E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 09:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Temeratur och fuktmätare visar olika  (läst 6413 gånger)
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« skrivet: 2021-03-05 11:06 »

Hej, jag får olika värden när jag använder "miljöboxen" med flera givare i samma kapsling och när jag har en fristående Temp/Fuktgivare.

Dom sitter på var sin ingång S1-S3 och ligger bredvid varann på skrivbordet.

Se Graferna som jag bifogar.

Vad gör man.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2021-03-08 08:35 »

För att kolla temp och fukt måste man ha ett labb med bra luftflöde som ser till att sensorerna utsätts för exakt samma temperatur och luftfuktighet.
Fukthalten är kraftigt beroende av temperaturen, så om temperaturen visar lite olika så påverkas fuktvisningen rätt mycket.
Skillnaden mellan de två miljömodulerna kan förklaras av detta, men den där temp/fuktgivaren som bara visar 12% verkar klurigt.
Skulle gissa att det är exakt samma temp/fukt-kretskort i allihop? (BM-280?)
De ska ju vara testade och kalibrerade i fabrik, så den där typen av skillnader borde vara omöjliga om kortet fungerar, och du inte gjort någon manuell offsetjustering.

När jag testar temp/fuktgivare har jag en sluten plastlåda med en fläkt som fläktar runt luften där inne.
Trots det kan jag få varierande resultat om jag bara flyttar lite på de olika sensorerna, det är otroligt svårt att testa/kalibrera både temperatur och fuktgivare.

Har du 12 V matning på allihop?
Provat sätta alla moduler på samma ingång? (Kräver att du raderar minnet innan du startar upp loggern igen)
Skulle vara bra om du kunde testa ansluta alla till samma ingång så vi kan utesluta ingångsspecifika fel.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2021-03-08 11:00 »

Jag tycker att de bägge miljömodulerna visar väldigt högt fuktvärde.

Kurvorna ser misstänkt raka ut också. Rör sig givarvärdena om du blåser lite lätt på modulerna?

Vet inte om du fått med denna info "Eftersom miljömodulen drar mycket ström kan den inte matas med 12V från skruvplint på loggern. utan det krävs matning direkt från nätagget. Kapa 12V-ledaren till nätagget och sätt sen ihop den med en sockerbit och förgrena 12V till miljömodulen. På Logger 3030 går det alternativt att ta 12V inuti loggern från det högra stiftet på den övre POE-plinten märkt JP1"
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-03-08 18:23 »

Hej igen, Nej det med spänningen har jag missat, jag är lite ovan att man får gå in och hämta inkopplingscheman och övrig info själv,utan det brukar vara bifogat, men nu vet jag.

Det är nog det som är felet skulle jag tro, ska prova det i morgon.

Benka.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2021-03-09 07:50 »

Det är svårt att göra en utförlig manual att skicka med, därför uppmanar vi alla att ta del av manualerna på e-logger.se som förutom att de är omfattande även successivt uppdateras.
Sen finns det säkert brister även i manualerna på e-logger.se, men just därför försöker vi svara så snabbt som möjligt i supportforumet, och uppdatera manualen när så behövs.
F.o.m nu skickar vi med en speciell instruktion rörande spänningsmatningen till alla som köper miljömodulen.
Loggat

Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-03-09 18:20 »

Hej Rickard, Jag menade inte att ni gör något fel, utan bara att jag är ovan att läsa på hemsidor och manualer på nätet, informationen fanns på den sidan där man köper miljömodulen, klart och tydligt,så det var helt och hållet mitt fel att jag inte sett det.

Nu har jag flyttat en utav dom ”vanliga” Temp/fukt givarna till där dom ska sitta, och dom får väl sitta på plats ett tag så får jag se om mätresultaten verkar rimliga, det är ganska noga att jag får rätt mätvärden,speciellt på fukten,då dom ska sitta i Riksarkivet i Härnösand,för att kontrollera att fukthalten inte avviker för mycket.

Just nu ser det ut så här.

Benka.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2021-03-10 07:59 »

Det ser väl rimligt ut.
Vet du vilket börvärde de reglerar mot i arkivet?
Sitter det en verifierad/kalibrerad fuktgivare i ventilationssystemet finns ju en möjlighet att kalibrera den sensor du sätter upp med den i ventilationssystemet initialt?

Här hade vi -28 grader ute på morgon, så vi har riktigt låg luftfuktighet inne.
Min referensmätare visar 10%, En Oregon Scientific visar 14% en Tongdy visar 20% och den billiga HTC-1 som vi säljer visar 29%.

Det man kan säga är att min erfarenhet är att fuktgivarna kan spreta rätt mycket i "ändlägen" med väldigt låg eller hög temperatur och fukthalt, men att de brukar visa rätt skapligt i intervallet runt 20-25 grader och 30 - 70% luftfuktighet.
Loggat

Benka L
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-03-10 17:56 »

Hej igen.
Jag vet inte än vilken nivå som dom givarna som sitter i vent visar än, och dom som jag sätter upp kommer att sitta ute i arkivlokalerna på 3 olika plan ( från plan -1 till -3 ), men jag ska kolla vilka värden som är rimliga ute i arkiven.

Återkommer i ärendet när jag vet.

Benka.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!