E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 00:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svårt med pulsavläsning  (läst 3048 gånger)
Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2021-08-26 15:28 »

Jag har nyinstallerat en Logger 2020. Jag har svårt att få den att fungerar. Jag får igång den ett tag sedan vill den plötsligen inte, visar bara 0. Jag har avläsning via en pulsavläsare på en undermätare av märket Schneider iEM3100. Jag har tejpat för ON som lyser ovanför pulsfönstret. Mätaren sitter i ett stängt skåp, så i övrigt är det mörkt.

Ibland får jag värden ibland inte, det känns som om avläsardioden, eller vad det nu heter, är väldigt känslig. Möjligen är tapen/ kardborrfästet för "flexibelt" så att sladden tynger? Jag har fäst upp sladden så jag förstår inte vad problemet siter. Förslag på lösning mottages.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-08-27 10:01 »

Skruva loss kortet i lådan och justera in den precis över dioden, kanske kan det hjälpa.
Om det är störande ljus från "on-dioden" så kanske det kan hjälpa att sätta sensorn på ett lite större avstånd så ljuset från on-dioden blir svagare?
T.ex. om du kan sätta några lager med "annan" dubbelhäftande tejp med ett hål i sig som är "Precis lika stort som sensordioden" - du får då ett mer riktat ljus från räknardioden, och skärmar av mer från on-dioden.
Du skulle också kunna mata ESIQ med 5V istället för 12V, den blir då mindre känslig (tror jag i alla fall).  Generad
« Senast ändrad: 2021-08-27 10:04 av Rickard » Loggat

Lennart Dunér
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-08-27 10:33 »

Tack för tipsen, jag tape över ON dioden och justerade läsdioden lite. Så nu fungerar det :-)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!