E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 23:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Olika redovisningar på Elmätare och logger3030  (läst 4022 gånger)
Johan H
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2021-06-07 21:34 »

Hej!
Jag har en fråga angående Elmätare 3-fas Modbus SDM630 MID.
Loggern är 3030 PRO Modbus.

Jag har två elmätare inkopplat.  Den första står det samma totalasumma energi som på mätare och logger som lägenhet 1 har förbrukat, d.v.s ok. Men för Elmätare till lägenhet 2 står inte samma total som på logger och elmätare. Hur kommer det sig det inte redovisas samma summa.
Kan det beror på att jag har byt adress på elmätaren och lyckas fått det att bugga ur.
Jag har ännu inte gjort kanaler för detta i E-tjänsten då jag saknar abonnemang och det är inte riktigt aktuellt ännu de kommande månaderna. I så fall om man kan offseta felet i grafen

Se bifogad bild
Med vänlig hälsning
Johan H

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-06-08 08:10 »

Varför det skiljer är nog Andreas bättre att svara på, men den justering du kan göra är först när kanaler skapats, under "Kanaler" och så "Ändra" till höger om det kanalvärde du vill ändra på, finns en rad för korrigering av räkneverk där.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-06-09 08:50 »

Hej!

Ja det ser märkligt ut.

Är det någon förbrukning igång på dessa mätare?

För den elmätare som ger felaktigt värde, kan du skapa en en givare/kanal för totaleffekt (momentaneffekt)? Så ser man enkelt om värdet rör på sig i takt med förbrukningen.

...den justering du kan göra är först när kanaler skapats, under "Kanaler" och så "Ändra" till höger om det kanalvärde du vill ändra på, finns en rad för korrigering av räkneverk där.

Fast det här är Modbus, inte pulsingångar, det går inte att korrigera räkneverk på Modbus-mätare, det räkneverk som visas i loggningen skall alltid vara samma som mätarens.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Johan H
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-06-09 23:07 »

Ja det är mindre förbrukning igång tillsvidare. Typ en lampa eller något.
Jag har aktiverat givare total activate energi, total import.

Om jag skall göra mer antar att jag måste ingå i abonnemanget.
Vilket jag självklart har tänkt med lägenheterna är inte färdiga  blir byggda ännu.


Mvh
Johan
Loggat
Johan H
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-06-09 23:15 »

Förresten ett tillägg.
Elmätaren har nog rätt angående total förbrukning. Eloggern visar definitivt fel värde.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-06-11 12:08 »

Hej!

Om du tillfälligt tar bort kanalen för räkneverket för mätare #2 så går det istället skapa en kanal för totaleffekt för mätare #1 även med gratisabonnemanget. På så vis kan vi felsöka.
« Senast ändrad: 2021-06-11 12:16 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!