E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 18:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger1010 olika elmätarvärden e-logger / loggersoft  (läst 4294 gånger)
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« skrivet: 2021-02-16 16:31 »

Har fått mig en ny elmätare (Kamstrup DK-8660) med HAN-port så jag köpte mig en Logger 1010 och bytte ut min 2020.
Har nu fått elverket att aktivera HAN utgången och har ställt in allt i e-logger och där visas alla värden ok enligt bifogade bilder.
Men jag använder även Loggersoft och där får jag fel värden, eller kommatecknet på fel ställe..
Hur kan jag justera detta i Loggersoft?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-18 09:45 »

Hoppsan och ajdå. Det beror förstås på att LoggerSoft inte har anpassats för detta ändamål än. Jag tittade just på LoggerSoft och dessvärre finns heller inget generellt stöd i mjukvaran för att skala om givarvärdena, det som finns är bara offsetjustering. Återkommer med fix för detta. Tack för att du sa till!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-02-18 16:05 »

Har kollat manualen för loggersoft och där finns fliken feljustering med men inte i min installerade version 1009?

bifogar bilder på det

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-02-19 10:08 »

Det går bara att offsetjustera via den fliken inte skala om. Det är nog så att fliken är något som syns för vissa givartyper och bara om loggern bara är uppkopplad mot LoggerSoft, dvs inte E-logger samtidigt, eftersom det blir snurrrigt om det går ändra offset på två ställen.

Hur som helst testade jag LoggerSoft 1.0.0.10 som är anpassad för 3030/Modbus och där verkar även HAN bli rätt med spänning/ström/effekt. Du hittar det under E-logger->Inställningar->Konto längst nere i panelen "Senaste versionen av LoggerSoft".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-02-19 14:51 »

Har nu installerat senaste versionen och nu stämmer värdena från Loggern till Loggersoft :-)

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-02-22 07:33 »

Toppen, tack för återkopplingen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!