E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 11:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koppling mot PLC  (läst 2197 gånger)
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2021-08-01 02:18 »

Sitter med ett antal loggers nu och har samlat på mig ett femtiotal givare till dessa över åren. Fifflar lite med en Siemens Logo mini-PLC nu också och har till den en analog ingångsmodul med två ingångar. MEN, det hade ju smakat bra att kunna skicka lite värde från min logger till LOGOn via nätverket. Det är inget som behöver ske i högre hastigheter så tänkte att M2M-funktionen kanske kan funka.

Är det någon som testat något liknande, helst med siemens Logo?

Man öppnar ju upp en helt annan värld om man kan få sina uppmätta och loggade värde att styra mer avancerade saker!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-08-08 16:44 »

Ingen aning! Men har du någon länk till dokumentation för din modell av Siemens Logo mini-PLC där det står vad det finns för möjligheter att få in data över nätverket via externa anrop?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-08-16 23:28 »

https://support.industry.siemens.com/cs/attachments/100761780/logo_system_manual_en-US_en-US.pdf?download=true

Här och här:
https://support.industry.siemens.com/cs/document/109744222/documentation-for-logo!?dti=0&lc=en-VE

Finns den dokumentation jag känner till. 0BA8 är den version jag kör med.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-09-01 14:50 »

Hej!

Nu har jag tittat på detta, var en del att bita i.

Vilken revision av Siemens Logo 0BA8 har du?

Som jag förstår det så kör Siemens sitt eget kommunikationsprotokoll s7 som inte är öppet. Och det finns heller ingen inbyggd möjlighet i plcn att ta emot och parsa nyckel/värde-formatterade data som Logger 1010/2020/3030 skickar.

Det finns dock olika lösningar med programbibliotek som kan köras på en pc eller en rasberry pi som står på 24/7 och kan översätta mellan http rest-anrop och s7. Så ett mycket trassligt sätt att föra över loggerdata vore kanske med en raspberry pi med home assistant/node red som tar in loggerdata och sedan kommunicerar med ett sådant bibliotek och som sen kommunicerar med Siemens logo. Att lägga in s7-protokoll-stöd direkt i loggrarna ser jag som uteslutet, det är alldeles för proprietärt.

Siemens Logo 0BA8 revision FS04 och nyare har stöd för Modbus över tcp. Detta vore nog det mest robusta och generella sättet att få över loggerdata. Förutsatt att vi implementerar en Modbus-tcp-server i Logger 1010/3030.

Siemens Logo 0BA8 revision FS06 och nyare har dessutom en webbserver med ett rest-api som kanske går att använda för att få in loggerdata. Men är tveksam till det, det skulle räva rätt mkt mjukvara i loggrarna, Modbus borde vara enklare få till. (Siemens rest-api kan dock kanske vara användbart i vissa situationer med Logger 1010/3030 redan idag, ty kanske fungerar med M2M-funktionerna "Fråga efter mätvärde via HTTP-anrop" och "HTTP-utgångar".)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-09-02 21:56 »

Hej!

Stort tack för ditt idoga jobb! Jag kör FS3. En 230 RCE, 6ED1052-1F800-0BA8. Eller jag kör 2 sådana och har en över på hyllan att leka med. Finessen med dem är att de går på 230V och har 4 reläutgångar så man kan styra lite vad man vill med dem och kan skriva ihop hyfsat avancerade program. Kör exempelvis poolpump och värme på en sån med timers, automatik, lampor osv. Men just att plocka in analoga värde blir ohållbart, en modul för 2 ingångar går på nån tusenlapp och när man har ett femtiotal tempsensorer till loggern liggandes så är det ju lockande!

Det stämmer nog att de kör ett eget protokoll, nackdelen med många av de stora drakarna är ju att de vill sälja varenda pryl dyrt till oss! Som jag förstår det verkar modbus vara den klart bästa lösningen som du skriver. Det är ju ingen mening att utveckla något för gammal siemenshårdvara men en modbus-server borde ju kunna vara användbar av många andra prylar så den kanske ni satsar på framöver!?

Men men, jag tackar så väldigt mycket för hjälpen! Och hoppas på en modbus-server i framtiden så får jag helt enkelt uppgradera min siemens logo!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!