E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 11:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slutar skicka data efter byte av router  (läst 5956 gånger)
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2020-10-04 14:05 »

Har haft Logger 2020 sedan 2012 utan problem fram tills nu.
Min Logger är uppkopplad med nätverkskabel mot en "Netgear Range Extender", som i sin tur jobbar trådlöst mot huvudroutern.
Huvudroutern har varit en TP-Link AC1900. Det har fungerat utmärkt. Det har även fungerat bra med tidigare routers som vi haft.
Nu har vi ändrat till Telia och därmed skall även deras router användas. Den är väldigt bra på de flesta sätt. Snabbare och har längre räckvidd.
Men nu har det slutat komma data till e-logger. Naturligtvis är Netgear-extendern konfigurerad mot den nya routern och det fungerar bra att  ansluta sig med t.ex. en laptop till Netgear-extender. Jag provade även att koppla tillbaka till gamla huvudroutern (TP-Link) och då dök data upp på e-logger igen.
(Men då fungerar inte Telias TV-anslutning.)
Naurligtvis kan jag ha dubbla routers vid fiberkonvertern, men jag har andra planer för min fina TP-Link...
Jag börjar misstänka att det ngt i Telia-routern(Sagemcom) som skall ställas in, eller vad skall man tro?
/Wille
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-10-05 07:24 »

Får du något felmeddelande i teckenfönstret när du startar om Logger 2020?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-10-05 12:41 »

Jag kanske utryckte mig lite fel...
Loggern skickar data hela tiden så där är det inget fel.
Det är Netgear-extendern som inte lyckas föra över till nya huvudroutern, alternativt att nya huvudroutern som inte tar emot data på rätt sätt.
När jag konfigurerar om till den gamla huvudroutern så kommer det data. Även de data som missats under testen med den nya huvudroutern.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-10-06 07:14 »

När loggern startas om testas anslutningen. Så om du provar starta om Logger 2020 när den är uppkopplad via "Netgear Range Extender", får du då något felmeddelande i teckenfönstret på Logger 2020 under uppstartsekvensen (där den stegar 1/6, 2/6 ... 6/6)?

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-10-06 23:47 »

Inga felmeddelanden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-10-07 07:47 »

Har du möjlighet prova hoppa över netgears räckviddsförlängare och istället köra med kabel direkt mellan logger och telia-router?  (Du behöver trycka resetknappen på loggern varje gång du byter nätverksutrustning.) På så sätt kan vi kanske utesluta kompabilitetsproblem mellan range extender och router. (Jag såg att du testat via range extender mot telia-router med laptop, men det är inte samma sak.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-10-07 07:58 »

OK, skall försöka fixa fram en lång kabel och testa.....
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!