E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Exportera data som Prometheus metrics  (läst 2813 gånger)
jostmart
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2021-02-02 10:33 »

Hej. Jag har kikat en del på graferna i e-logger sidan och tycker det känns lite för enkelt, ganska trist och väldigt begränsat. Eftersom jag dagligen jobbar med övervakning via Prometheus och Grafana började jag tänka på om man kunde få e-logger online, eller själva databoxen att exportera data i Prometheus (time-series) format.

Rent programmeringsmässigt brukar det gå till så att man inkluderar ett bibliotek för Prometheus, sedan exporteras mätdata på en url.
URL:en slutar med /metrics oftast. Det är bara en sida med data rakt upp och ned.

Den sidan, kan jag sedan "skrapa" med min Prometheus server, och Grafana i sin tur hämtar data från Prometheus och ritar upp grafer, samt att man kan lägga in larm både i Prometheus eller Grafana för de tillstånd man vill larma vid. Att installera Prometheus och Grafana blir alltså inte något ni behöver utföra, det görs av dem som vill använda det.

Jag föreslår alltså Prometheus metric export som ett tilläggsalternativ till den befintliga funktionalitet som finns.
Det här kan förmodligen fler andra system än Prometheus+Grafana utnyttja, t.ex kan hemautomations-gänget hämta värden via /metrics (speciellt om man lägger metric exporten från e-logger siten, då behöver inte mjukvaran i logger 2020 modifieras för read-only API access.).
« Senast ändrad: 2021-02-02 10:36 av jostmart » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-02-23 10:24 »

Hej,

Har inte tittat på Prometheus/Grafana själv, hur enkelt är det för "vem som helst" att göra en egen Prometheus/Grafana-installation?

Hur ofta skulle den här skrapningen ske? Vilka datamängder är det vi talar om?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!