E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 16:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Daglig mängd på räkneverk via mbus  (läst 4096 gånger)
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2021-02-16 17:56 »

Hej,

jag uppdaterade loggern min med uppföljande av mängden avfrostningsvatten L/V pumpen producerar under drift. Systemet fungerar i sig förvånansvärt bra och noggrannt men av nån anledning får jag inte till det i den publika systembilden som jag skulle vilja.

Jag byggde mätningen på Itrons vattenmätare med tillhörande cyble mbus del från webshopen och totalmängden smältvatten får jag synlig i systembilden utan problem. Däremot fungerar inte kommandot "%cd" för mig, tänker mig då att jag skulle vilja visa upp mängden avfrostningsvatten under det gångna dygnet. Det kommer inget felmeddelande med "%cd" kommandot men visar bara 0,000m3 dagligt

Samma kommando fungerar utan problem på husets huvudelmätare men är då fråga om en pulskanal. Är det skillnad på om det är en räknare från en pulskanal eller en mbus/modbus kanal?

Går det för övrigt att ändra enhet för givaren i visning på nåt sätt? Nu har vattenmätaren m3 som default men för mindre mängder och i mitt fall skulle liter vara bättre. Jag försökte ge kommando i stilen "*1000" men fick bara felmeddelande.

Tack på förhand,
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-19 13:54 »

Hej!

Nu har skall det fungera. Det var en bugg med Modbus/M-buskanaler pga att de saknar pulstal. Räknaren ser ut att vara i liter.

Det finns i dagsläget tyvärr inget sätt att skala om, men visst vore det bra.

Hälsningar
Andreas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-02-21 10:25 »

Tack Andreas, nu hoppade det igång och började fungera!
Liter är en bra enhet för att visa avfrostningsvattenmängden per dygn så fungerar utmärkt så.
Mvh,
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-02-22 07:33 »

Toppen, tack för att du bekräftade att det fungerar!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-03-27 08:21 »

Motsvarande problem verkar finnas med HAN data från Kamstrup elmätare. Data finns på 1010 men funktionerna %cd, #% och %m i systembilden ger endast 0.00 kWh.
Finns det någon väg runt detta?
Glad påsk.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-03-29 15:02 »

Du behöver använda kanalen för räkneverket dvs Total active energy import "Räkneverk (kWh)" och inte kanalen för momentaneffekt dvs Total system power import "Effekt totalt (W)".

Glad påsk!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!