E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätare SDM630 kw in-ut  (läst 5027 gånger)
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2021-02-18 13:09 »

Hej,

Har lite svårt att hitta bland taggarna tex räknare för total kw är tom, sen undrar jag om man kan se om man tex matar in ström från solpaneler, om det finns data på hur mycket som används lokalt resp tas in utifrån nätet? Hade varit intressant att se det, det finns ju en himla massa taggar och misstänker att det är någon av dem, men vem...?
Mvh
Jens
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-18 14:46 »

Hej,

Lite osäker på vilka taggar du menar, menar du när du lägger upp register för Modbus eller något annat?

Hälsningar
Andreas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-02-19 09:13 »

Ja precis via Modbus, under givare sedan ligger ju mätaren upplagd helt om man sedan klickar på Hantera får man ju sedan upp alla valbara värden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-02-19 09:17 »

"Total system power" är totaleffekt, den kan gå både plus och minus har jag för mig. Sen har du "Total system power import" som bara är det du tar ut från elnätet och "Total system power export" det du skickar in i det.

Hur menar du att "räknare för total kw är tom"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2021-02-19 10:14 »

"Total kWh" är det vi i dagligt tal kallar för räkneverk om det är det du menar?
Det skall visa exakt samma som räkneverket i elmätaren om allt fungerar som det ska.
Loggat

JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-02-19 12:01 »

Ok, då börjar vara med... Leende (smiley)
Så denna visar både in och utgående ström då vad jag förstår
Total active energy   Räkneverk (kWh)   Givare 11, 00002BD87E7400A4

Finns det någon som bara visar importerad ström med? Eller räknare för exporterad ström funkar ju det med.
Såg att denna som saknade värde under "Värde" hade summan bredvid under "Räknare"
« Senast ändrad: 2021-02-19 12:08 av JensM » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-02-19 13:50 »

"Total system power import" är den importerade delen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-02-19 14:55 »

Jo det har jag sett, för den importerade effekten just nu, men jag menar räknare för den sammanlagda importerade effekten.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2021-02-23 07:57 »

Så vitt jag kan se finns bara L1, L2 och L3 total import kWH
Så för att få total import får du nog läsa av alla tre och göra en beräknad kanal av dessa.
Inställningar/Beräknade kanaler/Ny kanal/Summa/välj vilka de ingående givarna skall vara.
Spara.
Är osäker på om beräknade kanaler visas som vanliga kWh-räkneverk i rapporterna, men det kan nog Andreas svara på.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-02-23 10:06 »

Man kan annars addera timvärdena för "Total system power import", jag tror det görs i stapeldiagrammen i graffunktionen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JensM
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-03-02 13:10 »

Kanon. provar med de alternativen och ser vad som händer, tack
//Jens
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!