E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 20:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fel för många kanaler  (läst 2316 gånger)
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2021-01-25 15:49 »

Hej,

jag försökte ansluta en heat/cool energimätare till loggern, främst för att kunna logga avfrostningsenergin automatiskt. Det är en Hydrosonis mätare som har mBus inbyggt men jag kommer tydligen inte åt att ändra mBus adressen utan det optiska verktyget (som jag då inte har). Dock finns det två pulsutgångar för registren och tänkte mig att jag kan logga pulserna via lediga pulsingångar på logger 3030 pro. Blir givetvislite grovt med 1puls/kWh men får gå.

Får dock upp felmeddelande - Fel för många kanaler. Jag har raderat ett antal kanaler som var mindre behövliga men fungerar tydligen inte ändå. Är det nåt annat jag måste göra för att det ska fungera? I min kanaltavla syns nu ca 43 kanaler (tror jag). Givare finns det väl många fler men inte kanaler.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2021-01-26 09:26 »

Hej,

Jag gissar att du kanske har pulskanaler som tar upp plats i bakgrunden? Varje pulsingång tar upp två kanaler i bakgrunden, en för momentaneffekt och en för antal pulser.

Har du kollat upp om det är möjligt att konfigurera Hydrosonismätaren via irda-port i en vanlig laptop?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-01-26 20:00 »

Hej,

tack för svar.

Hittills har jag inte hunnit prova om det skulle gå att kommunicera med energimätaren via nåt standard gränssnitt. Brukar det fungera? Måste man ha speciell programvara?

Jag lyckades få mätaren att byta mBus adress genom att luras lite men pulsutgångarnas inställningar kommer jag inte åt i nuläget. Jag fick mBusen att känna av energimätaren men om jag försökte välja givare på den så resulterade det i blåskärm. Var mest ett försök.

Verkar inte så lätt att få följt med avfrostningsenergin automatiskt. Jag skrev till den lokala importören av Bmeters och frågade men har väl inga stora förhoppningar om att dom skulle ge alltför mycket tekniskt stöd i nuläget.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-01-27 07:49 »

Hej,

Vet inte om det är något som fungerar, det var bara en tanke jag fick. Det optiska verktyget är väl just en ir-sändare/mottagare precis som irda. Sen är förstås frågan hur tillverkarens konfigurationsmjukvara är gjord och om man kan välja com-port fritt i den.

Vad exakt har din energimätare för modellbeteckning? Får vi bara tag i ett M-busprotokoll för den så är det en smal sak att implementera stöd för den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-01-27 17:08 »

Jag fick mot all förmodan svar från importören men det visade sig att dom inte längre företräder den här tillverkaren. Men kundstödet hjälpte mig med programvaran som behövs för konfigurering. Dock trodde han inte det skulle fungera utan USB proben. Han lovade ändå kolla om det skulle gå att få låna en probe av dem tillfälligt.

Mätaren är en Hydrosonis UC (Bmeters) dvs en utgången modell som jag råkade komma över i Tyskland då jag sökte en energimätare som hade separata register för värme och kyla. Programvaran för uppdatering verkar dock vara samma som Bmeters Hydrosplit.

Verkar dock vara svårt att hitta ett riktig bibliotek över mbusen. I Hydrosplitens manual står det så här:

The Wired M-Bus communication interface, allows the remote reading by using the appropriate M-Bus
Masters, EN13757 (Parts 2 and 3) approved


Länk till manualen: https://koka.fi/wp-content/uploads/2019/08/A27-FI-Asennusohjeet-Hydrosplit.pdf

Jag ska forska i om man kunde få fram mer information om mbus protokollet.

Mvh,
Anders
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!