E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 03:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: SolarEdge 9K till logger 1010  (läst 9822 gånger)
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« skrivet: 2021-10-17 18:04 »

Hej,

Jag har en SolarEdge 9K (utan display) där jag läser ut data om elproduktion via Raspberry Pi - Perlskript - modbus till en databas. Jag har införskaffat en Logger 1010 och har kopplat in denna till en SDM630 energimätare som fungerar som det ska. Så länge är det inga problem.

Min fråga är, finns det någon som har kopplat in sin SolarEdge växelriktare till Logger 1010 för att läsa ut elproduktion?
I så fall hur går jag till väga? Vilka inställningar behöver jag göra i växelriktaren och i Logger'n?

Jag har kopplat in RS-485-1 porten  till loggerns modbus port, och enligt SolarEdges beskrivning ska den svara på port 2. Men jag hittar inte när jag söker i loggerns gränssnitt.
Dessutom i loggern finns det bara A + B, men i SolarEdge finns det A + B + G (jag har inte kopplat G, då jag inte vet vart den skulle i loggern)

Tacksam för hjälp, hälsningar
Peter
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-10-18 08:27 »

Loggerns mjukvara är inte anpassad för växelriktarna idag, men det kanske inte är omöjligt att ordna, det är dock en fråga som Andreas måste svara på.
Normalt behöver han ha en hårdvara att testa på för att det skall bli rationellt och ekonomiskt försvarbart att uppdatera mjukvaran för enstaka produkter.
Solaredge verkar ju vara vanligt förekommande, så rent generellt vore det nog bra om vi hade stöd för de växelriktarna.
Kanske kan importören skicka en enhet till oss för att vi skall kunna utveckla kompabilitet?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-10-18 09:22 »

Hej!

Är det enbart elproduktion (momentaneffekt) du önskar läsa ut, eller något mer?

G står för Ground dvs jord, men den plinten behöver inte anslutas. Däremot är det viktigt att A och B har rätt polaritet. När du skriver "svara på port 2", menar du då egentligen "adress 2"? Det borde finnas en konfigurationsmeny i växelriktaren där det går att ställa både adress och baudrate (dvs kommunikationshastighet), vad står dessa på nu? Om du kollar upp de inställningarna och kopplar upp växelriktaren mot loggern så skall jag se om det finns någon befintlig enhet som har liknande registeruppsättning så kanske det iaf går att prova söka efter Solaredgen till att börja med. Verkar det hela inte alltför trassligt kanske det går lösa på distans.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-10-18 19:28 »

Hej Andreas,

Jag menade adress 2 inte port som jag skrev. (testade även adress 1 utan framgång)

Det jag vill läsa ut är totaleffekten genom tiden (sen gör jag en beräkning själv genom att använda mig av total - total_tidigare * effektivitet * tid_mellan_avläsning)

Jag kopplade som du skrev A->A och B->B och försökt göra inställningarn i SolarEdge's app (SetApp) utan framgång. Det står bara connection error i appen.

Menar du att om jag kopplar in igen, kan du (kanske) se SE genom loggern?
Skickar här en länk till SE-modbus manual om det hjälper: https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-energy-meter-with-modbus-installation-guide.pdf

Just nu är inte loggern inkopplad...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-10-20 08:08 »

Hej!

Menar du att du försöker se/ställa in port och baudrate via "SolarEdge's app (SetApp)" utan att lyckas? Då blir det svårt, vi behöver ha koll på faktiskt inställd adress och hastighet för att komma vidare. Har ni någon annan mobiltelefon i hushållet du kan prova med? I annat fall behöver du nog ringa SolarEdges support och be om hjälp att komma i kontakt med växelriktaren.

Det jag menar är att om du får fram kommunikationsparametrarna och kopplar upp SE mot loggern så ska jag kolla om någon enhet som redan finns kan användas för att prova söka efter SE, söka kan du då göra själv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-10-24 15:33 »

Hej!

Menar du att du försöker se/ställa in port och baudrate via "SolarEdge's app (SetApp)" utan att lyckas? Då blir det svårt, vi behöver ha koll på faktiskt inställd adress och hastighet för att komma vidare. Har ni någon annan mobiltelefon i hushållet du kan prova med? I annat fall behöver du nog ringa SolarEdges support och be om hjälp att komma i kontakt med växelriktaren.

Det jag menar är att om du får fram kommunikationsparametrarna och kopplar upp SE mot loggern så ska jag kolla om någon enhet som redan finns kan användas för att prova söka efter SE, söka kan du då göra själv.

Hej Andeas,

Nu har jag kommit en bit på väg, men har inte nått hela vägen.

Vad som händer nu är att när jag söker i loggern, får jag fram givare när jag väljer något av dessa:
Typ         Fabrikat   Adress   Baudrate
Elmätare 3-fas      Eastron SDM630   12   9600
Elmätare 1-fas      Eastron SDM230   12   9600
Temp/Fukt      Tongdy      12   9600
Nivåmätare ultraljud   UL1      12   9600
alla Wellpro WP3082/WP3084      12   9600

Lägger jag till och försöker få ut värde, så får jag inte värde, men den verkar ha kontakt (tror jag).

Inställningarna i SolarEdge är följande:
RS485-2 = SunsSpec (Non-SE Logger)
Device ID = 12
Baut Rate = 9600

När jag ändrar Device ID till 12, ändras automatiskt RS485-1 ID till 12. Oavsätt vad jag försöker ställa den till.
I och med detta fungerar inte Modbus TCP, men det kan jag leva med om vi får igång Loggern

Output när jag kör Modbus TCP (via en perlskript från en RPI):
pi@octopi:~ $ perl /home/pi/1.perl -v -m 0 192.168.1.10
INVERTER:
             Model: SolarEdge  SE9K-RW0TEBNN4
  Firmware version: 4.0013.0040
     Serial Number: 7E1756D3

            Status: ON (MPPT)

 Power Output (AC):         3193 W
  Power Input (DC):         3241 W
        Efficiency:        98.52 %
  Total Production:    18845.824 kWh
  Total Production:        18845824 Wh
  Datum: 2021-10-24_14:03:07
  Sekunder sedan 1970-01-01: 1635076987
      Voltage (AC):       408.60 V (49.97 Hz)
      Current (AC):        13.46 A
      Voltage (DC):       747.10 V
      Current (DC):         4.34 A
       Temperature:        38.43 C (heatsink)

Jag är kanske fel ute, men är inte SunSpec en standard som man skulle kunna lägga till i loggern och läsa på så sätt?
Jag skicar med den enda manualen för SE som handlar om modbus kommunikation med SunSpec protokollet (visserligen modellen innan, men kanske hjälper).
Filerna är för stora, men här kommer två länkar:
https://www.solaredge.com/sites/default/files/sunspec-implementation-technical-note.pdf
https://zerohomebills.com/wp-content/uploads/SunSpec-Logging-in-SolarEdge-Inverters-solaredge.pdf

Räcker dessa info för att du ska kunna felsöka i min logger? Om du behöver komma i kontakt med mig så har du (nog) min mailadress. Tveka inte i så fall att kontakta mig.

Hälsningar
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-10-25 16:11 »

Hej! Se svar nedan. Mvh. Andreas

Lägger jag till och försöker få ut värde, så får jag inte värde, men den verkar ha kontakt (tror jag).

Vad bra, du har säkert kontakt. Det handlar nog bara om att det är fel adresser till allt men det ordnar vi.

När jag ändrar Device ID till 12, ändras automatiskt RS485-1 ID till 12. Oavsätt vad jag försöker ställa den till.
I och med detta fungerar inte Modbus TCP, men det kan jag leva med om vi får igång Loggern

Hänger inte med, varför fungerar inte Modbus TCP i och med detta menar du?

Jag är kanske fel ute, men är inte SunSpec en standard som man skulle kunna lägga till i loggern och läsa på så sätt?

Jodå, det verkar så. Toppen med standard så vi slipper ta hänsyn till massa olika tillverkare.

Lägger upp register imorgon så kan du prova sen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-10-25 18:41 »

Hej Andreas

Hänger inte med, varför fungerar inte Modbus TCP i och med detta menar du?

Det var egentligen irrelevant info tror jag (fast när man felsöker så kan man inte ha för lite info Leende (smiley) )
Det var bara att i min Perlskript var fastkodad ID till 1. Nu har jag uppdaterat till 12 så fungerar den.

Du hör av dig när jag ska göra något...

//Perter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-10-26 16:56 »

Hej! Nu går det att prova söka efter "Modbus: SolarEdge (SunSpec)" och lägga till register. Skalningen kan nog behöva justeras en del, men det märker vi.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-10-26 20:04 »

Hej Andreas,

Jag har nu sökt på nytt och hittade solaredge. Problemet är det samma som när jag hittade tidigare. Hittar givarna, får ingen data och loggern blinkar med error på de givarna jag har ställt in.

Är det något jag kan göra för att felsöka, eller måste du gå in och "finjustera"?

//Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-10-27 07:39 »

Hej! Tack för att du provkör. Hittat och åtgärdat ett problem. Om du raderar alla givarna/mätpunkterna för invertern och lägger till mätpunkter igen så kanske det fungerar bättre nu.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-10-27 20:44 »

Hej Andreas,

Det är nog jag som ska tacka Leende (smiley)

Nu får jag ut data till en viss del, men inte allt verkar som. Sen är det svårt under kvällen när inte solen skiner. Jag får mer data imorgon, så jag kan återkomma imorgon kväll mer exakt vad som stämmer och inte.

Det jag kan se är att några av datan ser märkliga ut och jag saknar vissa värden.
Dessutom blinkar loggern fortfarande error (3 rader, men jag misstänker att det är fler som felar)


Dessa givare har jag lagt till för att testa:
Sum of line currents                  Givare 13     00002BD7F9BC00A7
Phase 1 current Givare 14 00002BD7F9BC01A7
Phase 2 current                     Lägg till
Phase 3 current                     Lägg till
Line 1 to Line 2 volts             Givare 1800002BD7F9BC00A6
Line 2 to Line 3 volts             Givare 2100002BD7F9BC01A6
Line 3 to Line 1 volts            Lägg till
Phase 1 volts                        Givare 23 00002BD7F9BC03A6
Phase 2 volts                        Givare 2400002BD7F9BC02A6
Phase 3 volts                       Givare 2500002BD7F9BC05A6
Total system power               Givare 1200002BD7F9BC02A0
Frequency                            Givare 2600002BD7F9BC03A0
Total system apparent power  Givare 2700002BD7F9BC04A0
Total system reactive power   Givare 1700002BD7F9BC05A0
Total system power factor      Givare 900002BD7F9BC00A8
Total active energy                Givare 1600002BD7F9BC03A4
DC current                            Givare 2200002BD7F9BC02A7
DC voltage                            Lägg till
DC power                              Givare 800002BD7F9BC01A0
Heat sink temperature           Lägg till

Av de ovan som är tillagda i loggern, kommer endast dessa ut.
00002BD7F9BC05A6            2338.0               2021-10-27 19:39:04
00002BD7F9BC00A8"    0.0                    2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC00A7"    0.0                     2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC03A4"    2147483648     2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC00A6"    4021.0               2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC01A6"    4040.0                2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC02A7"    65535.0    2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC03A6"    2324.0    2021-10-27 19:39:03
00002BD7F9BC01A7"    0.0    2021-10-27 19:39:03

Givaren: "Total active energy":      Givare 16, 00002BD7F9BC03A4 visar värdet: 2147483648
Denna misstänker jag är den "Total Production" genom tiden och det borde vara 18879386 Wh enligt vad jag får ut och vad SolarEdge rapporterar till deras egen monitoring site.

Det jag saknar är: (jag kanske ser de imorgon under dagen när det är lite sol)
Power Output (AC):             3193 W
Power Input (DC):               3241 W
Efficiency:                           98.52 % (denna räknas nog fram av de två ovan och är relativ viktigt. Så om man kan få ut dessa 3, vore bra)


Förutom de 3 värden här ovan och just totalen ("Total Production") är viktigt. Genom dessa räknar man ut den aktuella Wh vid avläsning genom formen:
(Total_Production_W - Total_Production_W_OLD) / (antal_sekunde_mellan_avläsning_s/3600) * (Efficiency_%/100) = Wh mellan avläsningarna

Jag har kört med denna formen sen start när jag läser ut själv och det stämmer exakt med SolarEdge's sida som de räknar Wh. (dagens produktion stämmer på pricken, så formeln är nog rätt)

Inlägget blev kanske långt, men jag tror du behöver dessa info för att komma vidare.

//Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2021-10-28 10:13 »

Hej!

Tack! Ja som du märker är det lite pyssel när det skall ske på distans...

Ang. "Av de ovan som är tillagda i loggern, kommer endast dessa ut.", var ser du det? Har du kollat lägsta möjliga nivå, dvs loggerns inbyggda display för alla dessa? Så det inte är värden som av någon anledning försvinner på vägen någonannanstans.

Läser du av solaredgen via Modbus TCP samtidigt? Värdena som inte kommer ut skulle kunna bero på kollisioner eller att solaredgen inte gillar för täta anrop eller tar tid på sig att svara i vissa lägen. För att utesluta det vore det bra om du tillfälligt kunde stänga av ev TCP-avläsning samt radera _alla_ givare du definierat för solaredge. Sen provar du att lägga upp en givare i taget av några av dem du inte får värde för. Dvs lägg upp bara "DC current" och se om det kommer ut data med bara den. Sen tar du bort den och lägger in bara "DC power" och se om det kommer ut data med bara den. Ta till sist bort den och testa med något som funkade ovan ex. bara "Total active energy" eller "Phase 1 volts".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2021-10-28 10:34 »

Hej,

Ja som du märker är det lite pyssel när det skall ske på distans...

Japp, det är så. Tyvärr jobbar jag på dagtid på vardagar. Annars hade vi kunnat ta kontakt och göra det tillsammans och hjälpas åt.
Det är lite jobbigt med tidsfördröjningen i kommunikationen Leende (smiley)

Ang. "Av de ovan som är tillagda i loggern, kommer endast dessa ut.", var ser du det? Har du kollat lägsta möjliga nivå, dvs loggerns inbyggda display för alla dessa? Så det inte är värden som av någon anledning försvinner på vägen någonannanstans.

Jag skickar det till en databas där det läses in. (TCP avläsningen finns på nätet med gränssnitt om du vill se det: https://soldisplay.se/dashboard/ Tänkte göra en likadant för loggern så man kan se värdena)
De givare som är error på (på loggern), kommer inte in i databasen. De andra gör det. (dock inte 100%)

Läser du av solaredgen via Modbus TCP samtidigt?

Ja, det gör jag. Tänkte att jag kunde jämföra datan som kommer ut. På så sätt skulle jag kunna se om datan är relevant....

Jag kan testa som du har föreslagit, ta en och en och stänga TCP avläsningen (köra TCP avläsningen kanske manuellt efter jag testar givarna en och en för att kunna jämföra)
På fredag (imorgon) jobbar jag halvdag, så kan jag testa på eftermiddagen när det är (kanske) lite sol.

//Peter
Loggat
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2021-10-28 21:55 »

Hej Andreas,

Jag har nollställt loggern (fabrik återställt) och tagit bort alla anslutna enheter och givare.
Sedan har jag kört solaredge's givare en och en som du sa. Det verkar fungera (delvis) nu även när jag har lagt på (nästan) alla givare från SE. Jag kollar imorgon när solen är framme och får mer data.
Jag har testat med att stänga av modbus tcp läsningen under testen. Nu när jag får ut värden, har jag satt igång tcp igen och verkar fortfarande fungerar.

En sak som jag retar mig lite på att det är bara en viss antal givare tillåtet. Man kan dessutom inte ta bort de första 6 givarna. Verkar någon standardinställning? Eller gör jag något fel)

Som sagt, återkommer imorgon om hur det går.

//Peter
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!