E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 06:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HAN-port Landis + Gyr E360 LTE  (läst 8572 gånger)
lundahl
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2021-10-13 10:08 »

Försöker ansluta min nya 1010 till min el-mätare Landis + Gyr E360 LTE
Mätaren är utrustad med ett seriellt P1-gränssnitt (5.0.2 P1). Gränssnittet kan nås via en separat lucka i terminallocket. Detta
gör det möjligt att säkert ansluta HAN-enheter (Home Area Network). Bakom locket finns ett RJ-12 honuttag
Får id i e-logger men inga värde (se fil/bild nedan).
Såg i instruktionerna att det kanske saknades en kod som Ni kunde lägga till för denna typ av el-mätare.
Loggat
lundahl
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-10-13 10:11 »

Gömde skriva att min nätleverantör har aktiverat HAN-porten.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-10-18 07:22 »

Hej! Vad har du för nätleverantör? Tar en titt på detta när jag fått den uppgiften.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
lundahl
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-10-18 13:06 »

C4 Energi i Kristianstad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-10-22 10:14 »

Uppdaterar tråden för andra som har samma huvudelmätare: Landis + Gyr E360 har ett fel i sin mjukvara som rör kundgränssnittet och som åtgärdats först i de mätare som levereras till elbolagen nu. Det betyder att i princip alla nu installerade mätare av denna typ har mjukvarufel. Felet gör att data slutar skickas ut från H1/RJ12-porten efter ett par timmar till några dagar. Enda sättet få igång datasändningen igen är att starta om mätaren, dvs bryta huvudströmmen och sen slå på den igen.

Landis + Gyr kommer att fjärruppdatera alla installerade mätare via elbolagen, men det blir först i början av nästa år.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
NERIC
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-02-15 18:22 »

Kapar tråden då jag har samma elmätare.
Vad behöver jag för utrustning utöver Logger3030  för att koppla ihop detta och få in mätvärden i logger/moln ?

/Niklas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-02-16 09:20 »

Hej!

Jag vet inte om det finns olika typer av portar på Landis + Gyr E360 LTE, så kontrollera att du verkligen har en RJ12-kontakt (6-polig) på din elmätare. Är det en sådan du har behöver du en "Logger 1010 H1/RJ12". Du behöver även ett nätagg till loggern om du inte redan har ett på 12V/1A (plus på mittstiftet). Logger 3030 stöder ej HAN/H1. Logger 1010 kan det mesta som Logger 3030 kan, men om du av någon anledning behöver en 3030 så går 1010 inom kort att köra som slav, dvs om man ansluter en HAN/H1-mätare via 1010 kan sedan 3030 läsa värdena från 1010.

Sen behöver du även kontrollera att din Landis + Gyr E360 LTE kommer från batch tillverkad hösten 2021 eller senare, när buggen som beskrivs ovan är korrigerad. Fjärruppdateringen av tidigare installerade mätare med buggen kommer tyvärr, enligt det sista besked jag fått, inte att ske förän i maj i år.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
NERIC
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-02-16 18:52 »

Tack för svaret Andreas! Blir inköp inom kort, bara att reda ut vad som behövs   Leende (smiley)
När det gäller 1010 om jag även vill koppla till min inverter för solpanelerna, en Goodwe GW12KT-DT, så behöver jag en Logger 1010 med Modbus + HAN/H1 ?
Funkar det då direkt att få data ur invertern över till molnet  via en RS485 kabel?

Om jag fattar rätt så är kabel RJ12 med i leverans av 1010?

Ang. buggen Ska försöka klura ut tillverkningsbatch, fick den monterad för en månad sen men det är ju ingen garanti för att den ar nyligen tillverkad.
Det är EON i mitt fall https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-manual-trefasmatare-f3-100.pdf

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-02-17 09:52 »

Är inte bekant med Goodwe GW12KT-DT. Men Modbus-tillägget i loggrarna är för Modbus RS485, dvs seriell Modbus. Om växelriktaren stöder Modbus TCP, dvs Modbus över nätverket, går det att köra utan tillägg från alla loggrar. Modbus RS485 är i och för sig rent allmänt bra att ha för att till exempel kunna koppla in fler elmätare i framtiden.

Ja, RJ12-kabel följer med loggern.

Nej precis, kolla om du kan luska ut när elmätaren är tillverkad. Men i värsta fall borde den hoppa i gång på ett par tre månader.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petergarda
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-05-08 19:52 »

Hej,

Vet inte om jag jag behöver skapa en ny tråd eller kan fortsätt i denna. Säg till i så fall så skapar jag om...

EON har bytt mätare till det ovannämnda i tråden. Om jag förstår rätt så bör det fungera. (Mätaren byttes 2022-05-04)
Jag har dessutom en Logger 1010 med: Modbus + HAN/H1 (6puls-ing).
Vad jag har förstått så har jag rätt grejer?!

Kabel har jag däremot inte  Ledsen Om jag har fått det när jag köpte Loggern, så är den förlagt på ett bra ställe där ingen hittar det.

Så mina frågor är:
Kan man beställa en kabel från er, eller var kan jag beställa en sådan enklast?
Kan kabeln vara ca 5-6 m lång? Hur lång längd klarar HAN porten?
Hur/var kopplar man in den i Loggern? (Misstänker M-bus + - , men osäker).
Hur vet man vilka tråd man ska använda av de 6 som finns i RJ-12 från mätaren?

Hälsningar
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-05-09 09:44 »

Hej,

Jadå, du verkar ha rätt grejor. Förutom adapterkabeln då, om den inte dyker upp går det fint att köpa en om du kontaktar Energibutiken.

5-6 meter bör inte vara något problem, jag tror de brukar säga 10 meter, men jag vet att det finns flera som fått det att fungera med bortåt 50 meter.

Adapterkabeln från energibutiken kopplas "till M-bus-skruvplinten på Logger 1010, brun till - och grön till +." (står i manualen för 1010 under rubriken uppkoppling av H1). Adapterkabeln är inte en rak kabel, den är görs enligt följande: Ledare 1 och 2 i rj12 kopplas ihop med varandra och med ett 1k2-motstånd till ledare 5 rj12. Sen kopplas ledare 5 rj12 till + M-bus 1010 och ledare 3 rj12 till - M-bus 1010.

För att kunna köra Landis + Gyr E360 LTE behöver du troligtvis även uppdatera mjukvaran i Logger 1010 till 220310 eller nyare. Vid uppdatering från version innan 220304 innehåller mjukvaran ett förändrat dataformat (för att stödja Modbus TCP/LoraMesh), så efter uppdateringen kommer loggern att nollställas automatiskt. Det betyder att du behöver gå in i inställningsmenyn i Logger 1010 och ändra till driftläge "E-logger" igen. Skriva in nytt id på loggern i Inställningar->Konto->Klient i E-logger. Och sedan följa "Att-göra"-guiden på översiktssidan E-logger för att skicka om definitioner för givare, kanaler osv. till loggern. Alla tidigare inställningar skall finnas kvar, du behöver bara klicka dig genom stegen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!