E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 03:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fel värde i e-logger Visar rätt på Elmätaren.  (läst 5741 gånger)
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« skrivet: 2021-03-16 12:51 »

Hej. Jag har förmodligen missat någon inställning på elmätaren, men när jag har kopplat upp den mot e-logger, så får jag ett Voltvärde på ca 1740V i stället för 231 V som jag kan läsa av på mätaren. ( jag har bara lagt in 1 Fas för att testa ), vad kan vara fel. ?//Benka.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-03-16 17:34 »

Skulle tro att du inte anslutit fas och nolla på rätt sätt till elmätaren, du skall koppla enligt schema 3-phase, 4-wire
Fas och nolla till aux (Plint 5 och 6) och så nolla och fas som referenspunkter för varje spole.
Loggat

Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-03-17 09:24 »

Hej igen, Jag har inte kopplat in några spolar alls utan bara kopplat in Plint 5-6  och sen kopplat in 1 fas på plint 4 med en vanlig kontakt i väggen, för att kunna ställa in det som behövs utan att vara ute på plats.
Loggat
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-03-17 09:29 »

Jag startade om allt, och då får jag även på 1010 Loggern  "Givarfel 3 på S1-S3, när jag trycker på "retur" så säger den inga funna enheter. Loggern visar - 112180 V på Fas 1
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-03-17 10:46 »

Har du inte kopplat in nollan på plint 1?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-03-17 11:06 »

Hej, Jo nollan på plint 1.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-03-17 15:18 »

Vad handlar detta om för elmätare? Du skrev inget om det i första inlägget men Rickard antog SDM630, är det en sån?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-03-17 19:13 »

japp, det är riktigt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-03-17 20:01 »

Om du då går in och tittar under E-logger->Givare i panelen "Seriella enheter", har du helt säkert valt Eastron SDM630, så det inte blivit någon annan mätare av misstag?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-03-17 21:39 »

Du hade helt rätt, det var fel mätare som hade hittats, men när jag söker efter SDM630 3fas, så hittar loggern inte den. ( finns 2st i listan 2,400 baud,och 9600 baud.) ingen hittas. Nu kan jag inte se vilken adress som mätaren har då jag inte är på plats,så jag får kolla det i morgon, ( det stod adress 10 på den som låg inne.
Loggat
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-03-17 21:43 »

jag vet inte om baud inställningen behöver ändras på mätaren,det ska väl vara 9600 baud när det är modbus.?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-03-18 07:37 »

Det är viktigt att vara noga med att välja rätt enhetstyp i "Sök seriella enheter". Den första delen av listan står det M-bus framför och de är förstås inte aktuella för Modbus-mätare.

Default-inställningen på de flesta Modbus-mätare är 9600 baud, så även Eastron SDM630, men baudrate liksom adress är ställbara parametrar så ta för vana att alltid kolla faktisk baudrate och adress i mätaren.

Det kan vara så att du behöver göra mätaren spänningslös och starta om den igen om den blivit förvirrad av att få felaktiga paket då du valde en ennan mätare. Osäker på om det finns någon metod att göra factory reset på den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2021-03-18 08:25 »

Hej igen.Jag fick göra både Logger och Elmätaren strömlösa och sen kollade jag Adress och Baud, Bauden stod på 4,800, så jag ändrade till 9,600 och sökte igen, och då fungerade det perfekt.... Tack för hjälpen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2021-03-18 08:46 »

Bra det löste sig! Ingen orsak!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!