E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 04:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Oregelbunden avläsning  (läst 2955 gånger)
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2021-09-23 10:52 »

Jag installerade loggern i augusti. Det verkade fungera bra men nu har det blivit någon hicka. Vissa dagar är det noll förbrukning och så plötsligen läser den av sedan blev det noll igår och idag. Vad kan det vara för fel?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-09-23 11:36 »

Hej!

Handlar det om en sensor som läser av en blinkande diod på en elmätare? I så fall kan sensorn behöva riktas in bättre.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2021-09-23 13:49 »

Det kan också vara så att solen faller in i rummet där den sitter och "bländar" sensorn på elmätaren, i så fall behöver du täcka över den så den inte påverkas av solen.
Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-09-23 15:54 »

Det kommer inte in någon sol då den sitter i ett mörkt elskåp. Sensorn har inte ändrat läge, det är därför jag inte förstår varför avläsningen sker oregelbundet.
Loggat
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-09-23 17:58 »

Märkligt, jag tog en extern ljuskälla och blinkade till på lysdioden, den som avläser blinken, och se nu startade den och började läsa, dvs skicka värden. Är det ett tillfälligt fel, eller kan det bli på detta viset?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2021-09-24 06:33 »

Vilken typ av elmätarsensor har du?
P3IQ, ESIQ eller "elmätarsensor" med bara sockerbit och fotosensor?
Eftersom den fungerar när du belyser den, och fortsatt fungera efteråt så tyder det mesta på att justeringen innan inte var helt korrekt, så tänker jag i alla fall.
P3IQ kan vara lite lurigare, men när vi inte vet vilken sensor du har är det lite svårt att ge råd.
Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-09-24 08:40 »

Det är bara en sensor med en sockerbit, den följde med när jag köpte loggern. Nu har den lagt av ige. Efter min belysning fungerade den några timmar men nu är den "död" igen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-09-24 08:49 »

Det låter som att det är preciis på gränsen till att fungera. Som sagt, prova gärna att rikta om sensorn en smula. Ibland är inte dioderna på elmätarna alldeles rakt monterade, så man kan behöva trixa en del för att få avläsningen optimal.

Kör gärna elmätartestet i loggern samtidigt som du flyttar sensorn så du får feedback på vad du gör. Om du har låg effekt och glest mellan blinkningarna så koppla in något som drar mkt ström medan du jobbar så blir det enklare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-09-24 15:20 »

Tack för ditt tips Andreas.
Jag gjorde som du föreslog och fick det att fungera. Men det är millimeteranpassning som gäller. Jag åkte ifrån sommarstugan idag och väl i stan har den slutat att fungera. Lösningen med kaborrfästet av sockerbiten är troligen för dålig då det fungerar ett tag men troligen är det för tungt för, eller vad det nu beror på, så att läget ändras för dioden och så är det kört. Trist historia detta :-(
« Senast ändrad: 2021-09-24 16:02 av Lennart Dunér » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2021-09-24 18:38 »

Har du den runda toppen på fototransistorn riktad mot den blinkande dioden?
Den där sensorn brukar verkligen inte vara ett problem att ställa in, men som du säger, om kardborren inte håller läget så det det krångla.
Istället för att "vrida" på kardborren för finjusteringen, vrid på själva "benen" för sensorn - det är mitt tips.
Och den runda toppen av sensorn skall vara riktad mot den blinkande dioden.
Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-09-25 13:59 »

Tack för detta med toppen av dioden, det har jag inte fått info om, vad jag mins. Tänker limma dit sockerbiten och justera därifrån.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2021-09-25 14:45 »

Tror det skall stå på lilla lappen som medföljer i påsen.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!