E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 21:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Knas med PRO380 tillsammans med Logger 1010  (läst 4212 gånger)
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2021-02-25 08:43 »

Hej,

Mer knas med sammankopplingarna, när jag använde SDM630 tillsammans med loggern och solaredgde växelriktaren funkade allt förutom att en del info inte kom över.
När jag då köpte och kopplade in PRO380 mätaren kom ju infon över till växelriktaren men samtidigt visar loggern på givarfel på en massa kanaler från mätaren. Samtidigt har det registrerats ett effektuttag på 2 mwh!?!? till Solaredge växelriktare, 13:15 igår och vid 4 tiden idag, man kan i loggern se att nåt hänt då.

Dessutom har mätaren på fas 1 fastnat på 1A flera ggr, (när den borde vara på 4) måste då slå av strömmen (inkommande) och slå på igen för att den skall räkna riktigt igen?
Såg ju rätt knepigt när en av de underliggande prylarna drog mer än inkommande mätaren visade...
Nät verkar inte lire mellan loggern och PRO380 kan man konstatera, har nu provat koppla ur loggern medan jag ser om strömvärdet på fas 1 knasar ur igen.
« Senast ändrad: 2021-02-25 09:19 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-25 11:58 »

Hej,

Förstår jag dig rätt, har du PRO380 kopplad till både Logger 1010 och Växelriktare samtidigt? Det försökte jag i så fall i tidigare tråd förklara att det inte går. Logger 1010 är en master och som jag förstår är Solaredge-växelriktaren också en master? Det går bara att ha en master ="en som läser av värden" på en modbus-slinga. Däremot går det att ha flera slavar ="de man läser värden från" på samma modbus-slinga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-02-25 12:22 »

Jo men det knepiga är ju att med SDM630 funkade det perfekt! Inga problem eller felmeddelanden då.
Och inte som nu att ström mätning på en fas fryser och står kvar på samma värde 1A tills man startar om mätaren, det händer bara nu med PRO380 mätaren?
Dessutom läser ju växelriktaren från elmätaren och likaså loggern läser ju från mätaren. Inte tvärs om.
« Senast ändrad: 2021-02-25 12:53 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-02-26 08:01 »

Har du tur kan du få ut vettiga värden. Om/hur mastrarna är terminerade kan påverka.

Men Modbus är helt enkelt inte gjort för flera mastrar.

Du får kollisioner när flera mastrar skickar samtidigt. Ju tätare avläsningshastighet desto fler kollisioner och desto värre blir problemen. Det kan göra att avlästa värden blir felaktiga när frågan från en annan master tolkas som ett svar eller om en master stör svaret från en slav. Och dessutom kan slavarna bli förvirrade när de får datapaket de inte förväntar sig och då göra timeouter och inte svara eller skicka ut felaktiga svar eller svara på anrop till annan slav.

Det kan nog även finnas viss risk att elektroniken i mastrarna kan ta stryk.

Jag frågade dig i annan tråd vad växelriktaren använder informationen från elmätaren till? Jag tänkte att det kanske är någon funktion som går att styra via loggern istället.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-02-26 08:17 »

Tack för svaret det finns en monitor funktion på växelriktaren som ger växelriktaren information om inkommande förbrukning och utgående produktion, så 2 värden bör det vara.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-02-26 08:22 »

Aha, kan du beskriva monitorfunktionen lite mer i detalj, vad har du för nytta av den rent praktiskt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-02-26 08:41 »

Skickar med en bild som förklaring, den ger en rätt komplett bild av vad som produceras och förbrukas.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-02-26 09:11 »

Så vilka av dessa värden är det du är intresserad av att se? Tycker inte att det verkar som något som inte skulle gå att få till att visa i E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!