E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 11:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: En fas på PRO380 fastnar på lågt värde och mäter fel  (läst 4640 gånger)
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2021-02-26 08:13 »

Dessutom har mätaren på fas 1 fastnat på 1A flera ggr, (när den borde vara på 4) måste då slå av strömmen (inkommande) och slå på igen för att den skall räkna riktigt igen?
Den verkar fortfarande fortsätta med detta, idag står den åter första fasen på 1,13A när den igentligen borde visa runt 4, vad tusan kan det bero på? Är nu bara kopplad mot en enhet och använder S0 till den andra men samma fel i alla fall.
Skickar med en bild från i går kväll när det ser ut som en spik och sedan verkar detta hända, någon ide på vad man kan göra? Blir rätt frustrerad på detta..
Mvh Jens
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-26 09:14 »

När du säger att elmätaren fastnar, menar du då alltså att själva elmätaren PRO380 fastnar och visar samma värde i displayen? Eller var fastnar det?

Du använder alltså S0 för att läsa av mätaren?

Är någon Modbus-kabel också ansluten till mätaren?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-02-26 09:44 »

Precis, men enbart fas 1, och så har det varit varje gång. Ja S0 utgångarna går till logger 1010 och modbusen går till växelrikataren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-02-26 10:51 »

Det är osannolikt att S0 skulle kunna hänga elmätaren då det är optoisolerade utgångar. Så det sannolika är att det är något problem med Modbus-kabeln eller de kommandon som växlelriktaren skickar ut. Hur lång är Modbus-kabeln? Är den terminerad? Jag föreslår att du kopplar ur Modbus-kabeln och ser om felet kvarstår. Blir det ingen skillnad med det så prova haka loss även S0-utgångarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-02-26 12:16 »

Nä jag tycker det verkar skumt med, har kopplat ur S0 kablarna för att se om bergvärme mätningen blir bättre.
Skall kolla modbus kabeln med, jo den är terminerad annars funkade det inte alls, däremot fick jag lägga ihop några så det blev 132 ohm istället för 120, har beställt hem 120 med om det kan spela någon roll.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-03-01 08:13 »

Märkligt att du behövde terminera Modbus-kabeln för att alls få det att fungera, det brukar i princip aldrig behövas.

Fick aldrig svar på frågan hur lång kabeln är?

Har du någon jordledare i Modbus-kabeln? Hur är den isf. ansluten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-03-02 12:22 »

Nä till SDM630 mätaren fungerade det perfekt utan terminering men till PRO380 var det stendött utan den.
Skulle tippa på ca 10m och iingen jordledare bara a och b.
Upptäckte dock angående låsningen av värdet på en fas, att vid minsta troligtvis (gissar jag) okontakt i modbus kabeln händer det annars har det funkat bra nu.

Det ända störiga just nu (tror jag) är att vara gång man slagit av strömmen till loggern för att göra något så får jag sedan lankabel error när jag startar upp den igen, har ruckat på anslutningen fram och tillbaka men tror att det är först när man slagit av och på strömmen en 3-7ggr som den hoppar igång, emellanåt kommer det dessutom ett meddelande om att kolla brandväggar mm. 

Kablade ur allt och lödde på kablarna för att slippa trådiga kardeler och satt tillbaka, sen verkade det funka igen... so far...
« Senast ändrad: 2021-03-02 13:01 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-03-03 09:23 »

Är kabeln partvinnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-03-03 12:58 »

Japp det är den, däremot oskärmad om det kan ha betydelse?
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!