E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 04:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felkod 252 vid "Skapa styrning"  (läst 4669 gånger)
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2021-09-03 02:16 »

Hej, jag försöker skapa en styrning i 1010 som ska släppa på 12V på utgång 5.
Jag sätter som villkor att en Dallasgivare ska vara över 40 grader för "On" och under 40 grader för "Off"
Men jag får bara "FEL: Def. err 252" hela tiden när jag försöker spara styrningen.
1. Vad betyder felkod 252 ?
2. Var kan jag slå upp felkoder.

Det går bra att slå på och av utgången manuellt i e-logger.
3. "On" ger 12V, "Off" ger 4V. Borde inte "Off" ge 0V?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-09-03 06:50 »

Det beror nog på att den typen av styrning skulle triggas av/på hela tiden, prova sätt lite diff mellan värdena så tror jag att det kan gå. Typ 40.5 för on och 39.5 för off.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-09-03 09:02 »

1. Vad betyder felkod 252 ?
2. Var kan jag slå upp felkoder.

De här felkoderna som inte är i klartext är odokumenterade interna felsökningskoder för mjukvaruproblem, får du en sådan har något inträffat som inte borde inträffa. Utgångarna i Logger 1010 har egen ny kod dvs inte samma som i Logger 3030, så det kan mycket väl vara en bugg.

Vad har du för mjukvaruversion i loggern?

Så vitt jag kan se kan 252 i det här fallet betyda att:
a) Minnet inte nollställts som det skall. Skulle kunna hända i sällsynta fall. Det kan i så fall hjälpa att radera minnet enligt anvisning i manualen.
b) Att utgången är ogiltig. Borde inte kunna ske. Har du provat med den andra utgången?
c) Att ingången är ogiltig. Borde inte kunna ske. Har du provat med någon annan ingång?

Det går bra att slå på och av utgången manuellt i e-logger.
3. "On" ger 12V, "Off" ger 4V. Borde inte "Off" ge 0V?

Utgångarna på Logger 1010 är så kallade sänkande utgångar. Tänk dig dem som en strömbrytare på minussidan. Lasten ansluts mellan +12V och respektive utgång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-09-03 11:33 »

Det blir samma fenomen med den andra utgången oxå och även med alla andra sensorer.
Att ha olika av och på värden hjälper inte heller, f.ö går det inte att mata in decimaltecken - varken som kommatecken eller som punkttecken.
----
Om jag nollställer 1010:an, måste jag göra om ALLT då? Alla label:ar tex på M-bus prylarna?
----
Mjukvara: Logger 1010 M-bus version 210104
----
Det där med att utgången kan vara ogiltig. Någonstans i dokumentationen stod det att man både ska bygla och skrapa på kretskortet för att pd4 och 5 ingångarna ska kunna ändras till utgångar. Men det trodde jag att ni har gjort innan leverans? Jag har bara ändrat i E-Logger som man ju oxå ska göra...
Kan det vara detta som spökar?
« Senast ändrad: 2021-09-03 11:45 av Dan M » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-09-03 11:49 »

Om jag nollställer 1010:an, måste jag göra om ALLT då? Alla label:ar tex på M-bus prylarna?

Alla inställningar kommer tillbaka när du kopplar upp dig mot E-logger och följer stegen under "Att göra" där.

Det är mycket möjligt att det är en mjukvarbugg. Om du bara testar att radera så får vi felsöka om felet kvarstår.

Det där med att utgången kan vara ogiltig. Någonstans i dokumentationen stod det att man både ska bygla och skrapa på kretskortet för att pd4 och 5 ingångarna ska kunna ändras till utgångar. Men det trodde jag att ni har gjort innan leverans? Jag har bara ändrat i E-Logger som man ju oxå ska göra...
Kan det vara detta som spökar?

Nej, mjukvaran känner inte av den byglingen, utan det som i så fall händer om det skulle saknas är att utgången helt enkelt inte klarar av att driva nån last.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-09-03 13:06 »

Tack för snabba och precisa svar !!
Tyvärr gick det bara bra ett tag innan felkoden återkom. Men det händer även någon skumt när jag initierar 1010:an första gången!
----
Jag gjorde reset och började mata in språk vilket gick bra.
Men när jag tryckte enter på tidszon hängde sig loggern med fel 00:34 V210104 / GERR Bus (L/s) / EA  0x9D0267E7 / VA 0x5C47D677
Jag har för mig att den gjorde likadant första gångerna jag  initierade den oxå.
Efter ny kallstart kunde jag fortsätta med att ange driftsläge E-Logger och sedan mata in nytt ID i E-Logger.
Restore av mitt data gick fin-fint och jag kunde faktiskt lägga in en styrregel på den första utgången Leende (smiley)
MEN, mitt i den andra styrregelinmatningen för den andra utgången klagade E-Logger över ingen kontakt med klienten och jag tvingades till en ny kallstart.
När jag försöker göra om den andra styrregeln dyker naturligtvis 252 meddelandet upp igen och den går inte att spara. Den första styrregeln ligger dock kvar.
MEN när jag försöker ändra i den blir det 252 på den oxå och ändringen går inte att spara Ledsen
---
Till saken hör även att jag får "No RTC found" varje gång jag bootar 1010:an. Vad betyder det?
En annan (petitess?) är att jag bara kan välja driftläge E-Logger+SDcard men enligt dokumentationen borde jag bara kunna välja E-Logger.....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-09-03 15:14 »

Hmm mycket på en gång. Kanske bäst du uppdaterar till senaste mjukvaran så att det inte är något gammalt problem. Uppdatatera till mjukvaruversion 210615 genom att gå till E-logger->Inställningar->Konto och klicka "Uppdatera" i panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 1010".

Något annat att kolla upp när det händer underliga saker: Vad använder du för typ av nätagg till loggern?

Till saken hör även att jag får "No RTC found" varje gång jag bootar 1010:an. Vad betyder det?

RTC står för real time clock, det är en batteridriven klocka som finns till för att kunna hålla tiden vid de tillfällen loggern startar om och det inte går att ställa klockan via nätet.

En annan (petitess?) är att jag bara kan välja driftläge E-Logger+SDcard men enligt dokumentationen borde jag bara kunna välja E-Logger.....

Osäker på hur du menar med driftsläget enligt dokumentationen? De som finns är "SD-kort", "LoggerSoft+SD-kort" och "E-logger+LoggerSoft+SD-kort".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dan M
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-09-03 16:25 »

Nu har jag uppdaterat softvaran och resetat lådan igen.
Nu funkade det, både att lägga in styr för nästa utgång och att gå in och ändra gränsvärdena för den sedan förra gången sparade styrningen på första utgången. Peppar-peppar !
Strömaggregatet är det av DIN-typ som ni säljer
---
Dock kvarstår hängningen och felkoden när jag initierar burken och trycker på Time-offset som ju redan har rätt värde UTC+1. Så det spelar ju ingen roll egentligen att den kraschar på det mer än att jag förstås undra varför !?
Det kraschar även om jag efteråt går in i "inställningar" och trycker enter på Tme-offset !
---
En annan fråga: Går det att styra på annat än fysiska givare, jag skulle även vilja styra på en beräknad kanal med tex en uträknad diff.temperatur. ?
Alternativt att det gick att styra på med Booleanska uttryck på givarna !?     
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-09-06 08:56 »

Nu har jag uppdaterat softvaran och resetat lådan igen.
Nu funkade det, både att lägga in styr för nästa utgång och att gå in och ändra gränsvärdena för den sedan förra gången sparade styrningen på första utgången. Peppar-peppar !

Bra, då håller vi tummarna för att det var ett problem i den tidigare mjukvaruversionen.

Dock kvarstår hängningen och felkoden när jag initierar burken och trycker på Time-offset som ju redan har rätt värde UTC+1. Så det spelar ju ingen roll egentligen att den kraschar på det mer än att jag förstås undra varför !?
Det kraschar även om jag efteråt går in i "inställningar" och trycker enter på Tme-offset !

Vad exakt får du för felmeddelande vid dessa krascher? Med felkoden du får går det att spåra vilken funktion i koden som ger felet.

En annan fråga: Går det att styra på annat än fysiska givare, jag skulle även vilja styra på en beräknad kanal med tex en uträknad diff.temperatur. ?
Alternativt att det gick att styra på med Booleanska uttryck på givarna !?     

Nej. En uppdaterad styrfunktion är på gång, men det är ett stort arbete så när det är klart kan jag dessvärre inte säga något om.

(Ställ helst nya frågor som inte har med ämnets rubrik i nya trådar med rubriker som speglar innehållet, det blir så mycket lättare att hitta i forumet då.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-09-09 08:59 »

Dock kvarstår hängningen och felkoden när jag initierar burken och trycker på Time-offset som ju redan har rätt värde UTC+1. Så det spelar ju ingen roll egentligen att den kraschar på det mer än att jag förstås undra varför !?
Det kraschar även om jag efteråt går in i "inställningar" och trycker enter på Tme-offset !

Inser att detta är samma problem som avhandlats i en annan tråd. (Fast med lite annan felkod pga annan programversion.) Felet är något som inträffar när språkinställningen är svenska och man går in i en inställning och sen trycker enter utan att ha ändrat något.  Med språkinställning engelska inträffar felet inte. Det hela är åtgärdat och kommer med i nästa programuppdatering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-09-16 19:28 »

Hej
Jag fick också felkod 252 när jag skulle skapa styrning i min 1010 ( 210104)
Skulle prova aktiviteter utgången 4 manuellt fick jag felkod 2
Skapa en ny utgång 5 så kunde jag aktiviteter den.
Efter att man har brytit strömmen till loggern fick jag felkod 2 på även utgående 5.
Ändra utgång 4 och 5 till ingång och tillbaka till utgång så började dom fungera ända tills man bryter strömmen så kommer felkod 2 tillbaka.
Har provat att raderat minnet i loggern men samma problem efter att man har brytit strömmen.
Kan jag prova om uppdatering även hjälper mig?
Mvh Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-09-21 12:43 »

Hej! Självklart, uppdateringen ligger nu under kontoinställningar. Hoppas det löser dina problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2021-09-22 20:23 »

Hej
Har uppdaterat till 210615 igår och har haft brutit strömmen flera gånger upp till 1h den fungerar perfekt att aktivera reläet manuellt och inga problem att skapa styrning Glad
Mvh Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2021-09-23 07:40 »

Toppen! Tack så mycket för responsen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Johan N
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2021-09-28 20:56 »

Jag har samma problem med 1010 när jag försöker skapa styrning. Får felkod 252 när jag försöker lägga in en andra tidsstyrning. Har provat omstart, reset, engelska som språk osv utan resultat. Ser inte att jag kan ladda ner nån ny mjukvara. Är den tillgänglig för alla nu? Om inte så får ni gärna lägga upp den på mitt konto omg.

Nu har jag köpt 1010 med modbus och två utgångar. Jag antar att det innebär att jag inte behöver skrapa baksidan på nåt kretskort och hålla på och löda för att utgångarna 4 och 5 på 1010 ska fungera?
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!