E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 03:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur tänkte dom nu?  (läst 3409 gånger)
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« skrivet: 2021-09-10 09:46 »

Installerade solceller förra våren och fick förstås en ny elmätare, en NES 83334-3IKBAA.
Efter det blev min loggning av El Total fel men jag har låtit det bero tills nu då jag inte förstod värdena jag fick.
Nu började jag titta på problemet och så här är det:

- kWh utgången ger pulser för summan av "producerat", skickat från mig till elbolaget, och "levererat", skickat till mig från elbolaget.

Kan inte för mitt liv förstå hur jag skall kunna få ut ett vettigt värde från den summan?
Det jag skulle vilja veta är naturligtvis hur mycket "huset" konsumerar som jag hade från min gamla mätare

Jag har ingen loggning av solcellsanläggningen och tänkte försöka undvika det då det lätt blir för komplicerat.
Har också en undercentral i garaget vilket gör att en extra elmätare lätt blir två.

Dock kan jag inte hitta någon manual på mätaren för att se om det finns några inställningsmöjligheter?

http://e-logger.se/pub?SodraM7&p=1
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-09-10 10:46 »

Ja det låter onekligen heltokigt.

Är det du som äger elmätaren eller energibolaget?

På moderna elmätare brukar det gå ställa om vad som kommer ut från S0-utgången med hjälp av en konfigurationsmjukvara i datorn som via usb kommunicerar med ett optohuvud som fästs på mätaren med ett magnetfäste. Men den typen av mjukvara brukar man inte kunna få som slutkund, utan den är för distributörer osv. Och om detta är energibolagets mätare så är den inställningsmöjligheten helt blockerad.

Om det är energibolagets mätare så kan de ofta göra alla inställningar på distans via sitt administratörsgränssnitt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-09-10 11:15 »

Mätaren ägs naturligtvis av nätbolaget.

Men egentligen kan det ju inte spela dom någon roll vad pulserna betyder, de måste ju läsa av allt?

Kan det vara värt ett försök att ringa nätbolaget (EON) och se om de kan ändra via distans?
Eller kommer jag bara att bli irriterad  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2021-09-10 11:27 »

Vår elmätare SDM72 Bi har dioder för import och export som du kan logga med ESIQ-sensorerna.
Du kan logga import via S0 och export via dioden för exp.
Tror de flesta elmätarna för imp och exp levereras med imp + exp på pulsutgången som standard, vår 72Bi är specialbeställd av mig från fabriken.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-09-10 11:46 »

Fråga kan man alltid. Leende (smiley)

Är det energibolagets mätare kanske de förresten kan erbjuda slutkundsgränssnitt typ HAN eller H1. Även om det inte behöver vara genomfört före 2025 så är många igång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!