E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 07:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: SolarEdge 9K till logger 1010  (läst 10971 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2021-11-15 12:38 »

Hej!

Nu bör effektutläsningen fungera bättre. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 211115. När loggern startat om och är uppkopplad så radera alla givare för Solaredge och skapa sen om dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2021-11-15 19:41 »

Hej,

Nu ser det mycket bättre ut!
Inga felmeddelande i loggers display och alla värden kommer med till databasen. (jag har endast kollat de som inte fungerade innan och de som är relevanta)

De jag inte kollade är de olika spänning och ström värden för DC - AC, Frekvens, och Temperatur.
Vill du att jag gör en koll på de med?

Svårt att kolla alla värden nu utan sol, men jag återkommer efter några dagar när jag har fått in lite värde.

Hälsningar
Peter

PS: Stor tack för engagemanget!!! Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2021-11-16 08:59 »

Hej! Roligt höra det ser bättre ut. Och tack skall du ha för hjälpen med testningen!

Du får hemskt gärna verifiera övriga parametrar i den mån du har möjlighet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2021-11-16 12:00 »

Hej,

Jag kollade lite snabbt och vad som direkt syns är att kommatecknen hamnar lite fel. Exempel är DC Power. Där ska kommatecknet flyttas ett steg till vänster.
Nu visar det exempelvis 2.54, men det borde visa 0,254. Exporten till databasen blev 2540.0 och det borde ha varit 254.00
Det riktiga värdet är: 0,254kW (eller 254W)

Har du möjlighet att kolla själv, eller vill du ha en sammanställning på det?

Hälsningar
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2021-11-16 13:40 »

Hej! Tack! Har dessvärre inte möjlighet se vad som är fel eftersom jag inte har facit.. det är ju det som är hela problemet med att göra detta på distans istället för att ha utrustningen själv. Så kan du spalta upp vilka parametrar som är felskalade så är det tacksamt. Tar inte många minuter justera när jag vet vad som är rätt.  Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2021-11-21 19:59 »

Hej,

Jag bifogar en bild, där det står vad som visas, vad borde visas och hur mycket komma (,) tecknen ska flyttas.
Hör av dig om du har frågor eller om/när jag ska kolla.

Det som heter "Total system apparent power", jag tror det är AC power out. Går det att döpa om?
En annan undran är om du hämtar alla siffror samtidigt och "dissekerar" i loggern, eller hämtar du ett värde åt gången?

//Peter

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2021-11-22 07:30 »

Apparent power skulle jag nog inte ens titta på, den visar inte faktisk aktiv effekt.
Du skall nog fokusera på Total system power i första hand.
Loggat

petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2021-11-22 08:03 »

Hej,

Du har nog rätt i det. Jag kunde inte avgöra vilket är AC power, så jag tog den ena av de två Leende (smiley) Benämningar skiljer sig vad jag får ut i den andra systemet så jag har gått efter siffrorna och försökte jämföra.
Egentligen har nog inte så stor betydelse vad de heter (bara man är medveten om vad som är vad)
/Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2021-11-22 15:24 »

Hej! Tack för hjälpen! Nu bör värdena bli rätt om du tar bort och skapar om de mätpunkter som blev fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2021-11-22 15:51 »

Hej! Tack för hjälpen! Nu bör värdena bli rätt om du tar bort och skapar om de mätpunkter som blev fel.

Kollar och återkommer....
Loggat
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2021-11-26 07:53 »

Hej Andreas,

Nu har jag kört ett par dagar och det verkar fungera.
Hittar jag något, så återkommer jag.

Hälsningar
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2021-11-26 08:29 »

Hej! Vad bra. Än en gång tack så mycket för att du testat!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2021-12-05 19:30 »

Hej Andreas,

Har en väldigt märkligt fel.
När växelriktarens DC power (eller AC power) går under 300W, verkar som att kommatecknet hoppar ett steg till höger. Då blir värdet 10 gånger mer än vad det borde vara. När den går över 300W, visas det rätt.
Att siffrorna inte är exakt samma beror på att de hämtas med några sekunders mellanrum.
Se bild.
PowerInDC är hämtad med en annan mjukvara (och säkerställd) medan value är hämtad med loggern (DC power). Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kolla i displayen, men det visas fel även i grafen i e-loggers web.


//Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2021-12-06 08:33 »

Hej! Ajdå, bör hinna fixa det under veckan, återkommer!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2021-12-10 13:07 »

Hej!

Nu så förhoppningsvis. Gå till E-logger->Inställningar->Konto och panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010" och uppdatera till 211209. När loggern startat om och är uppkopplad så radera alla effektgivare för Solaredge och skapa sen om dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!