E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 15:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felmeddelande DPSS 141 (L1010)  (läst 5665 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« skrivet: 2021-05-19 18:23 »

Vad kommer detta meddelande ifrån?
I övrigt går loggern felfritt
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-06-02 10:42 »

Felkoden är utskriftsrelaterad, dvs den har med utskrift på displayen att göra. Har något larm löst ut som kan ha orsakat problemet? Eller har du varit inne och ändrat inställningen "Visa logger" i givarinställningarna nyligt och att det därefter börjat komma felmeddelande?

(Detta fel är inget som hänger loggern utan den fungerar ändå, det skall gå trycka bort felmeddelandet med valknappen. Fast det kan kanske vara så att det kommer tillbaka så snabbt att man inte hinner se det försvinna.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-06-02 12:45 »

Ok, tack

Jag la upp ett larm, detta meddelande har iof inte haft någon påverkan funktionsmässigt.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-05-25 15:03 »

Har med samma fel.

Har ingen extren display.
Kom efter att jag la in lite värden för att få epost larm.

Hur löser man detta? Hur får man bort larmet?
« Senast ändrad: 2023-05-25 15:30 av Torsten A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-05-29 07:48 »

Kan inte se det då jag har ett problem till.
Med larm DPSS 141, så min skärm bara blinkar, trycker man så ser man givaren jag satt larmet på. Går inte få bort.
Men skrkvigt i tråden om larmet.

Men hur löser jag detta problemet?

Ja det låter som att problemet är relaterat till larmet.

Menar du att du bara kan se givaren för vilken du satt larmet på trots att larmvillkoret inte är uppfyllt? Vad har du definierat för larmvillkor och vad har givaren för värde? Om larmvillkoret är uppfyllt så skall just bara den givaren visas med blinkande text just för att indikera larm.

Har du provat ta bort larmet i fråga?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-05-29 08:54 »

När jag trycker på loggern för att få bort larmet. Så står det bara bastu värde, å detta blinkar.

Bastu larmet var den 24. Det har varigt larm efter detta.
Men bara bastu som blinkar på skärmen.

Har startat om loggern. Då kommer larmet DPSS upp man trycker bort det och bastu börja blinka i stället.

Bifogar bild på vilka larm jag har
Har inte tagit bort själva larmet. Då jag vill ha larm för för detta.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-05-29 11:17 »

Om displayen blinkar bastu så indikerar det att loggern fortfarande tycker att larmvillkoret är uppfyllt. Vilket värde har givaren för bastu?

Anledningen till att jag frågade om du provat ta bort larmet är pga det kan hjälpa oss att reda ut om det är bastularmet som orsakar problemet. Så prova gärna det. Sedan kan du förstås skapa om larmet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-05-29 17:37 »

Tagit bort bastu nu.
Men får bara larmet DPSS 141 som blinkar hela tiden nu i ställt, även om man trycker på loggen.

« Senast ändrad: 2023-05-29 17:41 av Torsten A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-05-30 12:21 »

Tack. Hmm då är det i alla fall inte det larmet. Men då du tror att felet började komma när du lade in larm så kanske det är relaterat till något annat larm. Om du tillfälligtvis inaktiverar alla larm, vad händer då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-05-30 16:41 »

Testat att stänga av alla larm. Då försvann DPSS

Testat och sätta på larmen igen.
Sätter jag på något larm som har ett historiskt larm får jag fel meddelandet igen.

Men inte på dom larm som inte har någon historia.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2023-05-31 08:07 »

Så problemet är helt klart relaterat till när larm löser ut. Frågan är då varför dessa larm löser ut.

Något som nu slår mig när jag ser din bifogade skärmdump över larminställningarna är att du nog missat att larminställningen för effekt är Watt och inte kW, för inte vill du väl ha larm som löser ut på bara en Watt? Vad händer om du ändrar till >1000 ist. >1 för effektlarmen innan du aktiverar dem ett och ett?

Vet inte hur länge du väntat mellan det att du aktiverat larmen ett i taget och du får felmeddelande, men nån minut i alla fall vore bra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2023-05-31 08:29 »

Jag vill ha larm när något går över en viss gräns. Och då får man larm på epost.
Men man skall väll inte få ett bestående larm på logger Displayen?

Jag kollar givaren å då visar den 0.8 och jag vill ha larm om den gå över 1 så där är. Ju rätt enhet.


Tex övervakar jag tempen i bastun. Så jag får ett larm när den är varm så vet jag att den är på.
Men loggen skall väll inte permanent larma med sin display för att man får ett epost larm?

« Senast ändrad: 2023-05-31 08:33 av Torsten A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2023-05-31 08:53 »

Så länge ett larmvillkor är uppfyllt så indikeras det genom att givarnamn/mätvärde visas med blinkande text i loggerns display. Och larm på >1W tenderas att uppfyllas mest hela tiden... Som framgår i manualen så är larminställningen för effekt Watt och inte kW, anledningen till detta är att det är just Watt som visas i loggerns display samt att kW vore väl grovkornigt för en larminställning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Torsten A
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2023-05-31 08:57 »

Men skall Displayen för evigt larma om det larmet man ville ha på epost?

Tex Jag vill kunna få larm om temperaturen i serverrum kommer över 25 grader på epost. Vilket jag får.
Men vill inte att Displayen skall blinka för evigt bara för det.
« Senast ändrad: 2023-05-31 09:00 av Torsten A » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2023-05-31 09:23 »

Så länge larmvillkoret är uppfyllt blinkar displayen och visar vilken givare som larmar. När larmvillkoret inte längre är uppfyllt så slutar displayen att blinka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!