 grader) på 5kohm, dock så ger den 6.5V om man vrider max (mer än 90 grader). Normalt kommer inte vridningen vara mer än 90 grader. Men för att vara på den säkra sidan vill jag ändå kolla.

Klarar den analoga ingången 6.5V?

// Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-04 20:44 »

Jag är inte helt 100% säker, men så vitt jag kan utläsa så är 5.5 V max.
Andreas kan ge ett mer säkert svar på detta.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-05 07:51 »

Max 5V är vad som gäller. Har du en utrustning som ger högre utspänning än så måste du själv spänningsbegräna med till exempel en zenerdiod.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-10-05 22:19 »

Så är det gjort, problemet är att poten går att vrida mer än 90 grader. Kan begränsa med annan zenerdiod så att spänningen vid max vridning blir 5 volt, men då blir det bara 4 volt vid 90 grader. Ska kolla om det mekaniskt går att begränsa rörelsen. Den ska ju monteras på en shuntventil och den kan ju inte vrida mer än 90 grader(så det är egentligen inget stort problem då den väl är monterad, men man vill ju vara på den säkra sidan).

Skulle det gå att ställa i mjukvaran (LoggerSoft eller e-logger) vilken spänning som är 0% respektive 100%?

//Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-10-06 06:32 »

Inte för tillfället, men jag håller med om att det vore en bra funktion.
Vi får väl se hur det blir framöver.
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-10-06 22:00 »

Nu så löser jag det med mekanisk begränsning(efter montering) då är det ganska riskfritt.

Lagt frågan om volt->procent i Önskemål.

//Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-10-06 22:02 »

Nu så löser jag det med mekanisk begränsning(efter montering) då är det ganska riskfritt.

Lagt frågan om volt->procent i Önskemål.

//Anders

Perfekt.
Finns inte mycket erfarenheter från analoga ingångarna, dela gärna med dig av dina erfarenheter.
Gärna en liten skiss på hur du kopplat och vilka prylar du använder, det kan fler ha nytta av. (naturligvis frivilligt)

/Rickard
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-10-06 23:40 »

Det jag vill göra är att mäta shuntventilens läge med hjälp av ett vridmotstånd.

Bifogar en bild på kretsen för att mäta, ska försöka få ihop en ritning.




//Anders
Loggat
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-10-10 21:59 »

Det jag vill göra är att mäta shuntventilens läge med hjälp av ett vridmotstånd.


//Anders

Det gick inte att använda 12 volten från A/DMIQ-modulen att mata kretsen med, jag antar att det endast går att använda 5 volten på plint 9 för de analoga ingångarna. 
I det fallet så går det ju att koppla vridmotståndet direkt på plinten (då återstår bara problemet med att 0-100%(0-5 volt) inte är lika med 0-90 grader, jag har inte lyckats hitta ett vridmotstånd på 0-90 grader).

Finns det några andra ideér? Annat koncept?

//Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-10-11 07:05 »

Du skulle inte kunna bygga någon form av utväxling på överföringen ställmotor - vridmotstånd?
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-10-25 17:59 »

Du skulle inte kunna bygga någon form av utväxling på överföringen ställmotor - vridmotstånd?

Har kollat på detta lite men det blir en mekaniskt alltför komplicerad sak.
Tror jag kör med motståndet jag har och "vet om" vilken procent som motsvarar 100%.

// Anders
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!