E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felmeddelande vid första uppstart  (läst 7132 gånger)
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2021-09-02 21:48 »

Hej,

Fick hem min nya logger 1010 med H1 expansion igår. Kopplade in idag och lyckades byta språk till svenska. Kan sedan inte trycka "neråt" i menyn för att göra övriga inställningar. Ethernet verkar heller inte gå igång. Efter ca 3 minuter kommer nedan felmeddande upp.

01:01 V210615
GERR Bus (L/s)
EA 0x9D027E9F
VA 0x43E01F6B

Har startat om flertalet gånger.

Mvh

Johan
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-09-03 06:53 »

Efter mjukvaru-uppdateringen som vi gör kan det ibland behövas en minnesradering.
Gör som följer i denna beskrivning: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_1010#Radering_av_minne_.28nollst.C3.A4llning.29
Loggat

srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-09-03 21:05 »

Hej,
Har testat det fyra gånger nu och då kommer inte felmeddelandet upp längre men nu går det inte att komma in i menyn över huvud taget.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2021-09-04 08:49 »

Har du några idéer Andreas?
srofor, exakt vad visas i displayen när du startar upp loggern?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-09-06 08:44 »

Loggrarna funktionstestas innan leverans. Så det lutar åt att det kanske är de lokala förhållandena som ger problem.

1) Använder du ett nätaggregat som levererades med loggern?

2) Vad är inkopplat till loggern nu? Kan det kanske vara något som stör funktionen. Om du kopplar ur alla andra kablar och bara ansluter strömkabeln, går det då att komma in i inställningsmenyn och radera minnet?

3) Jag vill också gärna veta vad som visas i displayen när loggern startas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-09-06 20:30 »

Nu kom felmeddelandet igen.

Det som visas vid uppstart är:
Logger 1010
Version 210615
Mode SD-card
Addons detected
-H1
Found items 0
s1: 0s, 0m, 0d
s2: 0s, 0m, 0d
s3: 0s, 0m, 0d

Sedan stannar det med följande info:
01 PD       0.0
02 PD       0.0
03 PD       0.0
04 PD       0.0
05 PD       0.0
06 PD       0.0

Om jag då går in i menyn så kan jag byta språk men inget mer och efter en stund kommer felmeddelandet upp igen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-09-07 07:45 »

Aha, så bra!

"01 PD       0.0
02 PD       0.0
03 PD       0.0
04 PD       0.0
05 PD       0.0
06 PD       0.0"

är inget felmeddelande utan det är helt normal visning av mätvärden under drift.

Det du ser är loggerns sex interna pulsingångar, en för varje rad. Först visas givarens ordningsnummer 01, 02 osv, sen givartyp "PD", sist mätvärde 0.0. När inget är anslutet till denna ingångstyp visas alltså mätvärde 0.0.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2021-09-07 08:11 »

Kompletterar.
För att det skall börja visa något måste du ansluta något antingen till 1-wireingångarna eller pulsingångarna.
För att kunna namnge givare och välja vad som skall visas i displayen måste loggern i vart fall tillfälligt anslutas till internet och e-logger.se där du kan göra den typen av saker kostnadfritt - där finns även senaste mjukvarorna tillgängliga om du skulle vilja eller behöva uppgradera loggern eller LoggerSoft.
Loggat

srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-09-07 14:01 »

Ja, det var det jag tänkte, så det är ju bra. Grundproblemet är dock fortsatt kvar. Det går inte att stega neråt i menyerna och felmeddelandet kommer upp efter ett tag.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-09-07 14:36 »

1) Använder du ett nätaggregat som levererades med loggern?

2) Vad är inkopplat till loggern nu? Kan det kanske vara något som stör funktionen. Om du kopplar ur alla andra kablar och bara ansluter strömkabeln, går det då att komma in i inställningsmenyn och radera minnet?

3) Du får alltså exakt det felmeddelande du skriver om i det första inlägget här i tråden?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-09-07 18:48 »

1. Ja, jag använder nätaggregatet som levererades med logger.

2. Jag har endast kopplat in H1 till elmätaren och ethernet.

3. Ja, exakt det felmeddelande som jag skrev om i första inlägget kommer upp efter en stund.

Jag har testat att koppla ur allting och det är samma sak då. Nu vid senaste testen kom faktiskt felmeddelandet nästan direkt när jag gick in i inställningar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-09-08 08:05 »

Tack. Som sagt loggrarna testas innan leverans, så att det skulle vara hårdvarufel känns mindre troligt. Det som kanske är ovanligt i din miljö är att du inte har några temperaturgivare anslutna, så kanske är detta något som kan uppstå just när inga givare är anslutna. Har du någon temperaturgivare du kan koppla in? Jag skall köra lite tester och se om jag kan få fram felet, återkommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2021-09-08 08:58 »

Nu testat köra en Logger 1010 V210615 med bara H1-modul och inga givare. Har inga problem att navigera i menyn och göra inställningar.

Men hittade en bugg relaterat till svenska språket. Om språkinställningen är svenska och man går in i en inställning och sen trycker enter utan att göra någon ändring så blir det ofta "GERR Bus (L/s) EA 0x9D027E9F osv". Även hittat orsaken till detta och åtgärdat, kommer med i nästa programuppdatering.

Fungerar det bättre för dig om du undviker att byta språk till svenska?
« Senast ändrad: 2021-09-08 13:02 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
srofor
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2021-09-08 22:27 »

Så bra att ni hittat vad som orsakar felmeddelandet. Jag har tyvärr inga andra givare med "lösa" kontakter. Kör 1-wire via andra gränssnitt och skall i första hand använda Logger1010 för att mäta elförbrukning var tanken.

Jag har testat flera gånger nu att nollställa/radera minnet och inte byta språk men tyvärr kan jag fortfarande inte navigera neråt i menyn. Kommer in i inställningar eftersom det är förvalt men sedan kan jag inte gå neråt. Jag skulle säga att det är hårdvarufel om jag får sticka ut hakan.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2021-09-09 08:53 »

Ja knapp-problemet kan vara ett hårdvaruproblem, kanske du fått ett måndagsexemplar av membrantangentbordet. Skulle du vilja att vi skickar dig en ny självhäftande frontpanel och att du får prova byta den själv, eller vill du skicka in loggern för påseende?

Om du vill och har en ohmmätare kan du försiktigt prova lossa tangentbordskontakten från kretskortet och mäta på den. Från vänster är den svarta ledaren 1. Nedåtpil skall sluta ledare 2 och 4.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!