E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 04:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felmeddelande när man försöker ansluta SDM630MCT-Mbus V2  (läst 7378 gånger)
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« skrivet: 2021-03-03 10:16 »

Hej. Jag försöker lägga till en SDM630MCT-Mbus V2,men jag får ett felmeddelande när den har sökt klart efter dressen ( fel: 3109-11-00 ).

Jag förmodar att jag gör något fel vid installationen.

Jag har bara kopplat upp den på kontoret och har bara 1fas inkopplad och har anslutit den till LA och NA ( P 5-6 ) och ställt in adress 100.

M-busen är väl inte polaritets beroende ?
Benka.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-03-03 12:26 »

Hej,

Hur många ggr har du provat söka? Får du samma fel varje gång?

Har du något mer inkopplat via M-bus/Modbus samtidigt?

Precis, M-bus är inte polaritetsberoende. Tror kanske detta kan vara något mjukvarurelaterat i logger eller elmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-03-03 14:06 »

Jag har provat ett 10 tal gg, samma sak händer,
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-03-03 14:44 »

Då har du provat alldeles tillräckligt många gånger. Fick aldrig svar på frågan om du har något mer inkopplat via M-bus/Modbus samtidigt?

Andra givare anslutna till loggern?

Vi får testa detta och se om det blivit någon mjukvaruändring i elmätaren eller om det är mjukvarufel i loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-03-03 14:51 »

Hej igen, Nej det är bara mätaren som ligger på M-bus..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-03-03 15:16 »

När jag testar med en mätare fungerar det förstås direkt. Så vi behöver reda ut vad som kan tänkas skilja sig åt:

1) Vad är det för mjukvaruversion i din mätare? (Står Soft x.xxx xxxx" när mätaren ansluts till elnätet.)

2) Vilken baudrate är inställd på din mätare?

3) Vilken adress är inställd på din mätare?

4) Vad har du angett för start-/stoppadress när du söker efter mätaren i E-logger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-03-04 07:44 »

Mjukvara 03.01.05
baud 2,400
Adress 011
Start 1 Stopp 15 vid sökning.
Loggat
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-03-04 07:52 »

Hej igen.

Jag ändrade adressen till 10, och då hittades den på en gång.

Jag fortsätter och ska försöka ställa in det som behövs på mätaren.

Benka.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-03-05 07:31 »

Bra att det lyckades till slut, tack för att du meddelade det. Jag har antecknat dina parametrar så vår vi se om jag lyckas reproducera problemet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-03-05 11:09 »

Hej, Jag vet inte om jag har lyckats göra nått konstigt men det fungerar i alla fall.

Det jag inte kan göra nu är att få till så att jag kan se några mätresultat från mätaren ( jag har bara kopplat in 1 fas, då jag håller på att testar innan jag monterar upp den ).

Jag tycker att jag borde kunna se spänningen på fas 1 i alla fall.

Benka.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-03-05 12:57 »

Hej,

För SDM630 i M-bus-version går dessvärre bara räkneverket dvs mätarställningen att få ut.
Det är inget specifikt för SDM630 eller Eastron utan man får alltid betydligt färre parametrar via M-bus.
SDM630 Modbus är en helt annan femma, då finns spänning, ström, effekter osv. tillgängligt.
M-bus-versionen av elmätare brukar man därför bara välja om man behöver ha andra mätare mätare typ energimätare eller vattenmätare som bara finns i M-busversion på samma slinga.

Vänliga hälsningar
Andreas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-03-05 15:22 »

Hej ige.

Jasså, det var synd att jag inte visste det när jag beställde mätarna, jag får ta upp det med kundtjänst.

Tack så länge.

Benka.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2021-03-08 08:41 »

Det här är lite märkligt.
Kunden frågade specifikt om detta innan köp och jag kontrollerade i manualen.
Så vitt jag kan se så skall det fungera på en mängd olika parametrar, eller feltolkar jag manualen?
Nu gäller ju denna manual för den direktanslutna SDM630, men ändå...
https://www.energibutiken.se/sv/index.php?controller=attachment&id_attachment=44

Jag löser det med kunden, men det är ju märkligt om jag misstolkat manualen så mycket?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2021-03-08 10:50 »

Du tittade nog inte i Loggermanualen. Med glimten i ögat (blinkande)

Men jo det finns ju där i ett andra paket i filen du bifogade, det hade jag inte sett. På andra M-bus-mätare som ex. PRO380 finns inte de parametrarna så jag läste nog inte längre än jag trodde jag behövde. Dessvärre är det kanske inte helt enkelt att lägga till utläsningen i loggern när det krävs separata anrop med data i olika paket, jag återkommer med hur länge det kan ta att få fram stöd för det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2021-03-10 08:37 »

Nu går det läsa ut spänning/ström/effekt per fas på SDM630 Mbus. Dock är Modbus fortfarande att föredra såvida man inte har annan M-bus-utrustning och vill köra allt på samma slinga. Modbus har fortfarande fler möjliga parametrar att läsa av. Modbus går dessutom läsa av betydligt snabbare. Med några enstaka mätare spelar det ingen roll, men om det är många mätare som skall läsas av tätt (10-sekunds-avläsning) eller om man vill kunna läsa toppström med sekundavläsning så krävs Modbus-varianten av SDM630.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!