E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 14:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: El total med en Eastron SDM630  (läst 4771 gånger)
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2021-07-03 21:47 »

Har fifflat fram och tillbaka med olika loggers och har just nu en 1010 med en modbus Eastron SDM630 inkopplad och det funkar finfint för att läsa av faserna!

Dock noterade jag att jag inte ser något under rapporter och försöker således skapa en TotalEL kanal med värde från min Eastron SDM630. Men kan fanimej inte få det att funka. Det är endast de 6 pulsingångarna som syns när jag vill välja givare för total el. Har lagt till:
Sum of line currents      Givare 20, 00002BD8147104A7
Total system power   Effekt totalt (W)   Givare 17, 00002BD8147100A0
Total active energy   Räkneverk (kWh)   Givare 19, 00002BD8147100A4

Där jag skulle anta att den sista borde vara bäst, den är det "riktiga värdet". Därefter Total system power som ju är momentant effektväre. Sist summan av strömmarna skulle kanske kunna användas?

Men ingen av dessa syns att välja som total el (eller El värme heller)

Går det inte att använda en modbus till total-elen eller gör jag något tokigt?

/Jerry
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-07-05 00:01 »

Det är en givaren för momentaneffekt (W) som skall användas för "El total".

Har du provat skapa en kanal utan att använda direktlänken "El total är inte definierad, klicka här för att definiera.", dvs genom att klicka "Ny kanal" och välja ingången? Sen redigerar du kanalen och väljer "Kanaltyp" "El total".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JerryS
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-07-05 08:03 »

DET funkade fint ja! Hade den givaren aktiverad men dök aldrig upp via direktlänken men fungerade som du skrev. Stort tack!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!