E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 22:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 1010 lägga till elmätare  (läst 4099 gånger)
ThomasArvidsson
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2021-05-04 09:53 »

Hej!
Jag har en elmätare ABB B23 M-bus som jag vill ansluta via M-bus till loggern, går det att välja någon av de valbara elmätarna eller måste det vara en anpassning till ABB B23 för att det ska fungera?
ABB bruksanvisning sid 107 har lite info om M-bus, https://search.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=2CMC485003M0201&LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-05-04 10:26 »

Hej!

Det beror lite på. Tittar på det och återkommer i eftermiddag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-05-04 14:47 »

Nu har jag tittat på din länk, det var en mastig M-bus-specifikation.

1) Vilka parametrar är det du behöver läsa ut?

2) Är det en enda mätare du behöver läsa av eller är det flera?

3) Hur tätt behöver du läsa av mätaren?

4) Har du möjlighet att välja samma mätare med Modbus dvs ABB B23 112-100 istället?

Dels är M-bus-varianten ovanligt besvärlig att lägga till stöd för, dels blir det låg avläsningshastighet. M-bus är långsamt i grunden (skrymmande protokoll och låg hastighet), och med så många parametrar som denna mätare stöder blir det väldigt långsamt. Det tar runt 7-8 sekunder att göra en enda avläsning, och med två sådana här mätare blir det dubbla tiden osv. Att jämföra med Modbus där det hinns med många avläsningar per sekund.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ThomasArvidsson
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-05-05 07:16 »

Hej!
1. Jag behöver bara aktuellt mätarställning (kWh) i detta projekt men det skulle nog vara bra om man även kunde få ut ström också.
2. Jag har 1st ABB mätare B23 med M-bus men kommer även att behöva logga några Carlo Gavazzi EM340 M-bus också.
3. Inte ofta, bara för debitering till hyresgäster
4. I detta fall sitter mätarna där redan. För framtida projekt: är det då bättre att välja mätare med Modbus redan från början?

MVH
Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-05-06 08:31 »

Hej!

Tack, då vet jag förutsättningarna.

Har tittat i EM340-dokumentationen också nu. Bägge dessa mätare kräver en del handpåläggning för att få igång i M-busversion. Du råkar inte ha något löst ex av B23 resp. EM340 jag kan låna några dagar? Utan fysisk tillgång till mätare riskerar det bli en del trial-and-error där du kommer att behöva programmera om loggern och testa ett antal gånger.

Ang. framtida projekt så beror det på. Har vi lagt till stöd för en mätare i M-busvariant går det förstås bra att använda den framledes också. Jag brukar annars rekommendera Modbus i första hand, dels är det lättare lägga till stöd för nya parametrar, dels har vissa mätare fler möjliga parametrar att läsa ut i Modbus-version, dels går det att ha högre avläsningshastighet.  Men ibland kanske man har mätare som bara finns i M-bus-variant såsom vissa vattenmätare eller värmemätare, och om man då vill ha en elmätare på samma slinga behövs förstås M-bus.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ThomasArvidsson
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-05-06 11:05 »

Hej!
Jag kan skicka över ABB och Carlo Gavazzi mätare. Är det adressen till Energibutiken som gäller?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-05-06 12:50 »

Toppen! Har skickat ett personligt meddelande.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!